Gå til innhold

porsjonere ut mat til katter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine to kastrerte katter spiser svært mye og begynner å bli feite. Så nå lurer jeg på om jeg bør porsjonere ut maten til dem? Eller er det sånn at de bør ha mat tilgjengelig hele døgnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det der. Har selv en kastrert hannkatt som begynner å bli rund og god. Har maten stående ute hele tiden.

Hva med diettmat?

Skrevet (endret)

Mine katter får mat på morningen og på ettermiddag/kvelden. Noen ganger betyr det at det er mat hele dagen, mens andre ganger er det tomt frem til neste måltid blir servert. (I tillegg er det av og til litt snacks som litt våtfor/reker/kyllinga/skinkeost/kaviar og slikt i mellom måltidene. ) :)

Må legge til at jeg gir dem for fra Hills for kastererte katter :)

Endret av *appifany*
Skrevet

Hør med dyrlegen om de har et diettfór :)

Skrevet

Det er dyreplageri å overfôre husdyr! Bra du vil gjøre noe med det! :)

En ikke-venn av meg har fôret kattene sine så sinnsykt mye, at du ser de er ulykkelige! Han skjønner ikke at det er deprimerende for kattene å ikke engang klare å hoppe opp på kjøkkenbenken lenger... Han har mat stående ute konstant. Stakkars katter!

Porsjoner maten du! :)

Skrevet

Det er dyreplageri å overfôre husdyr! Bra du vil gjøre noe med det! :)

En ikke-venn av meg har fôret kattene sine så sinnsykt mye, at du ser de er ulykkelige! Han skjønner ikke at det er deprimerende for kattene å ikke engang klare å hoppe opp på kjøkkenbenken lenger... Han har mat stående ute konstant. Stakkars katter!

Porsjoner maten du! :)

Det er sjelden mengden tørrfor katter blir feite av, det er som oftest dårlig feit butikkmat, våtfor av ymse slag og godbiter. Før man begynner å posjonere bør man ha tenkt gjennom hvorfor katten er feit. Hvis katten ikke spiser et light-kvalitetsfór, kan man jo starte med det, kutte helt ut våtfor og snacks. Tørrfor og vann er det eneste de trenger.

Gjest Cipheria
Skrevet

Jepp, det er nok dårlig for og eventuelt middagsrester kattene blir feite av. Gir du dem mye "menneskemat"?

Du kan jo porsjonere maten en periode til de går ned i vekt.

Skrevet

Katter spiser 15-20 ganger i døgnet, det er deres natur å gå og småspise, og man bør derfor i det lengste unngå å porsjonere ut maten. Porsjonerer man ut maten vil de ofte overspise hver gang de får mat og få mageproblemer. Få heller tak i ett diettfor hos dyrlege/dyrebutikk, og se om dette hjelper, og ikke gi dem noe utenom, hverken middagsrester eller våtfor.

Skrevet

Har dere sett på "SmartCat portion control" matskål? Problemet med de fleste katter er at de spiser for fort, de gomler i seg for mye mat. Den matskålen gjør at de spiser saktere og blir fortere mette. Leser bare positive tilbakemeldinger om den, og vurderer selv å skaffe meg en sånn, men så er det jo frakten fra USA.. Blir ikke billig. :sukk:

Skrevet

Min kastrerte hannkatt er blitt ganske så feit i det siste, han spiser stort sett kun tørrfor fra Royal Canin, og for å være ærlig synes jeg ikke han spiser så mye heller. Godbiter og våtfor er det ytterst sjelden han får.

Men jeg vet at han er en jævel på å jakte, har tatt ham i å spise både mus, skjærer, kråker og sikkert andre ting han kommer over ute også. Er dette ting katter lett kan legge på seg av?

Skrevet

Vi har en god og rund kastrert hannkatt, og en kattunge som ikke er kastrert enda. Disse spiser hvert sitt fòr. (slankefòr, og kattungefòr fra RC) Vi må porsjonere ut maten til de, siden de går i hverandres skåler og sniker. Det er faktisk så ille med den snikinga til spesielt kattungen, at vi må ha de på hvert sitt rom, med lukka dør når de får mat.

Skrevet

Jeg har det samme problemet. Min katt får ca en spiseskje tunfisk i vann morgen og kveld i tillegg til lettfor. Et tunfisk fetende for katter?

Skrevet

Jeg porsonerer ut til min til en viss grad. Jeg begynte med det for at jeg skulle være sikker på å få henne inn til natten, siden jeg bor i blokk. Ellers er jeg redd for at hun vil spise seg mett før hun går ut om kvelden og så bli borte natten gjennom. Hun spiser RC slankefor og får 1 ss Whiskas til kos, men er i ferd med å bli litt rund likevel.. Får hive henne på vekta en dag. :jepp:

Skrevet

Min kastrerte hannkatt er blitt ganske så feit i det siste, han spiser stort sett kun tørrfor fra Royal Canin, og for å være ærlig synes jeg ikke han spiser så mye heller. Godbiter og våtfor er det ytterst sjelden han får.

Men jeg vet at han er en jævel på å jakte, har tatt ham i å spise både mus, skjærer, kråker og sikkert andre ting han kommer over ute også. Er dette ting katter lett kan legge på seg av?

Det er klart at det er jo et godt "tilskudd" til kosten når han jakter mye, men husk at en katt må spise utrolige mengder fugler og mus for å opprettholde livet (det er jo en av grunnene til at de aller fleste "villkatter" sulter ihel etter kort tid).

"Problemet" med kastrerte katter er at de blir så mye roligere, de er rett og slett ikke nok i aktivitet. I tillegg er jo kattedyrene skapt slik fra naturens side at de sparer på kreftene mellom hvert måltid (hver jakt), og når de da slipper å jakte fordi de får maten servert, så legger de lett på seg.

Heldigvis tar de fort av seg også hvis man går inn for det (de er heldigere enn oss der). Mindre mat (også tørrfor) og mer morsjon (lek), og de går ganske fort ned i vekt.

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg har omvendt problem... Min kastrerte hunnkatt er litt for tynn. Hun får kvalitetsfor (RC) som står fremme hele tiden. Hun er mye ute og er vel dermed mye i aktivitet, men jeg synes likevel hun er unormalt tynn. Jeg vurderer nesten å gi henne mat for drektige/diegivende katter for å få henne litt kraftigere. Hun får også jevnlig ormekur (ca 3-4 ganger i året etter anbefaling fra veterinær). Med unntak av at hun er tynn, virker hun ellers frisk og rask. Spiser og drikker normalt og er masse ute om dagene.

Skrevet

Jeg har to feite katter. Ikke bælfeite sånn at de mistrives av det, og vi hadde alltid mat stående fremme. Spiser fugl og mus i tillegg. Og ble bare fetere. Så begynte vi å rasjonere. Så kjøpte vi light. Da kastet de opp, snakket med veterinær, byttet for og da sluttet de med det. Prøvd kastratfor og urinsteinfor og jeg vet ikke hva, i utallige varianter og over lengre tid. Alltid kvalitetsfor fra Royal Canine eller Hills. Ingenting hjelper. Vi har foret 1 gang pr dag, 3 og 4 og 5 uten forskjell. De forspiser seg og spyr, så nå vurderer jeg å la maten stå fremme igjen, ta spyinga en periode og håper de roer seg når de skjønner at de får mat. Så får de helle være feite. Og sånn for ordens skyld: markkur er gitt etter boka og litt til.

Skrevet

Har dere sett på "SmartCat portion control" matskål? Problemet med de fleste katter er at de spiser for fort, de gomler i seg for mye mat. Den matskålen gjør at de spiser saktere og blir fortere mette. Leser bare positive tilbakemeldinger om den, og vurderer selv å skaffe meg en sånn, men så er det jo frakten fra USA.. Blir ikke billig. :sukk:

den der var ikke dum... kanskje noe å teste på min lettere saccosekkformede guttepus.

Skrevet

Katter SKAL ha tørrfor tilgjengelig 24/7. De er laget for å spise lite men ofte, noe som også holder forbrenningen igang hele dagen. Når de kun får mat til visse tider vil de overspise noe som ikke er bra for magen eller vekten.

Det eneste man skal gjøre noe med er å velge riktig tørrfor (kun merkevare) og ikke gi våtfor, menneskemat eller snop.

Kastrerte katter blir mer late og legger derfor på seg. Få den i mer aktivitet ved å faktisk leke med katten selv. En tråd med en dott på enden er helt genialt for å få katten til å løpe litt.

Skrevet

Jeg har det samme problemet. Min katt får ca en spiseskje tunfisk i vann morgen og kveld i tillegg til lettfor. Et tunfisk fetende for katter?

Katter skal ikke ha tunfisk. Er det fra boks så inneholder den som regel mye salt. I tillegg så inneholder tunfisk tungmetaller.

"Tunfisk

Gruppe: Annet

Tunfisk ødelegger bl.a. kattens e-vitaminlagre. Detaljert informasjon finnes i artikkelen 'Cats and Tunafish' referert til nedenfor. Har høyt salt og magnesiuminnhold som kan gi nyre/urinstein.

Giftstoff: Metaller, fettstoffer, magnesium

Symptom/skade: Kan gi epilepsi, astma, hyperaktivitet og hudproblemer. Kan også gi metallforgiftninger."

Tatt fra: Charlott.no

Skrevet

Katter SKAL ha tørrfor tilgjengelig 24/7. De er laget for å spise lite men ofte, noe som også holder forbrenningen igang hele dagen. Når de kun får mat til visse tider vil de overspise noe som ikke er bra for magen eller vekten.

Det eneste man skal gjøre noe med er å velge riktig tørrfor (kun merkevare) og ikke gi våtfor, menneskemat eller snop.

Kastrerte katter blir mer late og legger derfor på seg. Få den i mer aktivitet ved å faktisk leke med katten selv. En tråd med en dott på enden er helt genialt for å få katten til å løpe litt.

Mine får IKKE tørrfor i skåle 24/7! Da hadde de spist seg til døde! Må de småspise mellom måltidene, så får de ut og fange seg mus, fugl eller jordrotter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...