cox Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Ungene er veldig glad i fiskepinner, og selv om dette ikke akkurat er supersundt så får de lov til å spise det innimellom. Men så var det en dag jeg skulle kjøpe dette så var designet på pakningen ny, og der stod det med stor skrift; Nå med ekte fiskefilet! Hmmm…. hva har fiskepinnene inneholdt til nå? Kvernet avkapp? Finmalt og bleket søppel etter at filetene er renskåret? I alle år har foreldre trodd at de serverte barna fisk, men egentlig var det avkapp? Eller er det slik at det var ekte filet i starten, men så ble det byttet med prosessert avfallsmasse på et tidspunkt? Jeg vet ikke… men jeg har mine mistanker. Noe lignende hendte med Møllers Tran for en stund siden. Vi fikk plutselig høre at denne inneholdt for mye urenheter. Måkeskit? Fabrikkene i Latinamerika (!) ikke holdt mål hva hygiene angikk. Latinamerika? Hvor ble det av Lofottorsken? Møllers Tran er da ikke fra Latinamerika? Jeg har tatt tran i alle år, og gitt dette til ungene i den tro at dette var pur fiskeolje fra nordnorge. Også jeg som trodde at vi betalte 80 kr for en flaske, nettopp fordi det var ren og ekte norsk kvalitet. Så lettlurte er vi… Tør ikke tenke på hva pølser og kjøttdeig inneholder av søppel. Og at på til så salter de og vanner dette ut for å snyte kundene enda litt. Ikke nok med at vi betaler for søppel, men vi skal snytes i tillegg… Hvor ble det av yrkesstolthet? Hvor ble det av slakteren på hjørnet som kunne se kundene i øynene og være stolt av varene sine. En lignende fortelling går om Tine som hadde overskudd av fett. Dette ville de gjerne omsette så svaret ble å tilføre dette i vanlige produkter som yoghurt, rømme, creme fresh etc. og heller lage noen lett-produkter som ikke har tilført ekstra fett. De produktene som tidligere var vanlige har altså nå et økt fettinnhold, mens de som heter ”lett” har det som tidligere var et normalt fettinnhold. Ingen av dem er ”lette”, de er bare litt lettere enn dem som har kunstig tilsatt fett. Lurt triks eller ren svindel? Hvis vi hadde visst hva som har skjedd med matindustrien de siste 20 – 30 årene av tilsetting, prosessering, bleking og utvanning ville vi vært mer forsiktige med hva vi putter i oss, og ikke minst hva vi gir til ungene. Brød er visst nok en historie for seg. Deigen blir tilsatt stoffer som skal korte ned produksjonstiden og gi en krisp og fin skorpe. Videre blir brødene ”sminket” og lakkert så de skal se lekre og sunde ut. Forkastelig? Men matprodusentene skyller på oss for alt dette. Det er vi som forlanger stadig billigere mat, det er vi som ønsker kjapp tilberedeningstid, det er vi som vil ha ferdigmat til en latterlig lav pris som kan serveres på et latterlig lavt antall minutter. Det dukker opp varer som hevder å være naturlige, men disse slår dessverre ikke an hos folk flest. Kanskje på grunn av innarbeidede vaner, kanskje på grunn av høyere pris og gjerne fordi de krever lenger tilberedningstid. Min påstand er at av 100 kunder i butikken er det kanskje bare 5 – 8 stk. som ser etter og kjøper gode rene råvarer. Alle de andre vil ha kjapp og billig middag. Dette fører til at kjøpmannen kan si; nei, de aller fleste kundene hos oss er fornøyde med utvalget og med prisene. Vi som prøver å være litt mer bevisste blir taperne i dette systemet. La oss slå et slag for gode, rene råvarer. La oss slå et slag for en sund og god middag selv om det tar 40 min. å lage.
JP86 Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 så avkapp fra en fisk som er malt er ikke fisk??? hehe
Meridian Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 Ja, man kan begynne å lure hva disse produktene inneholder. Kanskje av den grunn at jeg alltid kjøper råvarer selv og lager maten selv fra grunnen av. Syns det er tryggere å kjøpe en hel fisk eller filet-biter av fisk, enn å kjøpe blandede produkter som fiskekaker og fiskepinne. Jeg syns det er tryggere å kjøpe en hel kylling eller kyllingfilet eller et kjøttstykke, enn å kjøpe kvernet kjøttdeig av kylling eller kjøtt. Jeg kjøper elg-kjøtt hver høst av en i familien, og har det et helt år i fryseren. Man bør ikke spise så mye kjøtt eller meieriprodukter i utgangspunktet, fordi disse produktene inneholder mye mettet fett. Men allikevel vil jeg heller velge vanlig produkter fremfor lett produkter, fordi vanlig produkter blir sunnere fordi lett produkter er tilsatt så mye dritt for at den skal bli lett. Da bli den ikke akkuratt sunnere! Det er bare å lese på ingrediensene i butikken, så ser dere f.eks forskjellen på vanlig majones og lett majones. Det er bedre å spise mer fisk, siden det inneholder mye umettet fett som er det beste for kroppen. Tran har jeg sluttet med for lenge siden, og prøver heller å spise fisk noen ganger i uken, og koser meg med god mat i helgene. Da bestemor levde fortalte hun: det var mye renere mat i gamle dager. Da var det ikke så mye allergier og sykdommer heller. Melet var ikke syrebehandlet og så ødelagt, og hun husket veldig godt den gangen de begynte med tilsetningsstoffer i maten på 50-tallet for at maten skulle holde seg lenger. Hun sa hun ikke syns noe om det. Dessuten spiste man ikke så mye hvitt mel eller sukker i hverdagen. Det var bare kosemat som man kanskje fikk i helgene. I hverdagene gikk det i grovbrød og til middagene var det mye grønnsaker og fisk, og noen ganger kjøtt. Dessuten fortalte hun at de hadde melk på flasker, og det var alltid mye fett på toppen av melken som alle ville smake på. Det var nok mange mennesker som hadde cøliaki, hveteintoleranse og melkeintoleranse og diabetes på den tid også, men de spiste som regel lite av hvete og sukker og melken, at de som hadde disse sykdommene latent i kroppen, holdt det stabilt fordi de hadde så sunn kosthold ellers.
JP86 Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 ja det var sikkert bedre mat før i tiden. det var heller ikke sånt snakk før i tiden, usunt og fett%, om det er bra og spise ditten datten, da spiste du det du fikk og det var det. mye av sykdommene vi har i dag har vi skapt selv, som diabetes ol. men vi har oså skapt hysteriet om det å spise sunt, ikke for mye og ikke for lite, vi kan takke media for anoreksia og andre spiseforstyrrelser som er her i dag. ALT er farlig skal du se for mye fett, feil fett type, okke bra stoffer, ikke bra oppdrett av fisk eller annet. så lenge man tilpasser inntaket av det man spiser så syntes jeg ikke det er falig å spise ferdig produsert mat. man skal ikke være redd for å spise maten vi har her. om det er fisk i fiskepinner eller ikke, bryr ikke meg og hvis mine barn liker det så får de det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå