AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #1 Skrevet 22. oktober 2010 Spørsmålet er ganske enkelt: Hadde du betalt 800,- for et strikkekurs over 4 uker, til barnet ditt over 10 år? Målet er å ha strikket sin egen "baggy" lue når kurset er over. Kurset er en time i uken, men første uken er det dobbelttime. Det er bare 4 deltakere hver gang, så alle får god hjelp. Kurset dekker garn og pinner. Ønsker synspunkter på dette. Er det for dyrt?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg vil egentlig si at det kommer an på hvorfor ungen har meldt seg på. Er ungen opptatt og intressert i strikking og mest sansynlig vil holde på med det i en god stund så hadde jeg gjort det, men er det mer sånn "venninna mi er med og da må jeg også", hvis du skjønner, og så legger man bort strikketøyet etter kurset så hadde det nok blitt nei.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 Spørsmålet er ganske enkelt: Hadde du betalt 800,- for et strikkekurs over 4 uker, til barnet ditt over 10 år? Målet er å ha strikket sin egen "baggy" lue når kurset er over. Kurset er en time i uken, men første uken er det dobbelttime. Det er bare 4 deltakere hver gang, så alle får god hjelp. Kurset dekker garn og pinner. Ønsker synspunkter på dette. Er det for dyrt? Jeg hadde ikke betalt det beløpet, men det er kanskje fordi jeg kan strikke selv.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. oktober 2010 #4 Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Nei, det hadde jeg ikke. Jeg hadde sendt ungen til noen jeg kjenner som kan lære ungen å strikke helt gratis. 800 kroner er alt for mye å betale for noe du kan lære gratis.. Garn og nål er heller ikke så innmari dyrt. Dessuten synes jeg det er finere å lære av noen man kjenner fra før. Når man lærer hverandre ting blir man knyttet nærmere hverandre ved mestringsfølelse, og personen som var "venninna til mamma" blir plutselig en helt annen, en rollemodell, et forbilde, en venn, en voksenperson å stole på. Det er mange fordeler ved å droppe det kurset.. Edit: Jeg kom til å tenke på at du kanskje ikke kjenner noen som kan strikke. Og hvis det er tilfellet kan du kanskje lære å strikke selv, via en youtubevideo eller internett? Så kan du og ungen lære det sammen Endret 22. oktober 2010 av Kevlarsjäl
estrella Skrevet 22. oktober 2010 #5 Skrevet 22. oktober 2010 Det var vel litt mye penger for et strikkekurs?
Gjest Linda sofie Skrevet 22. oktober 2010 #6 Skrevet 22. oktober 2010 Det var fryktelig mye penger for et strikkekurs. Men som andre sier her så hadde jeg heller sendt ungen til noen jeg kjenner som kan strikke.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg kan strikke, men er ikke interessert i å lære opp andres unger. Det venter jeg med til jeg blir bestemor. Jeg synes prisen høres helt grei ut og har du økonomi til det så kjør på. De er så få at de vil få god hjelp. I dag vokser unge opp med kunst- og håndverksfag og ikke hånarbeide og sløyd. Strikking er en hobby hun vil få stor glede av resten av livet.
Gjest damen Skrevet 22. oktober 2010 #8 Skrevet 22. oktober 2010 Forstår jeg riktig så er det 5 timers kurs over 4 uker og dere må holde materiale selv? Det er kjempedyrt faktisk. Og hvor mye får en 10-åring strikket på en time? Ikke mye. Det meste må hun gjøre hjemme. Dvs at luen kommer til å koste dere ca 1000 kr alt inkludert.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #9 Skrevet 22. oktober 2010 Synes ikke det var så dyrt - i følge TS dekker det jo også garn og pinner. Jeg driver med quilting og de kursene jeg har gått på har kostet 100 kr/timen (dvs. 900 kr for 3 kurskvelder a 3 timer). Da er vi 8 deltakere og holder alt av materialer og utstyr selv.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #10 Skrevet 22. oktober 2010 Forstår jeg riktig så er det 5 timers kurs over 4 uker og dere må holde materiale selv? Det er kjempedyrt faktisk. Og hvor mye får en 10-åring strikket på en time? Ikke mye. Det meste må hun gjøre hjemme. Dvs at luen kommer til å koste dere ca 1000 kr alt inkludert. Det blir vel litt feil å si at luen kommer til å koste 1000 kr... Jenta lærer jo også en teknikk og forhåpentligvis noe hun kan ha glede av å kunne i mange år fremover? Jeg gikk selv på masse kurs i forskjellige håndarbeid da jeg var yngre og selv om jeg ikke bruker tingene daglig er jeg glad for å mestre disse teknikkene.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #11 Skrevet 22. oktober 2010 Forstår jeg riktig så er det 5 timers kurs over 4 uker og dere må holde materiale selv? Det er kjempedyrt faktisk. Og hvor mye får en 10-åring strikket på en time? Ikke mye. Det meste må hun gjøre hjemme. Dvs at luen kommer til å koste dere ca 1000 kr alt inkludert. Det blir vel litt feil å si at luen kommer til å koste 1000 kr... Jenta lærer jo også en teknikk og forhåpentligvis noe hun kan ha glede av å kunne i mange år fremover? Jeg gikk selv på masse kurs i forskjellige håndarbeid da jeg var yngre og selv om jeg ikke bruker tingene daglig er jeg glad for å mestre disse teknikkene.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2010 #12 Skrevet 22. oktober 2010 Det blir vel litt feil å si at luen kommer til å koste 1000 kr... Jenta lærer jo også en teknikk og forhåpentligvis noe hun kan ha glede av å kunne i mange år fremover? Enkel strikking av lue er da ikke noen "teknikk å mestre". Det er noe de fleste lærer på skolen, og ellers kan de lære seg det hjemme. Om foreldrene ikke kan strikke, så kan de lese seg til det i en bok eller f.eks på garnstudios strikkeskole. For meg ble dette litt som å sende barnet på kurs for å lære å bake boller.
Gjest Okusan Skrevet 22. oktober 2010 #13 Skrevet 22. oktober 2010 For min del betaler jeg mye mer enn det for å la poden gå på ski en gang i uka i fem uker om vinteren, og det er verdt hver krone. Så jeg synes ikke det er spesielt dyrt, i hvert fall ikke om det er en hyggelig og engasjerende kursleder som tar seg tid til å lære barnet både strikkekunnsap og strikkeglede. Dette var ting vi hadde på skolen da jeg var liten også, uten at jeg kan strikke mer enn et (stygt) skjerf under press, så noe mer opplæring enn det må nok til Det viktigste for meg er ikke antall timer eller kroner, men opplevelsen til barnet.
barnehagetanten Skrevet 22. oktober 2010 #14 Skrevet 22. oktober 2010 Da er spørsmålet: er dette noe barnet virkelig har lyst til, eller noe dere vile sende barnet på? Om barnet virkelig ønsker dette; hva med at barnet må jobbe for å betale for kurset? Personlig syntes jeg 800 var dyrt for et strikkekurs, betaler 1800 i året for gitarundervisning en gang i uken, 600,- i året for fotballtrening (men her kommer en del dugnad og loddbøker i tillegg). Vi betaler 10 000 i året for sessongkort i alpinanlegg (så penger kan vi også bruke ja).
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #15 Skrevet 22. oktober 2010 Om det er dyrt eller ikke kommer jo litt ann på økonomien din. Med tanke på at de bare er 4 unger der tror jeg ikke prisen er så ille. Hvis ungen har veldig lyst og du har råd så synes jeg du skal la henne gjøre det. Slike kurs er også sosiale og motiverende, og ofte er det bedre med en litt ukjent som lærer fordi mange blir frustrerte og irriterte når de skal lære av noen de kjenner godt. Med tanke på at det er et engangskurs synes jeg heller ikke prisen er så ille. Er jo ikke hver måned man går på sånne kurs. Hun kommer til å være veldig stolt over luen hun har laget selv.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #16 Skrevet 22. oktober 2010 Nei, det hadde jeg ikke. Jeg hadde sendt ungen til noen jeg kjenner som kan lære ungen å strikke helt gratis. 800 kroner er alt for mye å betale for noe du kan lære gratis.. Garn og nål er heller ikke så innmari dyrt. Dessuten synes jeg det er finere å lære av noen man kjenner fra før. Når man lærer hverandre ting blir man knyttet nærmere hverandre ved mestringsfølelse, og personen som var "venninna til mamma" blir plutselig en helt annen, en rollemodell, et forbilde, en venn, en voksenperson å stole på. Det er mange fordeler ved å droppe det kurset.. Edit: Jeg kom til å tenke på at du kanskje ikke kjenner noen som kan strikke. Og hvis det er tilfellet kan du kanskje lære å strikke selv, via en youtubevideo eller internett? Så kan du og ungen lære det sammen Men hun får jo også noe igjen for nettopp et slikt kurs også kanskje blir hun kjent med noen nye, hun ikke ville blitt kjent med ellers. Kanskje er det ingen i familien som har glede av og lære bort strikkeglede? Jenta kan jo gjøre andre kjekke ting med foreldre og morens venner. Men om jenta har andre i familien som synes det er koselig og lære bort nettopp å strikke er ikke dette en like god ide men ikke alle har det. Det viktigste for meg er ikke antall timer eller kroner, men opplevelsen til barnet. Skriver under på det:)
barnehagetanten Skrevet 22. oktober 2010 #17 Skrevet 22. oktober 2010 Sitter med et lite spørsmål: er det du, ts, som lurer på å sette opp et kurs og lurer på om prisen er ok eller for stiv?
Anglofil Skrevet 22. oktober 2010 #18 Skrevet 22. oktober 2010 Nei, synes det er litt for dyrt. Mvh Yvonne
Gjest Airi Chikako Skrevet 22. oktober 2010 #19 Skrevet 22. oktober 2010 Har de ikke sånt i håndtverktimene på skolen lenger? Vil tro at man trenger den innføringen man får der, og ikke mye mer, før man kan strikke en baggy lue...
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #20 Skrevet 22. oktober 2010 Sitter med et lite spørsmål: er det du, ts, som lurer på å sette opp et kurs og lurer på om prisen er ok eller for stiv? Hvis det er tilfellet ville jeg nok anbefalt å sette ned prisen til 5-600kr. Tror folk føler seg mer komfortable med prisen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå