Gå til innhold

JEG HAR BULIMI

Fremhevede innlegg

Skrevet

Endelig har jeg greid å innrømme for meg selv at noe er galt. Jeg er en 17 år gammel jente. Jeg har siden juni slitt med bulimi. Jeg veit på en måte ikke hva jeg skal si. Jeg har ikke sagt dette til noen. Jeg har ikke vært hos noen lege eller psykolog, jeg greier ikke å snakke om det. Jeg har derfor ikke noen diagnose, men jeg veit på en måte hva det er.

Før sommeren ble det slutt mellom kjæresten og meg. Han dumpa meg på en helt forferdelig måte etter nesten to år, og selvtilitten forsvant helt. Jeg bestemte meg for å slanke meg, og endte med å satse på noka dietten. Dette gikk bra, helt til jeg ikke greide mer. Jeg sprakk, kan man vel si. Stappet nedpå absolutt alt jeg kunne finne av mat og usunt og hadde null kontroll over hva jeg gjorde. Det var som om hjernen bare stoppet å fungere. Det gikk et par timer og jeg ble til slutt skikkelig deprimert. Jeg gråt og gråt og angret så utrolig på at jeg hadde 'ødelagt' dietten på denne måten. Igjen "mistet" jeg kontrollen og kastet opp maten. Dette har siden vært nesten en daglig rutine. Noen dager greier jeg faktisk å kontrollere hva jeg gjør, spesielt når jeg overnatter hos kjæresten. (han kom forresten tilbake etter en måned, og vi har det veldig bra) Han veit at jeg er misfornøyd med meg selv. Til han har jeg fortalt at jeg har 'godte og usunn streik' og derfor spiser jeg ikke noe som gjør at jeg føler at jeg trenger å kaste opp når vi er sammen. Det er verst når jeg er aleine..

Hvorfor jeg skriver her veit jeg kanskje ikke helt. Følte vel kanskje mest for å få det ut. Jeg har ikke fortalt det til noen. Jeg har prøvd å fortelle det til både bestevenninnen og kjæresten, men det går ikke. Jeg har legetime i begynnelsen av november, men det er av andre grunner jeg egentlig skal dit. Jeg veit på en måte ikke hva jeg skal si, hva som vil skje, hva som kommer til å skje med meg om jeg fortsetter og hva som i det hele tatt skjer med meg akkurat nå.

Noen med erfaringer som kanskje kan hjelpe meg? Veit ikke om det kanskje hjelper..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

slutt med det der!!!

Jeg foreslår at du tenker litt på hva som skjer når kroppen ikke får i seg den maten den er vandt med. Den senker forbrenningen, og når du begynner å spise normalt igjen, kommer du til å legge på deg fort, fordi kroppen tror den er i sultestreik og lagrer alt den får i seg. Det lureste er å gå ned sakte over lang tid, slik at kroppen blir vandt med forandringen. Du kan også tenke på hva spy gjør med tennene dine.. Vil du ha råtne tenner før du er 25? Magesyre er veldig skadelig for tennene dine.. Å ha råtne tenner conta noen kilo for mye- da ville jeg nok valgt kiloene altså.

Men det største problemet ditt ligger tydeligvis i hodet. Prøv å tenk på hvorfor du gjør dette? Bulimi er en alvorlig sykdom som kan gå riktig ille, du vil vel ikke det?

Hvis du absolutt må slanke deg, gjør det på en sunn å fornuftig måte. Mosjoner litt, men ikke overdriv. Kutt ut et par usunne ting i uka, og ha en dag hvor du kan gjøre akkurat som du vil!

Skrevet

Ja, du må prate med legen din og si det akkuratt sånn som det er.

DU kommer til å ødelegge deg selv helt. Både psyke, tenner, hår og hud. Magesyren etser veldig, vet du.

Skrevet

Kjære Anonymbruker

Vi kan ikke vite om det ligger god kompetanse bak svarene som gies her.

For å få den hjelpen du trenger vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta kontakt med legen din, eller med IKS. Der møter du møter du mennesker som du kan prate med og som kan gi deg råd og hjelp.

Se deres nettside, http://www.iks.no og/eller ring de på telefon: 22 94 00 10.

Denne tråden blir stengt.

Vennlig hilsen

Bond, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...