Gå til innhold

Hva skjer i en dåpsfeiring/navnedag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og mannen min planlegger en "velkommen til verden-dag" for vår lille sønn.

Nå har det seg slik at verken han eller jeg har vært i dåp, og har rett og slett ikke peiling på hva som er normal gang i feiringen.

Klart vi vet at en prest dypper barnet i vann, etc etc, men hvis vi hopper over alle formalitetene, hva sitter man igjen med da?

Bare et middagsselskap med kaker og kaffe? Eller er det leker og andre ting?

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi var først i kjerken med alt som skjer der!

Så var det mat og etterhvert også kaker! Hadde ikke noe program for dagen, ble bare sosialt sammen med familien!

Skrevet

Kirken først. Så var det brunch med familie og faddere. Første gang hadde vi varmmat og bordservering, andre gang var det koldtbord og kaker. Kansje noen sier noen ord, ellers er det ikke så mye mer en litt kos og prat med familie og venner.

Vi hadde trivelige dåper og det var en fin markering.

Skrevet

Har hatt dåp for begge ungane. Etter sermonien i kirka, har det vore samankomst heime hos foreldra mine (fordi dei har stor plass) med nærmste familie/fadderar. Middag der nokon kunne si nokre ord (sånn passeleg uformelt), kaffe og kaker etterpå.

Skrevet

Må bare påpeke at dåp og navnedag feires i to forskjellige trossamfunn. Virker som det var dåp dere har planlagt?

Men ja, det er jo som nevnt over, kirken også sammenkomst med mat og drikke enten i lokale eller hjemme hos familien.

Hilsen tante til 9 :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Klart vi vet at en prest dypper barnet i vann, etc etc, men hvis vi hopper over alle formalitetene, hva sitter man igjen med da?

Bare et middagsselskap med kaker og kaffe? Eller er det leker og andre ting?

Tips?

Er du flåsete, eller vet du faktisk ikke hvordan en barnedåp foregår i den norske kirke?

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ha navnefest for vårt barn. Det er en seremoni på 45 minutter i regi av HEF, og etterpå skal familien på et hotell der de har søndagsbuffet. Jeg synes det er greit at det er litt uformelt, for når det sitter barn ved bordet kan det bli litt.. uryddig med springing fram og tilbake, litt pauser til bleieskift og amming, større unger som forsvinner under bordet osv. Etter middagen skal vi ha kaffe og kaker hjemme hos oss. Ikke noe leker, allsang eller taler eller noe sånt, nei, bare mat og prat.

Skrevet (endret)

Er du flåsete, eller vet du faktisk ikke hvordan en barnedåp foregår i den norske kirke?

Som jeg skrev, har jeg aldri vært med på en dåp. Ikke sermonien, ikke feiringen. Så nei, jeg er ikke flåsete. Å skrive at man dypper barnet i vann er kanskje ikke helt riktig. Så vidt jeg vet, tilhører slik dypping den ortodokse retningen. Hvis jeg ikke husker feil, er norges kirke mer Luthersk rettet (?), og her til lands sprinkler man vann på barnets hode.

Men du må gjerne utfylle, altså!

Anjah

Endret av Anjah
Skrevet

Etter kirken er det bare å sette frem god mat og drikke, og deretter kaker og kaffe.

Det er noen som viser en hjemmelaget film av familien, eller har morsomme og fine sanger, eller noe annet gøy. Eller man holder en tale.

Skrevet

Man sprinkler vel heller ikka akkurat vannet over hodet da. Presten tar vann i hodet som han øser over hodet på babyen. Les mer her.

Vi har hatt koldtbord og kaker etterpå uten noen formaliteter.

Til lillesøster hadde vi selskapet i storebror sin barnehage. Det var helt genialt, da kunne ungene leke og kose seg i et rom mens vi voksne pratet og maten var i et annet rom. Kan fort bli litt kjedelig for ungene, så kan være greit med litt aktiviteter for dem.

Gjest Eurodice
Skrevet

Selve dåpshandlingen skjer ved at presten først spør fadderne om barnets navn og om de vil at barnet skal døpes og tas opp i kirken (jeg husker ikke nøyaktig ordlyd). Det svarer fadderne ja til. Deretter "henvender" presten seg til barnet og sier: X, jeg døper deg i Faderens (første håndfull vann over barnets hode), Sønnens (andre håndfull) og Den hellige ånds navn (tredje håndfull)... Jeg tegner et kors i din panne (tegner med en finger like over pannen) og på ditt bryst (på samme måte)... Hva presten videre sier, husker jeg ikke. En fadder eller for eksempel et søsken tørker barnets hode med et håndkle.

