Myrthel Skrevet 22. oktober 2010 #21 Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Spørsmålet er ganske enkelt: Hadde du betalt 800,- for et strikkekurs over 4 uker, til barnet ditt over 10 år? Målet er å ha strikket sin egen "baggy" lue når kurset er over. Kurset er en time i uken, men første uken er det dobbelttime. Det er bare 4 deltakere hver gang, så alle får god hjelp. Kurset dekker garn og pinner. Ønsker synspunkter på dette. Er det for dyrt? Jeg syntes det var veldig dyrt, siden det er snakk om så få timer og barn. De skal legge opp (noe som går greit, når de blir satt igang - men som jeg tviler sterkt på at de husker til nesten gang de skal gjøre det selv)... så er det jo kun å strikke rundt på rundpinne (til lengden er oppnådd).Det samme gjelder fellingen...tviler på at det "sitter" etter et slikt kurs.. Hverken garn eller pinner trenger å koste noe særlig...så det å kun lære å strikke rundt, føler iallefall ikke jeg er verdt pengene... Har jo selv lært mine jenter og strikke, og det tok ikke lange tiden å lære de rettmasker.... Som "voksenkurs" ville prisen vært grei, men da ville jeg "krevd" at jeg hadde lært rette masker, vrange masker, felling, legge opp, og kanskje en flette....og litt mønsterstrikk... Endret 22. oktober 2010 av Myrthel
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #22 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg syntes det var veldig dyrt, siden det er snakk om så få timer og barn. De skal legge opp (noe som går greit, når de blir satt igang - men som jeg tviler sterkt på at de husker til nesten gang de skal gjøre det selv)... så er det jo kun å strikke rundt på rundpinne (til lengden er oppnådd).Det samme gjelder fellingen...tviler på at det "sitter" etter et slikt kurs.. Hverken garn eller pinner trenger å koste noe særlig...så det å kun lære å strikke rundt, føler iallefall ikke jeg er verdt pengene... Har jo selv lært mine jenter og strikke, og det tok ikke lange tiden å lære de rettmasker.... Som "voksenkurs" ville prisen vært grei, men da ville jeg "krevd" at jeg hadde lært rette masker, vrange masker, felling, legge opp, og kanskje en flette....og litt mønsterstrikk... Hva er forskjellen om det er voksenkurs eller barnekurs??? Forstår ikke helt den. Regner med at de lærer rett, vrang, legge opp og felle av uavhengig av om det er voksen- eller barnekurs.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #23 Skrevet 22. oktober 2010 Enkel strikking av lue er da ikke noen "teknikk å mestre". Det er noe de fleste lærer på skolen, og ellers kan de lære seg det hjemme. Om foreldrene ikke kan strikke, så kan de lese seg til det i en bok eller f.eks på garnstudios strikkeskole. For meg ble dette litt som å sende barnet på kurs for å lære å bake boller. Jeg jobber i skolen og må få si deg litt i mot her. De fleste lærer IKKE å strikke på skolen! De har kanskje noen få timer med strikking i løpet av barne- ungdomsskolen, thats it! Jeg tror og at å lese seg til å lære å strikke er kjempevanskelig for en 10.åring, og kanskje for foreldre og. Mamma har dårlig økonomi, likevel fikk jeg gå på gitarskole. Var ikke billig det! Jeg hadde mange som kunne spille gitar i nær familie, men var bedre for meg å gå på kurs å lære dette. Mer "punktlig fremgang" i kurset og man fikk komme til faste tider. Su sammenligner med å gå på kurs for å lære å bake boller. Hmmmmm, tror du må tenke deg om en gang til. Tull og tøys mener jeg!!!
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #24 Skrevet 22. oktober 2010 Har god lønn,men det betyr ikke at jeg driter penger uansett(eller har økonomisk sans) Ja jeg syntes det er dyrt!
Gjest Kine Skrevet 22. oktober 2010 #25 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg jobber i skolen og må få si deg litt i mot her. De fleste lærer IKKE å strikke på skolen! De har kanskje noen få timer med strikking i løpet av barne- ungdomsskolen, thats it! Beklager men hvordan vet du det du kan jo sannsynligvis bare si hvordan det er i din klasse? Eller i beste fall på din skole? I ditt distrikt? Her har vertfall barna til alle de jeg kjenner lært og strikke på skolen på barneskole og på ungdomskole. Det er kanskje slutt på vanlig kunst og håndverk i skolen nå?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #26 Skrevet 23. oktober 2010 Mine unger har ikke lært å strikke på skolen. Begge går nå på videregående. Synes det er synd at dette forsvinner fra skolen.
Gjest strykebrett Skrevet 23. oktober 2010 #27 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg syns ikke det var dyrt egentlig. Det er jo ikke noe billigerer med musikk-kurs, språk-kurs og så videre, i alle fall ikke for voksne.
Gjest *smak* Skrevet 23. oktober 2010 #28 Skrevet 23. oktober 2010 Ja det hadde jeg gladelig betalt! Jeg vet selv hvor kjekt det er å kunne strikke, det kan ikke måles i pris synes jeg... Det er en kunnskap h*n vil ha hele livet..
onyx Skrevet 23. oktober 2010 #29 Skrevet 23. oktober 2010 800 nok for 5 timers kurs + ett sett pinner og et garnnøste? Ja, det synes jeg faktisk er dyrt! Synes ikke det går an å sammenligne barnekurs med voksenkurs heller. Barn trenger ofte mer direkte hjelp (voksne kan som regel hjelpe seg selv og prøve seg frem)så i grunnen får de jo ikke 1 full time opplæring heller, barna må gjerne ha mer hjelp hjemme (de strikker ikke ferdig en lue på 5 kurskvelder).
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2010 #30 Skrevet 23. oktober 2010 Hmm.. det går vel med ca 150 kr for strikkepinner + garn pr barn. Da under forutsetning at en kjøper inn strikkepinner og garn av god kvalitet. Noe jeg synes det bør være, for da får barnet noe som holder lenge. (pinnene kan de jo lage mer av siden) Billiggarn har en tendens til å miste fargen og tåler dårlig vask. Mens billigpinner ryker fort (rundpinner) Da blir det 175,-kr pr time for kurset + at de får noe de selv har laget. Synes ikke det var så ille. Men nå strikker mye jeg selv og har lært begge barna å strikke, selv om de er gutter begge to. Ingen av de lærte å strikke, hekle, sy, brodere + å lage noe særlig nyttig småting på sløyden. Så her går det i det meste av slikt, noe de storkoser seg med begge to. Var kanskje en ide det der med å holde slike kurs. Gøy å lære opp barn å lage ting selv, for det er så mye glede i det. Men kanskje litt lite for noen med bare 5 timer. Da blir det en del for foreldrene å hjelpe til med og litt vanskelig om foreldrene ikke har tid eller kan lage slike ting selv.
Piper Skrevet 23. oktober 2010 #31 Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Hva er forskjellen om det er voksenkurs eller barnekurs??? Forstår ikke helt den. Regner med at de lærer rett, vrang, legge opp og felle av uavhengig av om det er voksen- eller barnekurs. Og hvor mange barn i den alderen vil huske alt dette, på så kort tid? Bare til å ta en tur på skolene rundt omkring, for der har de fleste mer enn nok med å lære å strikke rett i den alderen. Så på så få timer, vil jeg neppe tro at de vil lære alt det du skriver, og om de lærer det vil de færreste huske det i ettertid. Da vil det si at de ikke har lært noe, men fått kjennskap til hva det er. Og er det det som er meningen med slike kurs? Og de må nok strikek mye på fritiden også, for å få den luen ferdig. Jeg syns det var et dyrt kurs, og ville ikke sendt mine barn på noe slikt. Endret 23. oktober 2010 av Piper
Myrthel Skrevet 23. oktober 2010 #32 Skrevet 23. oktober 2010 Hva er forskjellen om det er voksenkurs eller barnekurs??? Forstår ikke helt den. Regner med at de lærer rett, vrang, legge opp og felle av uavhengig av om det er voksen- eller barnekurs. Forskjellen er vel ganske stor. Tror ikke barn klarer å lære og HUSKE dette så godt med så få timer... Som jeg skrev: de legger opp når man setter de igang, og viser de hva de skal gjøre - men jeg tviler sterkt på at det "sitter". (slik at de kan ta frem pinner og legge opp selv etter en stund)Nå er jo "barn" et begrep også da....alder er vel det som er vesentlig her... Ikke at jeg undervurderer barn, men voksne vil lettere kunne lese seg til, og huske fremgangsmåten etterpå vil jeg tro. Og som jeg også skrev, ville jeg forventet litt større vanskelighetsgrad utav et voksenkurs. Min 6 åring klarer fint å strikke når jeg setter henne igang og forklarer, ("inn på slottet, hente prinsessen og utigjen") - men går det en mnd må jeg nok ganske sikkert vise henne det på nytt...
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2010 #33 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg jobber i skolen og må få si deg litt i mot her. De fleste lærer IKKE å strikke på skolen! De har kanskje noen få timer med strikking i løpet av barne- ungdomsskolen, thats it! Og det var kun noen få timer det var snakk om her også, så lærer de ikke å strikke av noen få timer på skole blir det vel samme sak av noen få timer kurs? Jeg tror og at å lese seg til å lære å strikke er kjempevanskelig for en 10.åring, og kanskje for foreldre og. Dersom man som foreldre synes det er kjempevanskelig å lese hvordan man strikker rettmasker tror jeg man sliter på mange områder i livet gitt. Ta en titt på garnstudios strikkeskole eller i et strikkehefte for barn. Ellers har de fleste et familiemedlem eller venn av familien som kan å strikke. Mamma har dårlig økonomi, likevel fikk jeg gå på gitarskole. Var ikke billig det! Jeg hadde mange som kunne spille gitar i nær familie, men var bedre for meg å gå på kurs å lære dette. Mer "punktlig fremgang" i kurset og man fikk komme til faste tider. Su sammenligner med å gå på kurs for å lære å bake boller. Hmmmmm, tror du må tenke deg om en gang til. Tull og tøys mener jeg!!! Jeg synes fremdeles at strikking er mer sammenlignbart med bollebaking enn med giatarspilling. Det å spille et instrument betaler jeg også gladelig for at mine barn skal lære, men å bake boller og strikke gjør vi greit hjemme. Strikking er i grunnen ikke noe man trenger "nivåoppfølging" på. Etter å ha lært "basiskunnskapene" må man egentlig bare ta det derifra selv. Jeg har i alle fall lest meg til og prøvd meg fram på det aller meste (lærte vel å strikke rett frem og tilbake til grytekluter da jeg var 5 år, men ellers rimelig selvlært).
Miss Puddel Skrevet 23. oktober 2010 #34 Skrevet 23. oktober 2010 800 synes jeg var dyrt, 500 hadde vært mer passende. (hmmm, kanskje jeg skal begynne å holde kurs gitt...)
Karmosin Skrevet 24. oktober 2010 #35 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg synes ikke det høres urimelig ut, forutsatt som gjesten over sier at de får kvalitetsgarn og pinner. Jeg hadde en del strikking på skolen, men det jeg husker av det er gruen over det forferdelige, stive, kløete billiggarnet vi ble utsatt for og at jeg fikk kjeft fordi jeg alt kunne legge opp, på en annen måte enn vi skulle lære (skolemåten kan jeg til dags dato ikke). Jeg hadde gladelig betalt 800 for fem timers undervisning og godt garn og gode pinner til arvingen, om jeg ikke kunne lære bort selv.
Gjest *smak* Skrevet 25. oktober 2010 #36 Skrevet 25. oktober 2010 Og hvor mange barn i den alderen vil huske alt dette, på så kort tid? Bare til å ta en tur på skolene rundt omkring, for der har de fleste mer enn nok med å lære å strikke rett i den alderen. Så på så få timer, vil jeg neppe tro at de vil lære alt det du skriver, og om de lærer det vil de færreste huske det i ettertid. Da vil det si at de ikke har lært noe, men fått kjennskap til hva det er. Og er det det som er meningen med slike kurs? Og de må nok strikek mye på fritiden også, for å få den luen ferdig. Jeg syns det var et dyrt kurs, og ville ikke sendt mine barn på noe slikt. Tviler på at alle vil glemme ut hvordan det er å strikke etter endt kurs. Noen blir sikkert veldig inspirerte og vil strikke mer og mer.. Følelsen av å ha mestret noe er viktig i skolealder...
Myrthel Skrevet 27. oktober 2010 #37 Skrevet 27. oktober 2010 Tviler på at alle vil glemme ut hvordan det er å strikke etter endt kurs. Noen blir sikkert veldig inspirerte og vil strikke mer og mer.. Følelsen av å ha mestret noe er viktig i skolealder... Hvis dette kurset består av å strikke en lue, så antar jeg at de "legger opp" første timen... (og ikke gjentar denne prosessen flere ganger). Når det så kommer til rettmaskene, vil jeg tro de fortsetter med de mange av timene (så jeg vil jo tro at rettmaskene sitter ganske godt inne, ja) "Fellingen" skjer vel etter endt prosjekt (og foregår dette også kun en gang, vil jeg ikke tro mange husker det til en annen gang) Foregår kurset på en helt annen måte, dvs. at de gjentar forskjellige strikkemetoder, øver forskjellige masketyper osv.. vil jeg tro flere lærer seg kunsten.. Strikking er ikke så vanskelig å lære, men utifra det første innlegget, fikk jeg et inntrykk av at det kun var prosessen med en lue som foregikk....og da kan man ikke sitte igjen med så mange basiskunskaper, som man husker videre (vil jeg tro). 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå