minienthe Skrevet 22. oktober 2010 #21 Skrevet 22. oktober 2010 Kastrerte katter blir mer late og legger derfor på seg. Få den i mer aktivitet ved å faktisk leke med katten selv. En tråd med en dott på enden er helt genialt for å få katten til å løpe litt. sannhet med store modifikasjoner det der. jeg har fem kastrater i hus, 4 gutter og ei jente og ingen av de har blitt mindre aktive etter at baller/livmor forsvant. har heller mistanke til at foret jeg bruker (hills c/d) er for kraftig i fettprosent men når to av de er disponert for krystaller i urinen så blir det en pest eller kolera situasjon.
Lulilelu Skrevet 22. oktober 2010 #22 Skrevet 22. oktober 2010 sannhet med store modifikasjoner det der. jeg har fem kastrater i hus, 4 gutter og ei jente og ingen av de har blitt mindre aktive etter at baller/livmor forsvant. har heller mistanke til at foret jeg bruker (hills c/d) er for kraftig i fettprosent men når to av de er disponert for krystaller i urinen så blir det en pest eller kolera situasjon. Det har ikke bare med selve aktiviteten. Det er mye som spiller inn. Uten hormonene de har før kastrering, er det mange reaksjoner i kroppen som går vekk, reaksjoner som bruker energi. Noe mindre aktiv blir alle kastrater, noen mye mer enn andre, selv om man kanskje ikke legger merke til det selv. I tillegg går forbrenningen ned. Hvor gamle de er når de blir kastrert har også litt i si.
Lulilelu Skrevet 22. oktober 2010 #23 Skrevet 22. oktober 2010 sannhet med store modifikasjoner det der. jeg har fem kastrater i hus, 4 gutter og ei jente og ingen av de har blitt mindre aktive etter at baller/livmor forsvant. har heller mistanke til at foret jeg bruker (hills c/d) er for kraftig i fettprosent men når to av de er disponert for krystaller i urinen så blir det en pest eller kolera situasjon. Det har ikke bare med selve aktiviteten. Det er mye som spiller inn. Uten hormonene de har før kastrering, er det mange reaksjoner i kroppen som går vekk, reaksjoner som bruker energi. Noe mindre aktiv blir alle kastrater, noen mye mer enn andre, selv om man kanskje ikke legger merke til det selv. I tillegg går forbrenningen ned. Hvor gamle de er når de blir kastrert har også litt i si.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #24 Skrevet 22. oktober 2010 ts her.. Nå har vi kjøpt diettkost og har spurt dyrlegen ifht å porsjonere ut maten. Hun sa at katter IKKE skal ha mat døgnet rundt. De skal klare seg med mat morgen og kveld. Dersom de har mat fremme hele tiden, vil de gå og småspise hele tiden uansett om de er sultne eller ikke. Det stemmer hvertfall med mine to katter
minienthe Skrevet 22. oktober 2010 #25 Skrevet 22. oktober 2010 Det har ikke bare med selve aktiviteten. Det er mye som spiller inn. Uten hormonene de har før kastrering, er det mange reaksjoner i kroppen som går vekk, reaksjoner som bruker energi. Noe mindre aktiv blir alle kastrater, noen mye mer enn andre, selv om man kanskje ikke legger merke til det selv. I tillegg går forbrenningen ned. Hvor gamle de er når de blir kastrert har også litt i si. hormonbetinget kan jeg godt si meg enig i men å generalisere og si at det er latskap og mangel på mosjon som spiller inn blir feil i mange tilfeller. min hadde sikkert vært magrere i omfang hvis jeg kunne brukt et mer fettfattig for og men da er vi tilbake til pest eller kolerasituasjonen.
Lulilelu Skrevet 22. oktober 2010 #26 Skrevet 22. oktober 2010 ts her.. Nå har vi kjøpt diettkost og har spurt dyrlegen ifht å porsjonere ut maten. Hun sa at katter IKKE skal ha mat døgnet rundt. De skal klare seg med mat morgen og kveld. Dersom de har mat fremme hele tiden, vil de gå og småspise hele tiden uansett om de er sultne eller ikke. Det stemmer hvertfall med mine to katter Katter skal småspise, derfor er de egentlig aldri sulten og spiser veldig lite om gangen. Jeg har også spurt flere dyrleger om dette og de sa at de skal ha tilgang på mat hele tiden. Katter har utrolig små magesekker (ca en tommel) og får de bare mat to ganger vil de spise for mye, magesekken utvider seg og de får plass til mer og mer mat videre slik at de spiser mer og mer.
fruBeist Skrevet 22. oktober 2010 #27 Skrevet 22. oktober 2010 Om katten har fri tilgang, eller mat til faste tider, så er det fortsatt mengden det kommer an på. Katten skal ha så og så mange gram fòr i løpet av et døgn. Dere som har fri tilgang, fyller dere skåla med en gang dere ser den er tom? Høres nesten sånn ut... Her måler vi opp om morgenen, og gir de mat 3-4 ganger i løpet av dagen. Fri tilgang funker ikke, da våre har forskjellig fòr, og de spiser av herandre sine skåler om vi ikke gir de mat i hvert sitt rom, med lukka dør. En kattunge skal da virkelig ikke spise slankefòr, noe som hadde blitt tilfelle her om vi ikke hadde gjort det som vi gjør.
Lulilelu Skrevet 23. oktober 2010 #28 Skrevet 23. oktober 2010 Om katten har fri tilgang, eller mat til faste tider, så er det fortsatt mengden det kommer an på. Katten skal ha så og så mange gram fòr i løpet av et døgn. Dere som har fri tilgang, fyller dere skåla med en gang dere ser den er tom? Høres nesten sånn ut... Her måler vi opp om morgenen, og gir de mat 3-4 ganger i løpet av dagen. Fri tilgang funker ikke, da våre har forskjellig fòr, og de spiser av herandre sine skåler om vi ikke gir de mat i hvert sitt rom, med lukka dør. En kattunge skal da virkelig ikke spise slankefòr, noe som hadde blitt tilfelle her om vi ikke hadde gjort det som vi gjør. Nei selvfølgelig. Dette blir jo ett av tilfellene der man ikke har noe valg.
Auraya Skrevet 24. oktober 2010 #29 Skrevet 24. oktober 2010 Dere som har fri tilgang, fyller dere skåla med en gang dere ser den er tom? Høres nesten sånn ut... Mine katter har fri tilgang, og jeg fyller opp skåla med en gang den er tom. Dette har aldri bydd på noen problemer, og den ene katten min som har grenset til tjukk er blitt slik pga lav aktivitet. Hos oss løste dette seg med at jeg satte skåla opp på en hylle, oppunder taket, og dette tvang han til å trimme litt mere, og han har blitt mer aktiv generelt etter at jeg begynte med dette. En katt skal småspise hele dagen, og at enkelte dyrleger feilinformerer overrasker meg desverre ikke, siden dyrleger i utgangspunktet ikke har noen spesiell kompetanse på foring. Katter som er glupske har stort sett blitt det fordi de er blitt feilforet fra de var små, eller har vært ville og hatt dårlig tilgang til mat. Og det har alltid gått over igjen etter en viss tid med fri tilgang. De blir gjerne dårlige de første dagene, men med en gang de har erfart at de alltid har mat roer de seg i matfatet. Hvis en voksen katt har blitt feilforet hele livet kan det være for seint å endre rutine, men skaffer man seg en kattunge eller ungkatt er dette veldig lett å unngå. Når det gjelder katter som har spesielle problemer kan det være at man må porsjonere, men det er viktig å huske at det ikke er normalen. Og siden det er så viktig for katter å kunne småspise bør porsjonering stå langt nede på lista over tiltak. Det beste og enkleste er dersom slankefor gjør susen, eller så kan man forsøke å aktivsere katten mer, ved å la den jobbe for å nå maten, enten med spesielle skåler eller plassering. Dette er løsninger som er mye bedre løsninger for katten, siden de tar hensyn til hvordan den klarer seg ute i naturen. Når det gjelder tunfisk inneholder det alt for mye salt og tungmetaller til at det bør være en del av kosten. Mine er så glad i det, så de får det en sjelden gang, type 4-6 ganger i året, og da passer jeg på å velge typer med lite salt.
::Rosalita:: Skrevet 24. oktober 2010 #30 Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Her må man jo se på hva som fungerer i praksis, og ikke bare hva teorien sier. Man kan tilrettelegge for å unngå en smellfeit katt, om man har en katt som spiser for mye. Diettfòr er et skritt på veien. Hjelper ikke det, kan man se på spesialskåler og porsjonering. Det er helseskadelig med en svært overvektig katt, så da må man bare handle ut ifra hva som kan forhindre det. Det er ikke alltid det lar seg gjøre å ha mat stående fremme hele tiden, det varierer fra katt til katt og situasjon til situasjon, så her finnes det nok ingen fasit som gjelder for alle, selv om de lærde strides aldri så mye om hva de mener er best. Endret 24. oktober 2010 av ::Rosalita:: 1
minienthe Skrevet 27. oktober 2010 #31 Skrevet 27. oktober 2010 Har dere sett på "SmartCat portion control" matskål? Problemet med de fleste katter er at de spiser for fort, de gomler i seg for mye mat. Den matskålen gjør at de spiser saktere og blir fortere mette. Leser bare positive tilbakemeldinger om den, og vurderer selv å skaffe meg en sånn, men så er det jo frakten fra USA.. Blir ikke billig. snoket litt på amazon men ser ikke ut som den sendes hit
CatsRule Skrevet 27. oktober 2010 #32 Skrevet 27. oktober 2010 Innekatter eller utekatter`? Har kattene utemuligheter, kan de jo holdes utendørs - eller unna matfatet - mens eier er på jobb. Men i utgangspunktet skal katter ha mat tilgjengelig hele døgnet for å opprettholde stabilt blodsukker. Men utekatter som ikke fanger maten sin selv, har det bra med fôring på morgenen og om kvelden når de får komme inn. Finn et lightfôr på dyrebutikken eller et obesity fôr (slankefôr) hos dyrlegen. Minus med slankefôret er at det inneholder altfor lite fett, så kattene kan få hud-, pels- og kloproblem. Royal Canin Obesity inneholder kun 10 %, mens opptimalt skal katter ha 20-23 % fett. Hvor gamle er de? Kanksje de har bedre av nyrefôr der proteinene er redusert? Om kattene er 10 år eller eldre, kan de med fordel få nyrefôr. De fleste katter dør av nyresvikt, så nyrefôr fra 10 år kan gi dem noen år ekstra. Økt aktivitet? Leker du med dem? Det er selvfølgelig det beste
minienthe Skrevet 28. oktober 2010 #33 Skrevet 28. oktober 2010 De fleste katter dør av nyresvikt, så nyrefôr fra 10 år kan gi dem noen år ekstra. har du dokumentasjon på dette ?
RedFox81 Skrevet 28. oktober 2010 #34 Skrevet 28. oktober 2010 snoket litt på amazon men ser ikke ut som den sendes hit Nei, du må enten kjøpe den på ebay, eller kjøpe på amazon.com men få den hit med jetcarrier. Men frakten blir ikke billig, fordi den matskålen er ganske stor, og får ikke plass i en konvolutt..
Aurora M. Skrevet 28. oktober 2010 #35 Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Innekatter eller utekatter`? Har kattene utemuligheter, kan de jo holdes utendørs - eller unna matfatet - mens eier er på jobb. Men i utgangspunktet skal katter ha mat tilgjengelig hele døgnet for å opprettholde stabilt blodsukker. Men utekatter som ikke fanger maten sin selv, har det bra med fôring på morgenen og om kvelden når de får komme inn. Hva mener du egentlig med dette? Mener du utekatter som FANGER maten sin selv? Katter klarer uansett ikke å jakte så mye at de ikke trenger jevnlig tilgang til mat. Foring kun morgen og kveld er for sjelden. Finn et lightfôr på dyrebutikken eller et obesity fôr (slankefôr) hos dyrlegen. Minus med slankefôret er at det inneholder altfor lite fett, så kattene kan få hud-, pels- og kloproblem. Grunnen til at katten legger på seg er jo at den får i seg mer næring (inkl. fett) enn den trenger. Hele poenget med slankefor er at det inneholder mindre av den næringen katten trenger nettopp fordi den skal kunne spise tilsvarende mengde mat og samtidig gå ned i vekt. Det er ingenting som tilsier at katter som går på slankefor får problemer med hud, pels eller klør. Royal Canin Obesity inneholder kun 10 %, mens opptimalt skal katter ha 20-23 % fett. Hvor gamle er de? Kanksje de har bedre av nyrefôr der proteinene er redusert? Om kattene er 10 år eller eldre, kan de med fordel få nyrefôr. De fleste katter dør av nyresvikt, Hvor har du dette fra? Det er riktig at en del katter får nyreproblemer i tillegg til at andre indre organer svekkes med alderen. Men det er langt derfra til å påstå at de fleste katter dør av nyresvikt. Det stemmer nemlig ikke. så nyrefôr fra 10 år kan gi dem noen år ekstra. Økt aktivitet? Leker du med dem? Det er selvfølgelig det beste Endret 28. oktober 2010 av Aurora M.
minienthe Skrevet 28. oktober 2010 #36 Skrevet 28. oktober 2010 Nei, du må enten kjøpe den på ebay, eller kjøpe på amazon.com men få den hit med jetcarrier. Men frakten blir ikke billig, fordi den matskålen er ganske stor, og får ikke plass i en konvolutt.. fant den på ebay og prisen var faktisk ikke ille, kom på under 200 inkludert frakt
RedFox81 Skrevet 29. oktober 2010 #37 Skrevet 29. oktober 2010 fant den på ebay og prisen var faktisk ikke ille, kom på under 200 inkludert frakt Kult, du kan kanskje dele din erfaring, når du får den?
minienthe Skrevet 30. oktober 2010 #38 Skrevet 30. oktober 2010 Kult, du kan kanskje dele din erfaring, når du får den? will do. må si jeg gleder meg til å se snurte tryner stirre anklagende på meg fordi de ikke bare kan dytte nesa nedi matskåla... not
RedFox81 Skrevet 30. oktober 2010 #39 Skrevet 30. oktober 2010 Den ene katten min bruker uansett foten for å få mat ut av skåla, så for henne blir det ingen problem. Men hun andre, ja, vi får se.. jeg er bare litt skeptisk å kjøpe den i blå farge, vil heller ha hvit.. Ellers ville jeg kjøpt den nå med engang. Det finnes hvite matskåler på ebay også, men selgeren ville ha 31$ for shipping.
CatsRule Skrevet 30. oktober 2010 #40 Skrevet 30. oktober 2010 Hva mener du de dør av ? Utenlandske og norske fagartikler tilsier at katter dør av enten kreft eller nyresvikt. http://www.hillspet.no/Adult%20Article%20Archive/Cat/Adult/Cat-Diseases/Feline-kidney-failure.aspx http://www.dyrehospital.no/stoff/maned/Nyresykdom%20hos%20eldre%20katter.htm http://cats.about.com/od/kidneydisease/Chronic_Renal_Failure_Kidney_Disease.htm Men hører gjerne hvilke erfaringer du har med dødsårsak.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå