Gå til innhold

Atopisk eksem


Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan jeg bruke elocon på åpent sår? Har selv atopisk eksem, og den har blusset noe kraftig opp etter at det begynte å bli ekstra kaldt ute

Det kan du. Samt beskytt hendene ekstra, vask deg kun i kaldt (lunkent vann) samt bruk FET Krem .

elcon kan du smøre og så bruke hvite bomullshansker som du får på apotek.La kremen trekke litt inn først.

Samme ville jeg gjort med fete kremer.Smøre inn og la det trekke inn ,så sove med hansker om du klarer. Men da må du bruke mye fet krem først ,så huden blir mettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg fikk kortison av legen får ca 1 uker siden.

er ferdig med kremen på mandag. Eksemet i aksikte er forsvunnet, men er fortsatt litt rundt munn. Har også begynt å få det på hånledde, albu, hender, og på knokene..

Har aldri hatt der der før, kunn når jeg var lita.

Er det noen annet som er bedre enn kortison som hjelper som kan spøtte legen om når jeg skal dit igjen ?

Liker ikke å bruke kortison for mye. :(

Hva er forskjell på eloson og kortison ?

Endret av jenta92
Skrevet

du mener elocon? Og kortison?

Det er forskjellige styrker på disse kremene. Den mildeste får du uten resept på apoteket ,0,1% tror jeg den er.

Så har du 4 stadier/styrker. elocon er gruppe 3. Nest sterkest.

http://www.apotek1.no/hud-og-kropp/atopisk-eksem

Skrevet

Mitt har blusset opp igjen for ca. 2 år siden. Hadde da det var barn før det gikk over. Det er ikke så ille, bare litt her og der. Mest på bena. Prøver å være flink til å smøre meg men jeg er ikke det alltid. Dusjer også alt for ofte, nesten alltid to ganger hver dag. Hvis jeg er stresset blir det gjerne enda mer.. hehe. Prøver å unngå det. Ellers har jeg ikke gjort så mye endringer. Prøvde å være flink til å henge ut sengetøyet til tørk i stedet for å ha det i tørketrommelen, fordi det visstnok er bedre. (noen som vet om dette stemmer?)

En annen ting jeg merket meg sist gang jeg hentet ut p-piller var at apotekeren nevnte at jeg ikke burde sole meg mye og bruke mye solfaktor da p-pillene gjorde huden ekstra følsom og kunne gi sånne pigmentflekker. Det har jeg merket meg, fordi det har jeg masse av! Men det gjør meg ingenting, de går vekk igjen. Det er ca. to år siden jeg byttet p-pille merke til dette, så jeg tenkte at kanskje det er derfor jeg har fått eksem igjen? Fordi huden blir mer følsom av disse pillene? Noen tanker her?

Skrevet

Hva slags p-piller er det da?

___
Jeg har vært eksemfri i mange år nå, men nå har det blusset opp igjen. Også i ansiktet da :( Det gjør så vondt, og det ser jævlig ut. Har det rundt munnen. Har brukt Mildison (kortisonkrem) noen ganger, og det sr ut til å hjelpe raskt, men dagen etter det ser ut til å ha blitt bra blir jeg så tørr at jeg flasser av store flak av leppene til og med. Så nå har jeg brukt Dexem et par dager. Den er uten kortison.

Venter på legetime for å finne ut hva som er best.

Jeg husker jo ikke hva slags kremer jeg brukte før heller, for da var jeg jo barn. Har vært eksemfri i nesten 10 år tror jeg. Bare hatt tørre flekker jeg har klart å holde under kontroll.

JEG VIL HA DET BORT!



Anonymous poster hash: 81536...fce
Skrevet (endret)

Tvilsomt at tørketrommel vs .vanlig tørk har mye å si.MEN ,, hehehe alltid et men.

Om du er sensitiv,ville jeg brukt tørketrommel. Samme for allergi. Du kan få en del stivere stoff av å henge tøyet opp vs trommel.Stivt stoff kan irritere huden.Samt pollen/støv osv

Kutt ut skyllemiddel,det er ille for de fleste atopikere/alergikere.

Du MÅ (pekefinger..) smøre deg hver dag,minst 2 ganger. Dusjing burde reduseres så mye som mulig og unngå lange varme dusjer :)

Om ppiller påvirker eksem,vet jeg ikke.Hva sier hudlegen??

Endret av Kårky
Skrevet

P-piller ga meg store områder med eksem. Det hjalp å slutte. Får gjerne eksem av vaskelapper, så jeg må være flink å klippe disse av.

Nå i høst har jeg tatt ca 2-3000 IE av D3-vitamin, og jeg har kun hatt en liten eksemflekk, som forsvant fort. Har tro på at dette kan virke. Huden generelt er mye mindre tørr nå enn noen gang før. Ikke smurt med annet en vanlig fuktighetskrem (Elizabeth Ardens Green Tea Honey Drop)



Anonymous poster hash: 53489...b1b
Skrevet

Hva slags p-piller er det da?

___

Jeg har vært eksemfri i mange år nå, men nå har det blusset opp igjen. Også i ansiktet da :( Det gjør så vondt, og det ser jævlig ut. Har det rundt munnen. Har brukt Mildison (kortisonkrem) noen ganger, og det sr ut til å hjelpe raskt, men dagen etter det ser ut til å ha blitt bra blir jeg så tørr at jeg flasser av store flak av leppene til og med. Så nå har jeg brukt Dexem et par dager. Den er uten kortison.

Venter på legetime for å finne ut hva som er best.

Jeg husker jo ikke hva slags kremer jeg brukte før heller, for da var jeg jo barn. Har vært eksemfri i nesten 10 år tror jeg. Bare hatt tørre flekker jeg har klart å holde under kontroll.

JEG VIL HA DET BORT!

Anonymous poster hash: 81536...fce

Sånn du beskriver det har jeg også det nå. Føler med deg.;(

Brukte Hydro kortison 1% nå i to uker. 1 uke morgen og kveld, 1 uke kun kvelden.

Også en dag etter jeg slutta med det kom det tilbake og nå er jeg like ille igjen :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...