Den siste barnedåpen jeg var i, var spesiell. Etterhvert som som barna ble døpt, holdt presten barnet frem for menigheten og holdt en personlig liten tale for hvert av dem. Det var høytidelig og annerledes, fint, synes jeg :) .

Skrevet

Vi hadde navnedagsfest og var kjempefornøyd med opplegget fra Humanetisk. De hadde bilder av barna på storskjerm så alle fikk se barna godt. De sa et lite dikt til hver gruppe med barn (ca 4). Vi fikk en diplom og en rose. I tillegg var det taler og sanger. Veldig koslig og til tider rørende for ei nybakt mor. Det var en super måte å feire at snuppa har kommet til verden.

Først spiste vi lunsj, så sermoni, og så kaffe og kaker.

Skrevet

Som jeg skrev, har jeg aldri vært med på en dåp. Ikke sermonien, ikke feiringen. Så nei, jeg er ikke flåsete. Å skrive at man dypper barnet i vann er kanskje ikke helt riktig. Så vidt jeg vet, tilhører slik dypping den ortodokse retningen. Hvis jeg ikke husker feil, er norges kirke mer Luthersk rettet (?), og her til lands sprinkler man vann på barnets hode.

Men du må gjerne utfylle, altså!

Anjah

Reagerte på det samme. Utrolig flåsete og uvitende formulert. Vet folk ingenting lengre?

Dåp i Den Norske Kirke

Etterpå er det vanlig med et selskap. Snitter, kaker og kaffe/te eller mineralvann. Ikke alkohol, og man kler seg i bunad hvis man har det.

Skrevet

Etterpå er det vanlig med et selskap. Snitter, kaker og kaffe/te eller mineralvann. Ikke alkohol, og man kler seg i bunad hvis man har det.

Skrevet

Når vi fikk barn for ca 15år siden var loven at et barn skulle ha fått et navn (og registrert det i folkeregisteret) innen 6 måneder. Hvis ikke det skjedde bestemte myndighetene et navn til barnet. Barnet kan gjerne ha fått og registrert sitt navn lenge før dåpen/"navnedagen" så det er ikke slik at de ikke får navnet før de har hatt dåp/"navnedag". Samtidig er det slik at det er rimelig upraktisk å ha dåp/"navnedag" uten at en har bestemt navnet slik at i praksis er dette en siste frist for å bestemme navnet og ofte tidspunktet hvor familien samles og navnet blir offentligjort.

Hvis ser bort fra det religiøse/medlemsinnmeldingen i døp/navnedag så er dette en meget viktig anledning for familien til å samles, treffe hverandre og å treffe det nye familiemedlemmet. Dette er selvfølgelig viktig uansett hvilken religiøs tilknytning man har. Det jeg er vant med er man starter med middag/coldbord, har så en pause gjerne med leker og til slutt kaker/kaffe. Det er viktig å ikke ha for mye program så man har anledning til å bevege seg rundt og leke/prate med slektninger. Noen jeg kjenner pleier å spille bocca. Det er et spill hvor alle kan delta og som ikke er særlig krevende.

For de som føler en tilknytning til statskirken så er jo døpen et naturlig valg. Tilhører man en frikirke som ikke praktiserer barnedåp så har de ofte en sermionell velsignelse som man har et familieselskap etter. Hvis man føler tilknytning til HumanEtisk Forbund (HEF) så er det jo en mulighet å benytte seg av "navnedag"-sermonien som de tilbyr. En del mer nøytrale føler at HEF er for sterkt kristenfientlig og føler seg heller ikke hjemme der.

Det virker som om noen over mener at "navnedag" er en sermoni kun knyttet til HEF. Det er selvfølgelig ikke riktig og "navndager" ble feiret lenge før HEF startet å tilby sine sermonier. Jeg har vært med å feire navnedager helt privat uten å involvere HEF, kirken eller andre religiøse grupper. Man starter da gjerne med å presentere barnet, fortelle hva det heter/skal hete, noen holder en liten tale/leser et dikt e.l. før man går over på selskaplighetene som for de andre tilfellene.

Skrevet

Vi døpte ikke, men hadde "navnefest". Men ikke i regi av HEF, vi hadde ikke noen formaliteter, bare stelte i stand en fest hjemme med de nærmeste. Med mat, kaffe og kaker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...