Gjest Bekymret Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Overskriften sier vel det meste.. skulle ha en rutinesjekk og tok det for gitt at alt var i orden før jeg fikk brevet hvor det står følgende: "Den celleprøven som ble tatt fra din livmorhals viser irregulære celleforandringer av usikker betydning. Det er ikke påvist kreftceller. Forandringene kan skyldes en infeksjon med et virus og kan gå tilbake til normale celler etterhvert. Derfor anbefaler vi en ny prøve om 3 mnd hvor vi samtidig tar en virus test (HPV)". HJELP! tenker selvfølgelig det verste med en gang og brøt sammen i gråt her istad og har pløyd nettet, men synes ikke det var så mye å finne... noen som har vært igjennom dette, hvordan gikk det? og 3 MND?? Hvorfor denne seigpininga??? Skal dit om to uker pga utredning /henvisning til rikshospitalet for videre utredning av barnløshet. Vet dere om dette vil ha noen innvirkning på feks prøverør? En annen side av saken er mannen min, som leste brevet, trøstet meg ca 10 sek, sa at "det er helt sikkert et virus" og gikk og la seg. Tosk!!! skal sies at vi har det veldig vanskelig sammen om dagen, men dette gjør det ikke akkurat bedre. skuffet over reaksjonen hans, virker ikke som om han bryr seg i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg har fått samme greia i posten etter en celleprøve, ble litt redd selv men det er ikke noe farlig. Jeg fikk tatt ny prøve senere og de var fine, mange som får celleforandringer.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #3 Skrevet 21. oktober 2010 Min første celleprøve viste celleforandringer. Ved neste prøve var alt normalt. Det er ofte en infeksjon e.l- som går over av seg selv
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2010 #4 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg fikk det samme for mange år siden, bortsett fra at jeg ble oppfordret til å kontakte lege med en gang, og ikke komme igjen etter tre uker. Fikk henvisning til poliklinikken ved lokalt sykehus for grundigere prøve. Den var fin. Gikk så to ganger med halvt års mellomromm, og deretter en gang i året noen år før jeg fulgte normal rutine igjen. Fikk ikke påvist noe etter første prøve. Tror ikke det er uvanlig med falskt funn på disse prøvene. Og ja, det er ikke noe kjekk beskjed, husker jeg også ble ganske redd, og ventetiden var ikke videre god. Heldigvis hadde andre i familien opplevd slikt og kunne derfor gi meg støtten og trøsten jeg trengte.
Gjest Bekymret Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg spurte om jeg kunne ta testen tidligere enn 3 mnd, resepsjonen trodde ikke det, og legen min var ikke tilstede. Kjenner jeg blir så oppgitt og lei, og veldig frustrert av å måtte vente så lenge på dette her. Tenker det verste med en gang, og har en skikkelig dårlig magefølelse siden vi prøver å få barn.. mulig dette har hatt innvirkning på at det ikke har funka?
83` Skrevet 24. oktober 2010 #6 Skrevet 24. oktober 2010 Hei! Dette er heilt vanlig ja. Eg fekk same beskjed for ca 4 år sidan. Men då var det kun legen som fekk beskjed, ikkje eg. Og legen sa det til meg på neste "kontroll" at eg hadde fått påvist HPV-virus (altså kjønnsvorter), og at dette gjorde at eg hadde celleforandringar. Eg fekk tatt prøve ein gong i året i eit par år, før eg no er tilbake i normal rutine med prøve kvart 3(?)år. Men det er jo lettare for oss som har fått dette viruset å utvikle underlivskreft, så eg føler meg tryggast om eg går til kontroll og får tatt prøve ein gong i året.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Det er ikke noe rart i at de sier at du må komme innom om 3 mnd, fordi celleforandringer tar flere år å utvikles til kreft (selvom de fleste celleforandringer ikke utvikles til kreft i det hele tatt), det tar ikke noen måneder. Det vil si, du har ingenting å bekymre deg for, og ingenting kommer skje på de 3 mnd med de celleforandringene. Har selv hatt celleforandringer,og jeg trodde det automatisk betydde kreft, så ble jo helt fra meg. Men, som sagt,det er ingen grunn til bekymring. Det som kommer skje med deg fremover er at de vil se om celleforandringene forsvinner av seg selv, eller om de må fjerne det med et kirurgisk inngrep som heter konisering). Konisering går ut på at de fjerner den delen som det er påvist celleforandringer på. Og det er ikke så "big deal" som det høres ut som. Det føltes ikke som noen "operasjon" engang, siden inngrepet er såpass enkelt og man merker ikke noe heller. Det påvirker ikke kroppen på noen måte, rett og slett. Etter det vil du bli innkalt til kontroll etter cirka 6 mnd for å se om alt fortsatt er greit, og hvis alt er greit så går du til regelmessig gynekologisk undersøkelse hvert 3. år der de sjekker om du har noen celleforandringer. Dette gjelder forsåvidt absolutt alle kvinner over 25 år, de sender ut innkallelse til alle sammen i posten, er en måte å forebygge underlivskreft. Og igjen, ingen grunn til bekymring, for underlivskreft er noe som tar lang tid å utvikle, og er som regel lett å oppdage i god tid om man skulle være uheldig å få det. Tenk så heldig du er som fikk oppdaget det her nå,og ikke om 10 år da det kanskje kunne ha utviklet seg til noe verre? Og mest sannsynlig så kommer ikke de celleforandringene tilbake heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå