emmi Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Sover med hard bittskinne om nattaen på grunn av tanngnissing og spenningshodepine. Bittskinnen blir pusset morgen og kveld med tannbørste og vanlig tannkrem. Men burde jeg bruke noen annen form for rens en gang i blant. Vet jo at det finnes "gebiss-rens" på apotek. Men kan disse brukes på bittskinner? Vil jo ikke ødelegge materialet i den eller no...
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 Tannlegen min sa at jeg kunne skylle den i Corsodyl noen ganger for dagen. Det har fungert godt på min.
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Sover med hard bittskinne om nattaen på grunn av tanngnissing og spenningshodepine. Bittskinnen blir pusset morgen og kveld med tannbørste og vanlig tannkrem. Men burde jeg bruke noen annen form for rens en gang i blant. Vet jo at det finnes "gebiss-rens" på apotek. Men kan disse brukes på bittskinner? Vil jo ikke ødelegge materialet i den eller no... Jeg fikk beskjed om å bare skylle min i kaldt vann til vanlig jeg, og evt skylle i corsodyl innimellom. Men mulig det varierer med skinnetype? Kanskje like greit å bare ta kontakt med tannlegen å spørre? Endret 20. oktober 2010 av Wolfmoon
Aelita Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har også en bittskinne, og tannlegen min sa jeg kunne pusse den med tannbørste og tannkrem, og skylle den med vann og corsodyl før jeg tok den i munnen om kvelden.
emmi Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. oktober 2010 Tusen takk for hjelpen... Hørte med tannlegen min i dag og fikk beskjed om at man fint kan bruke "rensetablettene" som er beregnet til gebiss. Man kunne også bruke Corsodyl, men dette kunne misfarge bittskinnen... (vet ikke om dette er noe dere har opplevd)?
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2010 #6 Skrevet 21. oktober 2010 Fikk en kraftig streptokokk infeksjon med byll på grunn av at skinna ikke ble renset godt nok første året jeg hadde den. Tannlegen "glemte" å innformere at det ikke holdt med bare tannkrem og puss med vanlig tannbørste. P.S måtte kaste biteskinnen etter infeksjonen, siden bakteriene sitter fast i skinnen. Måtte også bytte tannbørste etterpå. Etter dette renser jeg skinna -veldig- godt. Daglig rens er å legge skinna helt på et t-fat og helle munnskyll så det dekker hele skinna. Skyller skinna. Til slutt pusser jeg med tannkrem og børst. 1 dag i uka renser jeg skinna i Corsodyl. Ligger gjerne i vannet noen timer før jeg skyller den godt. Synes det svir litt i munnen etter bruk med corsody, så jeg gjør samme runde med munnskyll, tannkrem og børst etterpå. Bruker sensodyn tannkrem med fluor og uten såpe. Denne skinna er ca 1 år nå og den er ikke blidt slitt eller fått missfarging pga. rensingen.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #7 Skrevet 21. oktober 2010 Min tannlege sa at den skal vaskes med Zalo til vanlig. Blir den missfarget skal jeg bruke litt klorvann (og skylle godt) så blir den like fin som ny. Dette har fungert helt utmerket for meg. Skylder den i kaldt vann til hverdags, vasker den i Zalo et par ganger i uken. Klorvann en sjelden gang. Jeg har hatt den i et par-tre år. Like fin.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #8 Skrevet 21. oktober 2010 hydrogen peroxid burde vel være fine greier? Det dreper i alle fall bakterier. Kan kjøpes på apoteket, man må spørre etter det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå