Gå til innhold

Atopisk eksem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er endel plaget med atopisk eksem, spesielt på hendene, men nå begynner jeg også å få noen tørre flekker i ansiktet. Noen som vet hva som hjelper for å få de bort/ få bukt med det? Jeg smører det godt med Apobase krem, men synes ikke det hjelper noe nevneverdig.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan prøve ceridal fettkrem eller canoderm 5%.

Vet at enkelte blir værre av sminke,renseprodukter osv.så vær obs på hva du bruker.

hth creme/lotion er fin over en annen krem-spesielt om natta .Dette fordi Hth "forsegler" på en måte over huden og holder på fuktighet.

Du burde få en time hos hudlege om du ikke har en fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kommer nå pga temperatur- og fuktendringer i lufta, så det er nok temmelig sesongbetont hos meg.

Har allerede vært hos hudlegen pga. eksemet andre steder på kroppen, men jeg er ikke veldig begeistret for "bruk korstison" postiviteten hans... Går også til lysbehandling på hendene, med minimal effekt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe

alt eksem kommer innen fra, kremer kan hjelpe på problemene, men de fjerner de aldri... jeg har tatt denne http://kostspesialisten.no/index.php/cPath/47 testen , som finner ut hvilke matvarer du ikkje tåler. Når du har fått vite det holder du deg slavisk borte fra ALT du ikke tåler.. og du vil fort merke bedringer =)

min eksem var ekstrem for ikke lenger siden.. jeg hadde eksem på ansikt, armer,hals, bryst... og nå 2 mnd ut i dietten har jeg så vidt litt igjen på hendnene ;) ANBEFALES!

anbefales også for alle med mageproblmer og andre problemer =) testen burde vert noe alle måtte ta hos legen for at du kan leve livet med beste kvalitet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har selv hatt atopisk eksem i alle år. Sliter med områder på hender, kinn, hals og armer. Det som funker veldig bra for meg er to kremer:

A-derma for å holde huden myk. Denne tar seg også av områder hvor huden kan være småirritert. Det jeg pleier å gjøre er å blande inn litt Aloe Vera (noen tåler ikke aloe, så vær forsiktig.) for å gjøre den mindre klissete og tilføre kremen noe som også lindrer kløen.

Elocon er igjen en sterk krem som er å få på resept som rett og slett dreper eksemen for en laang periode. BESTE kremen jeg har prøvd. Smører på et tynt lag et par kvelder, så holder huden min seg eksemfri for omtrent en måned. Men dette kan jo være veldig individuelt :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har selv hatt atopisk eksem i alle år. Sliter med områder på hender, kinn, hals og armer. Det som funker veldig bra for meg er to kremer:

A-derma for å holde huden myk. Denne tar seg også av områder hvor huden kan være småirritert. Det jeg pleier å gjøre er å blande inn litt Aloe Vera (noen tåler ikke aloe, så vær forsiktig.) for å gjøre den mindre klissete og tilføre kremen noe som også lindrer kløen.

Elocon er igjen en sterk krem som er å få på resept som rett og slett dreper eksemen for en laang periode. BESTE kremen jeg har prøvd. Smører på et tynt lag et par kvelder, så holder huden min seg eksemfri for omtrent en måned. Men dette kan jo være veldig individuelt :klemmer:

Ja, Elocon har jeg brukt også, mot psoriasis. Er en kjempefin krem som hjelper fort!

Jeg skjønner hva du mener med kortison, men det er ikke noe å være redd for. Kortison kan gjøre huden litt tynnere, men det er bare hvis du bruker den på samme område over en lengre periode. Jeg har selv brukt kortisonkrem og var litt skeptisk, men det er det som hjelper for meg, og da driter jeg i bivirkningene, som ikke er så store for meg uansett. Hvis du finner ut at ikke noe annet hjelper, så bruk kortison. Det er mitt tips :)

Kremen som jeg nevnte ovenfor inneholder kortison, men siden den hjelper så godt og over så lang periode, trenger jeg ikke smøre på så ofte. Dermed slipper jeg unna en del bivirkninger :)

Jeg har forresten jobbet litt med lysbehandling, og det er veldig individuelt hvem det hjelper på. Noen sverger til nesten bare lysbehandling, og trenger derfor ikke bruke så mye krem, mens andre ikke merker noen særlig forskjell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker igjen for svar! :)

Jeg har elocon liggende i skapet på badet, og skal gå noen runder med meg selv om hvorvidt jeg tar sjansen på å bruke det i ansiktet eller ei...

Jeg har vurdert litt på om jeg skal prøve en time hos homeopat, har hørt om et par som har hatt god erfaring med det. Jeg tror selv at den vestlige medisinen ikke har alle fasitsvarene, men kjenner jeg er litt skeptisk lell.. Har dere noen erfaringer dere vil dele om dette? :)

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

felleskataloge-Elocon

bare vær forsiktig med å få den på tynne hudområder og i nærheten av øyet.

Her brukes vanlig grønnsåpe bad + canoderm 5%

Når det er store og fæle utbrudd,bruker vi duoderm tynn elastisk "hud" som vi legger over området etter en omgang med elocon.Lar dette sitte på hele natten og lenge som mulig.Ellers brukers hvite bomullshansker for å unngå skitt i eksemet.

Homeopati har ikke fungert hverken for meg eller mine barn.

en post jeg lagde første gangen jeg var på KG ,som mor til atopiker. :

atopisk eksem har vi på minsten her og han har det veldig kraftig.Har vært hos "ørten" leger/hudleger (offentlig) fått anbefalt alt mulig som ikke har virket.Nå bestillte jeg privat time og han er blitt bedre.

Til daglig bruker vi Rød apobase krem (feit og fin)Locobase repair(funker ikke like bra som rød apobase) Elcon kortisonkrem,DuoDerm kunstig hud

Oppskriften vi har er

Spesial shampoo til hår ,a-derma Exomega(Aderma exomega sjampo) ,ren grønnsåpe til vask av hender.Vi bruker medisinsk grønnsåpe til håndvask og vanlig grønn grønnsåpe til bad av utsatte områder.Da sitter han (som oftest) med hendene i en balje med grønnsåpe og lunket vann,ca 10-15minutter.

Minsten må bruke handsker når han dusjer /påfører shampoo da dette sliter på huden også. (Han har ikke eksem i hodet)

Bruk av kortisonkremer må skje under lengre tider,slutter en for fort,blusser bare eksemet opp igjen.Hudlegen skal skrive ned nøyaktig hvor mye pr.dag og lengde ved bruk av kortisonkrem.

Se det hele som en trapp hvor man begynner øverst i trappen og går nedover (miniserer på salver osv)

Ved bruk av elocon så smøres den på 2gr.pr dag i 3 uker

så hver kveld i 1-3 uker deretter 2 gr. i uka i 2-4 uker.

Man kan også gå fra elocon som er en veldig kraftig kortisonkrem og trappe ned på steroiden.Ved siden av bruk av kortison,smører han seg inn minst 2-4 ganger pr.dag med fet krem

Vi har apobase rød,locobase repair.

a-krem og blå apobase som er mindre feit og funker bra på skolen.

Nå har vi gått over til Canoderm 5% og om natten Ceridal fettkrem.

Tilskudd av omega 3 &6 er viktig! Dessuten kan enkelte atopikere reagere på E stoffer i maten og div matvarer.Atopisk eksem sees i sammenheng med allergi bare få å nevne det.

Hender vaskes i kaldt vann ( ikke iskaldt) da varmt vann selv lunket sliter på huden for en atopiker.Lange dusjer i varmt vann er tabu.Kortest mulig i dusjen og så bruke fuktighetskrem.

DuoDerm kunstig hud bruker vi når fingrene hans er så sprekt opp at han ikke klarer å kle på seg en gang selv (tenåring)Tar på litt kortisonsalve og setter på DuoDerm huden og neste morgen er huden lukket igjen.Genialt!

Mitt barn reagerer på ull og dette forværrer kun eksemet.Bruk av spesial ull er best eller bomull.Dette kan variere fra person til person

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjøre for eksemet ditt, er å slutte totalt med sukker og tilsetningsstoffer. Noen slutter med hvete/meieriprodukter i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt kan ikke kureres med å fjerne sukker ,hvetemel osv.

Dessuten skal slikt gjøres i samarbeid med lege /ernæringsfysiolog.

De fleste med atopisk eksem blir allergitestet da atopi & allergi går hånd i hånd.

Fjerne ting fra kosten uten eksperthjelp kan desverre gjøre ting værre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt kan ikke kureres med å fjerne sukker ,hvetemel osv.

Dessuten skal slikt gjøres i samarbeid med lege /ernæringsfysiolog.

De fleste med atopisk eksem blir allergitestet da atopi & allergi går hånd i hånd.

Fjerne ting fra kosten uten eksperthjelp kan desverre gjøre ting værre.

Sa jeg at alt kunne kureres med det?

Man trenger ikke ha påvist allergi for matvarer for at dette skal ha effekt for eksem eller andre ting, overhodet ikke.

Selvsagt, folk reagerer forskjellig. Noen blir bedre etter noen kostholdsendringer, mens andre i tillegg må kutte ut kremer og såper som inneholder irriterende kjemikaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg i stor grad enig med Tjoms. Jeg er atopiker og har hatt eksem hele livet. Nå er det først og fremst hendene det sitter igjen på, men får også tørre flekker på kroppen om jeg ikke passer på. Jeg har merket stor endring etter at jeg kuttet ut stort sett alt av halvfabrikata og kunstige søtningsmidler for 4-5 år siden, og i det siste har hendene mine vært imponerende fine til å være overgangsperiode høst/vinter. Jeg kuttet ut sukker fra kostholdet for halvannen måned siden... Melk og brødmat/melmat spiser jeg lite av fra før.

Ellers er det til dels stor forskjell på hvilke preparater som fungerer for den enkelte. Man må nesten bare prøve seg frem. For min del funker Elocon dårlig, men Locoid (hydrokortison) bra. Jeg reagerer og blir verre av stort sett alle kremer med parabener, og har landet på Karbamidkrem fra apoteket som min foretrukne håndkrem til daglig. Aderma Exomega-produktene funker ikke for meg, blir verre av de også. Uten at jeg husker helt antar jeg at det er pga parabener. Av hudpleie passer jeg også på å unngå parabener, både i rens, kremer/oljer, kroppsvask, bodylotion, sminke m.m. De siste 3 årene har jeg klart meg gjennom vinteren uten tørre flekker i ansiktet, og et er et stort fremskritt for meg! Kjempedeilig, rett og slett. Jeg bruker mange produkter fra REN, og ellers Kimberly Sayer, Trilogy, Urtekram m.m. Utenom den ene kremen (Karbamidkrem) som jeg handler på apoteket, finner jeg svært lite der som er uten parabener og som jeg tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede kuttet ut endel matvarer som trigger eksemet, som feks rå frukter og grønnsaker.

Jeg prøvde Elocon i ansiktet her om dagen, og det blir kun med den ene gangen. Det etterlot seg et bleket område i fjeset, noe jeg finner litt urolig. Mest sannsynlig er grunnen at det var litt for nærme øyet med den tynne huden som er der.

Har funnet ut at jeg skal ta en ny runde med Elocon 2x i uken i 4 uker, for å roe alt ned litt. Håper litt at det kan roe ned det irriterte systemet og dermed virke positivt for hele kroppen.

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

jeg prøvde kortison salve , det ble verre på meg.

men vi alle forskjellig. Ikke godt å ha atopisk eksem.. :(

håper virkelig en dag att det kommer produkter eller medesiner som tar det bort får godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter mest med atopisk eksem på bena, men når det er sesong for det så blir jeg jo selvfølgelig ekstra følsom på hendene også. Har funnet ut at jeg blir da verre på hendene av de aller fleste såper. Og grønnsåpe er like ille for meg som zalo :S jeg har ikke testet ut noe særlig med kremer på hendene, da det er bra nok for meg å bare holde meg unna såper som er for sterke for meg. Men på bena derrimot, der er det kun kortison salve som funker på meg. Så som jenta92 sier, folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for svar! :)

Jeg har elocon liggende i skapet på badet, og skal gå noen runder med meg selv om hvorvidt jeg tar sjansen på å bruke det i ansiktet eller ei...

Jeg har vurdert litt på om jeg skal prøve en time hos homeopat, har hørt om et par som har hatt god erfaring med det. Jeg tror selv at den vestlige medisinen ikke har alle fasitsvarene, men kjenner jeg er litt skeptisk lell.. Har dere noen erfaringer dere vil dele om dette? :)

-ts

Forstår att du er skeptisk til kortison krem/salve i ansikte. Fikk kortison av legen her om dagen får å smøre morgen og kveld. Den hjalp samma dagen på meg, du skal ha brukt kortison over lang tid får att huden skal bli tynn. det kan skje, men er sjeldent sa legen til meg.;) Ambefaller deg å prøve hvis det bare er for en kort tid.;) Jeg også lurer på om det er noe annet enn kortison som kan hjelpe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og kortisonkremer kommer i forskjellige styrker. Du skal trappe NED fra kraftig krem (tror det er gruppe 3) til gruppe 2. så en kort periode med reseptfri kortison 0,1% ellerno'

Husk å bruke kortisonen først,så la den tørke- påfør så fet krem. Hver dag,2 ganger om dagen til å begynne med

Din hudlege burde forklart eksemtrappa. ? Hvordan en bruker kremene,hvor ofte og hvordan du trapper ned ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan prøve ceridal fettkrem eller canoderm 5%.

Vet at enkelte blir værre av sminke,renseprodukter osv.så vær obs på hva du bruker.

hth creme/lotion er fin over en annen krem-spesielt om natta .Dette fordi Hth "forsegler" på en måte over huden og holder på fuktighet.

Du burde få en time hos hudlege om du ikke har en fra før.

*Forsegler over huden* fører til at huden slutter å produsere fuktighet i det hele tatt.Hva skal man gjøre da?

Kanskje de kjemisk produserte såpaene ,kjemisk produsert kosmetikk er for sterk for deg.Mange blir bedre med aleppo såpe ,men pga krigen i Syria man får ikke tak i den,jeg så den i nettbutikk hos psoriasis forbundet ikke så lenge siden.Man kan prøve såpen laget av oliven olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved eksem har en alt en feil ved produksjon av hud,hudceller osv osv bla bla SÅ huden holder ikke på fukt som normal hud.

Den holder på fukten bedre . Hvorfor ? vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke elocon på åpent sår? Har selv atopisk eksem, og den har blusset noe kraftig opp etter at det begynte å bli ekstra kaldt ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...