AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Hei! Jeg har begynt å trene styrke og har som mål å bli sterkere. Jeg har blitt fortalt at for å kunne bygge muskler må jeg gå i overskudd av kalorier og at hvis disse er av "riktig" sort, vil jeg ikke legge på meg fett, men muskler. Det jeg da lurer på er hvis jeg noen dager har overskudd i kalorier og har spist veldig usunt, vil jeg da legge på meg fett også? Blir så forvirret av dette.
Atdetvar Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 For å bli sterkere vil man nødvendigvis legge på seg fett også.
Rumohra Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 For å bygge muskler, må du nødvendigvis få i deg proteiner. Nytter ikke å ha kalorioverskudd om du bare har spist smågodt.
Leifr Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 For å bli sterkere vil man nødvendigvis legge på seg fett også. Nja, nesten. Det er mulig å legge på seg nesten bare muskler. Men det er jaggu ikke lett, det krever et veldig presist kosthold.
Supraspinatus Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Det blir nok fett også. Men det trenger ikke bli så mye. Det har litt å si på hva du spiser. Du blir ikke stor om du bare spiser karbohydrater. Og så har det litt med gener og kjønn å gjøre. Noen produserer mer hormoner for muskelvekst enn andre. Noen lagrer fett lettere enn andre osv. Jenter har dessverre vanskelig for å bygge store muskler. De har selvsagt et potensiale til å bygge, men ikke like stort som guttene, uten å ty til doping.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 TS her, MÅ jeg gå i overskudd for å bygge muskler? Jeg vil bli sterkere, men vil ikke legge på meg masse fett, bare fordi jeg spiser god mat i helgene liksom. Er det ikke mulig å bli sterk selv med underskudd i kalorier? Mener ikke at jeg skal gå i kjempeunderskudd, men synes det blir slitsomt hvis jeg skal bli sterk og må passe veldig på kostholdet for å få det til.
Gjest Coarvi Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 TS her, MÅ jeg gå i overskudd for å bygge muskler? Jeg vil bli sterkere, men vil ikke legge på meg masse fett, bare fordi jeg spiser god mat i helgene liksom. Er det ikke mulig å bli sterk selv med underskudd i kalorier? Mener ikke at jeg skal gå i kjempeunderskudd, men synes det blir slitsomt hvis jeg skal bli sterk og må passe veldig på kostholdet for å få det til. Du kan jo bli sterk selv om du ikke bygger særlig med muskler. Hva er det du vil egentlig - bli sterkere, eller bygge muskler?
Rumohra Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Som jeg skrev i mitt første innlegg, må du ha overskudd av PROTEINER for å bygge muskler. Proteinoverskudd blir du heller ikke feit av.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 Ok. Skjønner vel litt nå. Har akkurat begynt så får unnskylde meg, er absolutt ingen ekspert på dette. Vil vel i hovedsak bli sterkere
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #10 Skrevet 21. oktober 2010 Som jeg skrev i mitt første innlegg, må du ha overskudd av PROTEINER for å bygge muskler. Proteinoverskudd blir du heller ikke feit av. Virkelig? Blir man ikke like feit av kcal-overskudd uansett? Uavhengig av om det er karbohydrater eller proteiner?
Rumohra Skrevet 21. oktober 2010 #11 Skrevet 21. oktober 2010 Virkelig? Blir man ikke like feit av kcal-overskudd uansett? Uavhengig av om det er karbohydrater eller proteiner? Såvidt jeg vet, er katabolismen av proteiner og karbohydrater temmelig ulik. Karbohydratinntak er en energibombe av dimensjoner, og om denne energien ikke blir brukt i kroppen lagres overskuddet som fett. Proteiner kan også gå inn som energi, men i mye, mye mindre grad enn karbohydratene. Uten at jeg er hundre prosent sikker. Skal ta en titt til i boken min..
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #12 Skrevet 21. oktober 2010 Såvidt jeg vet, er katabolismen av proteiner og karbohydrater temmelig ulik. Karbohydratinntak er en energibombe av dimensjoner, og om denne energien ikke blir brukt i kroppen lagres overskuddet som fett. Proteiner kan også gå inn som energi, men i mye, mye mindre grad enn karbohydratene. Uten at jeg er hundre prosent sikker. Skal ta en titt til i boken min.. Du virket som en person med mye peiling. Hvis man spiser mye karbohydrater (brød, pasta, sjokolade osv.) men ikke går i kcal-overskudd, vil man fortsatt bli fetere enn om man skulle bare ha spist proteiner? Altså vil en karbohydratrik kost gjøre at man blir fetere selv om man ikke går i kalorioverskudd? Blir veldig glad for svar!
Supraspinatus Skrevet 21. oktober 2010 #13 Skrevet 21. oktober 2010 Du virket som en person med mye peiling. Hvis man spiser mye karbohydrater (brød, pasta, sjokolade osv.) men ikke går i kcal-overskudd, vil man fortsatt bli fetere enn om man skulle bare ha spist proteiner? Altså vil en karbohydratrik kost gjøre at man blir fetere selv om man ikke går i kalorioverskudd? Blir veldig glad for svar! Nei. Tenk følgende. Fettlagring er som en bensintank. Det er drivstoff lagret til senere bruk. Dersom du tilfører bilen akkurat like mye bensin som den trenger til å kjøre, så har den ikke noe å lagre i tanken. Hvis du derimot gir den mer enn den forbruker, overskudd, så vil den lagre i tanken. På samme måte vil ikke kroppen lagre noe fett dersom den får akkurat så mye energi som den forbruker.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #14 Skrevet 21. oktober 2010 Nei. Tenk følgende. Fettlagring er som en bensintank. Det er drivstoff lagret til senere bruk. Dersom du tilfører bilen akkurat like mye bensin som den trenger til å kjøre, så har den ikke noe å lagre i tanken. Hvis du derimot gir den mer enn den forbruker, overskudd, så vil den lagre i tanken. På samme måte vil ikke kroppen lagre noe fett dersom den får akkurat så mye energi som den forbruker. Så min kropp vil se lik ut uavhengig av om jeg spiser masse karbo eller masse proteiner, bare jeg forbrenner like mye som jeg inntar?
Supraspinatus Skrevet 21. oktober 2010 #15 Skrevet 21. oktober 2010 Så min kropp vil se lik ut uavhengig av om jeg spiser masse karbo eller masse proteiner, bare jeg forbrenner like mye som jeg inntar? Fullt så enkelt er det ikke. Det er en grov forenkling. Både fett og proteiner kan kroppen spalte ned til enkle karbohydrater som brukes som energi. Karbohydrater og fett kan ikke omgjøres til proteiner. Derfor må du ha proteiner for å kunne regenerere cellene i kroppen. Det er lurt å lese om hvordan kroppen fungerer og hvordan forbrenningen foregår osv. Finnes mange gode kilder på nett, samt bøker på biblioteket!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #16 Skrevet 21. oktober 2010 Fullt så enkelt er det ikke. Det er en grov forenkling. Både fett og proteiner kan kroppen spalte ned til enkle karbohydrater som brukes som energi. Karbohydrater og fett kan ikke omgjøres til proteiner. Derfor må du ha proteiner for å kunne regenerere cellene i kroppen. Det er lurt å lese om hvordan kroppen fungerer og hvordan forbrenningen foregår osv. Finnes mange gode kilder på nett, samt bøker på biblioteket! Men er det sant at hvis kcal-inntaket går opp i opp med forbrenningen, men består av mye karbohydrater vil man få mer flesk på kroppen fordi karbo får kroppen til å produsere mer fett?
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #17 Skrevet 21. oktober 2010 Kort sagt: nei, med mindre du lider av noe som gjør deg fysiologisk forskjellig fra normalen. Dette med å bygge muskler er ikke lett. For det første må treningen være beinhard, og for det andre må man ligge ganske mye i overskudd.
Stellia Skrevet 25. oktober 2010 #18 Skrevet 25. oktober 2010 (endret) For det første må treningen være beinhard, og for det andre må man ligge ganske mye i overskudd. Det holder å ligge på 300 - 500 kcal. i overskudd på kalorier. Det er også med på å forhindre fettlagring. Endret 25. oktober 2010 av Stellia
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2010 #19 Skrevet 25. oktober 2010 Det holder å ligge på 300 - 500 kcal. i overskudd på kalorier. Det er også med på å forhindre fettlagring. Men hvordan kan man unngå fettlagring hvis man går i kcal-overskudd?
Atdetvar Skrevet 25. oktober 2010 #20 Skrevet 25. oktober 2010 Altså, man kan ikke både bekymre seg for fett og ønske å bygge muskler effektivt. Bli sterk, så kan du evt. slanke deg med mye proteiner i kosten senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå