Gå til innhold

Glukosebelastningstest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor mye glukose som blir benyttet i en slik test? Altså mengden glukose og hvor mye vann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

75 g glukose oppløst i 250-300 ml vann. Bør drikkes på fem minutter.

Skrevet

Det varierer hvor mye vann de blander det ut i. Jeg fikk 3 dl, mens på et annet sykehus fikk ei venninne hele 7 dl. Har hørt om opptil en liter.

Skrevet

75 g? :O Wow, sykt mye!

Skal på ny test hos legen på nyåret, men hadde lyst å sjekke hjemme før den tid. Kan jeg da bare ta 75 g sukker i 3 dl vann? Vet jo at det ikke blir helt korrekt da, men skal jo til legen senere uansett :)

Skrevet

Hvordan skal du få sjekket det? Har du måleutstyr til å måle glukosen i blodet ditt?

Skrevet

75 g? :O Wow, sykt mye!

Skal på ny test hos legen på nyåret, men hadde lyst å sjekke hjemme før den tid. Kan jeg da bare ta 75 g sukker i 3 dl vann? Vet jo at det ikke blir helt korrekt da, men skal jo til legen senere uansett :)

Nei, vanlig sukker tror jeg ikke fungerer. Har du tatt dette før? Jeg anbefaler deg å ikke gjøre det hjemme, for dersom det faktisk er noe i veien så kan du risikere at det ikke går bra. Dessuten er glukosebelastning ganske ubehagelig, det er ikke noe man har lyst til å gjøre uten at det er tvingende nødvendig.

Det er 75 gram glukose og 2,5-3 dl vann.

http://www.unilabs.no/For-fagpersonell/Anvisningar/Klinisk-Kemi/G/Glukosebelastning/

Skrevet

Jeg har hørt 1 gram glukose pr kilo kroppsvekt.

Skrevet

Jeg har tatt det hos legen før ja :) Var ikke ubehagelig, bortsett fra at jeg ikke fikk spise frokost. Skal tilbake for en ny sjekk, men ville bare ta en liten mellomtesting, fordi jeg har vært så flink med mat og trening i det siste. Jeg har blodsukkerapparat ja.

Får sjekke litt mer rundt, tusen takk!

Skrevet

Når du først har et apparat, er det mye bedre at du følger med på fastebde blodsukker på morgenen, enn at du skal eksperimentere med mengder av sukker.

Kontroller at fastende blodsukker holder seg under 6-7, og at det ikke er stigende

Skrevet

Jeg har normalt fastende blodsukker (rundt 5), så det trenger jeg ikke å følge med på :)

Men ok, jeg får bare vente til legetimen, hehe. Ble bare litt ivrig, siden jeg har vært så flink til å trene de siste par månedene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...