Jens Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Er det slik at man enten tror på evolusjonseorien eller at menneskene stammer fra Adam og Eva som Gud skapte?Har en gutt på 5 år som elsker serien "det var en gang ett menneske". Samtidig er vi en familie som snakker mye om Gud, så en dag når gutten min spurte hvor vi egentlig stammet fra ble jeg litt satt ut. Hva skal jeg svare da?
Mann 42 Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 Er det slik at man enten tror på evolusjonseorien eller at menneskene stammer fra Adam og Eva som Gud skapte?Har en gutt på 5 år som elsker serien "det var en gang ett menneske". Samtidig er vi en familie som snakker mye om Gud, så en dag når gutten min spurte hvor vi egentlig stammet fra ble jeg litt satt ut. Hva skal jeg svare da? Hvis det er de to alternativene, så blir det nok et enten eller, ja. Men kanskje du kan oppheve dikotomien med å utvide alternativene. Siden gutten din liker serien "det var en gang et menneske", så har han vel fått et visst kjennskap til evolusjonsteorien allerede, selv om han er liten. Innen de fleste kirkesamfunn er det enighet om at evolusjonsteorien er en riktig beskrivelse av artenes tilblivelse, etc, etc, og at bibelens skapelsesberetning er en billedlig, metaforisk fremstilling, og ikke en beskrivelse av hva som FAKTISK hendte. Hovedpoenget er fortsatt, for dem, at Gud skapte verden og alt som er i den, men at det skjedde gjennom at Gud skapte naturen og de lovene som styrer den, og deriblant også de lovmessighetene som styrer evolusjonen. Mao, Gud skapte oss, men GJENNOM evolusjonen, og over mange millioner år, i stedet for de berømmelige 6 dagene. Det er selvsagt en del som holder på skapelsesberetningen og Mosebøkene som den autoriserte versjonen av hvordan verden ble til, fortsatt, men de sliter litt, for alle tilgjengelige data svekker deres teori. Eller hva vi skal kalle det. Men nok om det: Gutten din stiller de store spørsmålene, og jeg mener at det eneste redelige, er å fortelle ham at det er forskjellige meninger om saken. Noen mener sånn, andre mener slik, og når alt kommer til alt, så må man selv gjøre seg opp en mening.
Jens Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2010 Ok, takk. Var ikke klar over at evolusjonsteorien blir støttet av de kristne.
Mann 42 Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Ok, takk. Var ikke klar over at evolusjonsteorien blir støttet av de kristne. Joda, tilogmed av selveste paven. Den anglikanske kirken og de fleste protestantiske kirkesamfunn, godtar også evolusjonsteorien. Det er egentlig et mindretall av kristne kirkesamfunn som ikke aksepterer at dette er korrekte vitenskap. I USA fortoner det seg litt anderledes, for der mener over halvparten av befolkningen at skapelsesberetningen er sann.
Marikke Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg er kristen og tilhenger av evolusjonsteorien. Jeg tolker historien om Adam og Eva dithen at de var de første som fikk sjel, dvs at de ble bevisst sin egen og Guds eksistens. Gud grep inn i historien på et punkt i evolusjonen og skilte menneskene fra dyrene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå