Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg må vel kalle meg kristen, men absolutt ikke noen god kristen iflg. mange. Har aldri åpnet en bibel.

Jeg sliter nå med svigerforeldre (vi er ikke gift enda) som er irriterte på meg og sønnen sin fordi vi har valgt å ha sex før ekteskapet. Jeg regner med at dette ikke er akseptert iflg. bibelen, men lurer på hvorfor?

Og hva kan jeg eventuelt si til dem? Jeg kunne aldri ha vært jomfru til jeg giftet meg, hvordan vet man hva man får da?

Henvis meg gjerne til tidl. tråder om det finnes.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bibelen og kristendommen er sikkert til støtte for mange, men jammen har den laget mye krøll for folk også. Mye urimeligheter ute og går syns jeg. Skal en ha store sjelelige kvaler fordi en er født som et menneske med lyster og behov?

Livet er da vanskelig nok som det er om en ikke skal blande inn religionens forbud og påbud i tillegg. Huff, jeg er glad for at jeg ikke er en av de kristne.

Skrevet (endret)

Jeg er kristen, og har vært seksuelt aktivt i 8 år og har på den tiden gjort meg opp mange tanker om denne saken. Men etter alle årene med tanker, bønn og diskusjoner med andre kristne har det for meg kokt ned til to viktige punkter:

1. Jeg har gått hele livet fram til nå og tenkt at jaja, jeg har ingen god grunn til å la være å gjøre som jeg vil med min egen seksualitet, jeg er et seksuelt vesen, bibelen er gammeldags, etc, etc... Når jeg ble gravid med en jeg ikke ville/kunne ha barn med (jeg brukte p-pillene helt riktig) skjønte jeg derimot viktigheten med å ha 100% trygge rammer før man går til sengs med noen. Om det betyr ekteskap eller ikke, får være individuelt, synes jeg.

(jeg kan legge til at denne mannen var ikke en random, men en jeg hadde vært sammen med lenge, men det betydde ikke at barn var helt ok)

2. Om DU føler at dere har trygge rammer, har INGEN noe med hva du gjør sammen med kjæresten din! :)

Endret av Snop
Skrevet

Jeg må vel kalle meg kristen, men absolutt ikke noen god kristen iflg. mange. Har aldri åpnet en bibel.

Jeg sliter nå med svigerforeldre (vi er ikke gift enda) som er irriterte på meg og sønnen sin fordi vi har valgt å ha sex før ekteskapet. Jeg regner med at dette ikke er akseptert iflg. bibelen, men lurer på hvorfor?

Og hva kan jeg eventuelt si til dem? Jeg kunne aldri ha vært jomfru til jeg giftet meg, hvordan vet man hva man får da?

Men hvorfor skal svigerforeldrene dine vite om dere har sex eller ikke? Med mindre dere har barn, da er det jo ganske åpenbart. Jeg ville personlig ikke kringkastet det verken hvis jeg skulle ha sex eller om jeg skulle vente. Dette er en privatsak.

Skrevet

Litt OT:

Det jeg reagerer på mtp dette temaet, er alle de unge som gifter seg tidlig fordi de vil ha sex. Joda, noen ganger varer ekteskapet, men da går da virkelig i stykker mange ganger også.

Jeg vet om en som er 21 år når hun skal gifte seg. Da har hun kjent mannen i to år. Til nå (7-8 mnd før bryllupet) har de aldri bodd sammen. Dette kunne aldri funket for meg, da jeg vil lære personen å kjenne på absolutt alle punker først. Jeg vil bli kjent med både gode og dårlige vaner, hvordan mannen er på ferie/hvilke ferietyper han liker, hvordan han er hjemme, på jobb, blant venner, i sengen, med barn, med familien.. Alt dette er jo sånt som er med på å gjøre en forskjell når to mennesker skal dele livet sammen.

Skrevet

Enig. Personlig så synes jeg ikke noe om å vente med sex til ekteskapet. Men jeg respekterer selvsagt de som gjør det. Er selv oppvokst med kristne foreldre, men de sa ikke direkte at jeg måtte vente med sex. Men de sa noe som at jeg mistet en del av meg selv hvis jeg gjorde det med flere. De sa også at jeg måtte gjøre det med den eneste som jeg elsket. som 15- 16 årig ble jeg selvsagt skremt av det, og det synes jeg ikke noe om idag. det var ikke sunt for meg, og det er vel mange som er i samme eller en verre situasjon. Menneskets lyster og behov tilhører ikke med bibelen som ble skrevet for kjempe lenge siden. samfunnet har jo endret seg.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Men hvorfor skal svigerforeldrene dine vite om dere har sex eller ikke? Med mindre dere har barn, da er det jo ganske åpenbart. Jeg ville personlig ikke kringkastet det verken hvis jeg skulle ha sex eller om jeg skulle vente. Dette er en privatsak.

Vel, jeg går ikke rundt og annonserer det. Men de har altså fått rede på det. Dessverre. Det lagde bare bråk.

Gjest Ludovie
Skrevet

For min egen del er det så avgjort viktig å ha sex før ekteskapet. Jeg synes til og med at det er nærmest galskap å gifte seg med noen man ikke har vært til sengs med. Riktignok er det sånn at man kan (og bør!) bestrebe seg på å komme den andre i møte på dette området (og i de fleste tilfeller går det selvfølgelig helt fint å tilpasse seg), men det finnes også tallrike eksempler på at man overhodet ikke er kompatible, og at dette er helt umulig å løse på en god måte. Da er det mye bedre å finne ut av dette på forhånd enn å måtte skille seg etter få år, eller eventuelt leve et liv i seksuell frustrasjon. :)

Skrevet

Hva er det som gjør at du kaller deg kristen da? Siden du ikke har lest bibelen eller latt være med sex før ekteskapet? Ikke at jeg mener at du ikke kan være kristen på grunn av det, men følger du noen andre regler? Eller kaller du deg bare kristen fordi du døpt og medlem av statskirken?

Litt off the topic da, men er litt nysgjerrig :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hva er det som gjør at du kaller deg kristen da? Siden du ikke har lest bibelen eller latt være med sex før ekteskapet? Ikke at jeg mener at du ikke kan være kristen på grunn av det, men følger du noen andre regler? Eller kaller du deg bare kristen fordi du døpt og medlem av statskirken?

Litt off the topic da, men er litt nysgjerrig :)

Jeg tror at det finnes en gud. Og jeg er døpt og konfirmert i kirken. MÅ man faktisk lese bibelen og avstå fra sex for å kalles kristen?

Skrevet

Jeg tror at det finnes en gud. Og jeg er døpt og konfirmert i kirken. MÅ man faktisk lese bibelen og avstå fra sex for å kalles kristen?

Neida, selvfølgelig ikke. Jeg bare lurte på om du fulgte andre regler innen kristendommen :)

Gjest Eventyr3
Skrevet

Du må ikke, men det er gjerne en ide å lese det du selv mener er sannheten?

er du ikke i det minste interessert i det? Ikke bittelitt engang?

Bibelen handler ikke bare om metafysikken.

Blanet annet ledern din Jesus prater mye om moral osv. Er du ikke interessert i å høre om du tilfredstiller han eller om du er enig/uenig med han?

hvis du først tror på han så er du jo klar over at han er allmektig?

Så da vil du ikke skuffe han tror jeg. For du vet hvor du havner da...

--------------------------------------------------------------------------

Her nede ja.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg mener at det er nok at jeg tror på Gud (og Jesus). Det nye testamentet har ingen interesse overhodet for meg (har lest GT på barneskolen, mener jeg å huske).

Gjest Eventyr3
Skrevet (endret)

Jeg mener at det er nok at jeg tror på Gud (og Jesus). Det nye testamentet har ingen interesse overhodet for meg (har lest GT på barneskolen, mener jeg å huske).

Moralen til jesus handler veldig mye om rettferdighet og kjærlighet, hvis du tror på noen måter at det holder med å bare "tro" uten å følge det herren selv mener er den riktigelevemåten for et menneske(gjelder deg ja), da kan du glede deg til å møte st.peter foran porten når den tid kommer. =)

Og et tips, argumenter som "at du har lest bibelen da du var yngre" eller sånt bør du slutte med.

handler nemlig ikke om du har lest bibelen eller ikke. handler om du har forstått budskapet den prøver å gi. Og ikke minst om du følger den. :pasha:

og et spørsmål til, da du leste GT, stod det mye om jesus der? :popcorn:

Endret av Eventyr3
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet (endret)

Nei, Jesus er vel omtalt i NT såvidt jeg vet. Men hva jeg kan om kristendommen og ikke er vel ikke relevant? Jeg lurte vel egentlig bare på hvorfor alt virker så firkantet mtp. sex før ekteskapet.

Jeg er medlem i statskirken, og vil gifte meg i kirken, men like fullt leve livet mitt som jeg selv vil. Tviler på at jeg kommer til helvete av den grunn (selv om "gode" kristne måtte mene det :jepp:)

Edit: Siden jeg ikke har lest bibelen, kan jeg vel heller ikke ha forstått budskapet den prøver å gi. Derfor jeg spør spørsmålet i første innlegg.

Endret av Ms. Raggsokk
Gjest Eventyr3
Skrevet (endret)

Nei, Jesus er vel omtalt i NT såvidt jeg vet. Men hva jeg kan om kristendommen og ikke er vel ikke relevant? Jeg lurte vel egentlig bare på hvorfor alt virker så firkantet mtp. sex før ekteskapet.

Jeg er medlem i statskirken, og vil gifte meg i kirken, men like fullt leve livet mitt som jeg selv vil. Tviler på at jeg kommer til helvete av den grunn (selv om "gode" kristne måtte mene det :jepp:)

Edit: Siden jeg ikke har lest bibelen, kan jeg vel heller ikke ha forstått budskapet den prøver å gi. Derfor jeg spør spørsmålet i første innlegg.

Du har rett, vi bør holde oss til topic.

Og forresten så er ikke jeg kristen så jeg vet du ikke kommer til å brenne i helvete. det er nok ingen djevel under oss :P.

men for å svare på spørsmålet ditt så må man skrive mye, for svaret er fucked up uansett. moral, kultur og mye gammeldags shit skrevet av noen gamle menn. og jeg er for sliten nå.

så jeg håper at noen andre kan hjelpe deg. du kan eventuellt prøve å lese bibelen og se om du finner noen svar der.(ikke frekt ment, men det er jo trossalt boken din.)

Endret av Eventyr3
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg burde helt sikkert lese bibelen. Det har du helt rett i. Men det er langt mer lettvint om noen bare kan forklare meg det som står der vettu :sjenert:

Skrevet

Mange tolker Bibelens bud om seksuallivet som en fysisk kontakt mellom ektefeller. Og dersom det er slik at man innfor Gud er viet til hverandre for resten av livet når man har hatt sex med noen, så betyr det at all annen sex med andre enn den første er utroskap.

Tanke-eksperiment: Hvor mange er gift med den første de hadde sex med?

Synet på sex vil jo ha stor innvirkning på hva slags seksualmoral man har. Er det bare ei "fysisk greie", så vil flere partnere ikke være et problem.

Uansett. Ingen andre har noe med det å gjøre. Enhver må selv stå ansvarlig for de valgene man gjør.

(Det finnes jo tilgivelse for det aller meste man gjør av gale ting, så lenge det ikke er bevisst.)

Skrevet (endret)

Jeg regner med at dette ikke er akseptert iflg. bibelen, men lurer på hvorfor?

Fordi bibelen er en 2-3000 år gammel bok skrevet av et 2-3000 år gammelt folk fra en 2-3000 år gammel kultur med 2-3000 år gamle verdier.

Menn hadde ikke muligheten til å ta DNA-test på den tiden. Å holde sex innenfor ekteskap er en strategi for å passe på at barna som en mann hjelper å oppdra, faktisk er hans ekte barn. Og det er ingen dum idé, fordi statistikken for hvor mange menn som til og med i dag oppdrar en annen persons avkom uten at de vet det, er skummelt høye.

Ta og i betraktning tvangsekteskap og mangel på prevensjon så ser man hvor stort dette problemet kunne være i vår fortid.

Endret av Venetar
Skrevet

Det store spørsmålet er hvor realistisk det er å ikke ha sex før man er gift.

Hvem greier det?

Jeg kjenner konkret til ganske få eksempler, og da snakker jeg om en av de strengeste retningene, Jehovas vitner.

Vi greier normalt ikke være avholdene, jeg blir bekymret hvis noen forteller at de har planlagt avhold før ekteskapet.

Grunnen er at de sannsynligvis ikke greier det, med den følge at de starter ekteskapet med skamfølelse og skyldfølelse knyttet til egen seksualitet.

Det kan få alvorlige negative konsekvenser.

Og, hvis man ikke liker skilsmisser, bør man ihvertfall ikke være avholdene, det blir en dyr måte å finne seg en passende partner på. Eller man har flaks. Eller lever et liv der man ikke får dekket sine behov, eller har sex man ikke liker. Eller mister interessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...