Gå til innhold

Bruk av anabole steroider og trening

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forstår hva du mener når du sier feilaktig bruk, du tenker på at for mye vann kan skade deg, for mye appelsin er farlig, for mye salt er farlig osv. Men jeg mener da at når det er snakk om et kunstig middel som ikke er ment å injisere i kroppen i det hele tatt, og takket være vår kunnskap så er det mulig å plassere dette på innsiden av huden - DA er det ikke noe rett bruk og feilaktig bruk. (unntak av pasienter da selvfølgelig)

Men for all del, man risikerer egentlig mest når man velger salgskilder. Har jo hørt om de som har puttet olivenolje i glassene og solgt til fjortisser også. Nå vet ikke jeg hva olivenolje gjør med vev og muskler, men det verste er jo når man treffer blodårer der man står på badet og skyter i blinde.

Nei, noen bruker det feil, eller uansvarlig. Andre bruker det med ansvarlighet og tar ikke skade av det. I tilfellet med steroider så er medisinsk oppfølgning kostbart og ofte oppfattet som uetisk, med den følge at man baserer seg utelukkende på den kompetansen som florerer på ymse nettfora eller lokale gymmen. I denne saken drev vedkommende med steroider over en periode, med flere preparater, kanskje av dårlig kvalitet og i tillegg til andre rusmidler - uten oppfølgning.

Ville man f.eks lagt seg under kniven for kirurgiske inngrep eller satt botox av noen som ikke var kvalifisert, eller med stoffer man ikke kan garantere kvaliteten på? (Noen gjør sikkert dette, men alle er sikkert enige i at dette er et sjansespill).

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Andre bruker det med ansvarlighet og tar ikke skade av det..."

??

Javell, hva når de på 50-års dagen sin ligger på badegulvet? Hva da??

Selvfølgelig tar de skade!

Med ÈN gang kroppen får overdose pga steroider, ja da tar kroppen skade.

Overdose = muskelbygging (for de det gjelder)

Skrevet

Man må se helhetlig på problemene med bruk av anabole steroider, det er ikke så enkelt som å si at "han var helt normal før han begynte å bruke steroider".

Den som begynner med steroider har oftest et problem i utgangspunktet som fører til at han begynner. Tar man livet av seg er det ikke nødvendigvis selve medikamentet som fører til dette, men de psykiske plagene og mindreverdighetsfølelsen personen kanskje hadde i utgangspunktet.

Steroider, narkotika, spilleproblemer, mye mat, ingen mat,røyk, det er psyken vår som gjør at vi har problemet og ikke kommer ut av det. Det er ingen medikamenter eller annet som er så sterkt i seg selv at det styrer oss, det er inne i oss selv problemet ligger.

Sier ikke at steroider er greit, men det er litt forenklet når media fremstiller det som om noen begynner med steroider og pang så er de aggresive og selvmordskandidater.

• Liker 1
Skrevet

??

Du er klar over det brukes anabole steroider til medisinsk behandling også? Som f.eks. ved behandling av kreft slik at de ikke mister all muskelmassen, og ved blant annet organtransplantasjon.

Skrevet

??

Dette blir for banalt. Det er ikke slik at enhver som bruker androgener får et akutt MI i bursdagsgave. Hadde det vært tilfelle så hadde problemet løst seg selv, iom at de som misbruker faller fra rimelig kjapt.

Dette er snakk om misbruk av androgener, ikke terapeutisk bruk som indikert ved en rekke kliniske tilstander. Eksempler er hypogonadisme hos menn, rehabilitering etter wasting/langvarig sykeleie, endokrin impotens og nedsatt hypofysefunksjon. Da har kroppen enten en underproduksjon av androgener, eller trenger hjelp for å komme seg etter at store deler av muskelmassen har blitt tapt. Medikamentene har da en terapeutisk funksjon, men bruken blir etterhvert trappet ned, eller justert til et minimumsnivå for vedlikehold.

De som misbruker AAS er friske, unge mennesker som velger å dope seg for å lykkes i idrett, eller bruker midlene som et ledd i en psykisk ubalanse hvor kroppsfiksering er av sykelig karakter. Det er ulovlig, farlig og på trynet idiotisk, ikke minst fordi det forstyrrer en i utgangspunktet normal androgenproduksjon. Problemet ligger også i det faktum at inegn kan beregne langtidseffektene av misbruk. Hvis du ser på hvordan tidligere Øst-Tyskland sine idrettsutøvere fra 80-tallet har det i dag, så er det få solskinnshstorier. Mange av utøverne ble utsatt for systematisk doping, med det resultat at de sliter med kjønnsidentitet, tunge depresjoner, selvmord og infertilitet.

Skrevet
Du er klar over det brukes anabole steroider til medisinsk behandling også? Som f.eks. ved behandling av kreft slik at de ikke mister all muskelmassen, og ved blant annet organtransplantasjon.

Ja, og da er det ikke snakk om en overdose.

Dette blir for banalt. Det er ikke slik at enhver som bruker androgener får et akutt MI i bursdagsgave. Hadde det vært tilfelle så hadde problemet løst seg selv, iom at de som misbruker faller fra rimelig kjapt.

Jeg sier heller ikke at enhver får det. Men steroider kan ligge skjult i kroppen i 30 år før de bryter ut. Har du først fått det i deg, da kan det ligge der lenge, uavhengig av dose. Spør enhver lege.

De som misbruker AAS er friske, unge mennesker som velger å dope seg for å lykkes i idrett, eller bruker midlene som et ledd i en psykisk ubalanse hvor kroppsfiksering er av sykelig karakter. Det er ulovlig, farlig og på trynet idiotisk, ikke minst fordi det forstyrrer en i utgangspunktet normal androgenproduksjon. Problemet ligger også i det faktum at inegn kan beregne langtidseffektene av misbruk. Hvis du ser på hvordan tidligere Øst-Tyskland sine idrettsutøvere fra 80-tallet har det i dag, så er det få solskinnshstorier. Mange av utøverne ble utsatt for systematisk doping, med det resultat at de sliter med kjønnsidentitet, tunge depresjoner, selvmord og infertilitet.

Sant så sant, bortsett fra at det faktisk er lovlig i Norge.

Skrevet

Jeg sier heller ikke at enhver får det. Men steroider kan ligge skjult i kroppen i 30 år før de bryter ut. Har du først fått det i deg, da kan det ligge der lenge, uavhengig av dose. Spør enhver lege.

Dette er nok en kraftig overdrivelse. Kroppen fornyer seg stadigvekk og stoffene er nok forlengst ute av kroppen etter 30 år. Det du antageligvis sikter til er mutasjoner i celler som kan føre til f.eks. kreft, e.l.

De aller fleste bivirkninger er reversible så snart man slutter.

Skrevet

Altså, stoffene....jo, den fysiske væsken er borte, men sporene sitter i kroppen. ALT som er innom kroppen setter sine spor. F.eks en oppskrift på hjerteflimmer ligger skjult i kroppen din, bare at den må gjennom en prosess på 20 år først.

Skrevet

Altså, stoffene....jo, den fysiske væsken er borte, men sporene sitter i kroppen. ALT som er innom kroppen setter sine spor. F.eks en oppskrift på hjerteflimmer ligger skjult i kroppen din, bare at den må gjennom en prosess på 20 år først.

Så klart vil enhver påvirkning over en viss terskel gi en negativ reaksjon på kortere eller lengre sikt (suprafysiologiske doser inntatt av friske mennesker). Det må derimot ikke tenkes homeopatisk, hvor det helt feilaktig påståes at atomer "husker" et stoff når konsentrasjonen av soffet er tilnærmet ikke-eksisterende.

Det har blitt foretatt en rekke longitudinelle studier av utøvere man har sterk mistanke om at har misbrukt AAS over lengre tid. Det er klare indisier på at misbruk øker sjansen for prematur død, flere år etter at utøverne var aktive. Problemet er at utøvere sjelden innrømmer misbruk av AAS i seg selv, og vi vet dermed ingenting om hvor omfattende misbruket var, ei heller lengden på misbruket. For alt vii vet så kan de ha blitt tatt hestedoser over kortere tid, mindre doser over lengre tid, eller en blanding. Hva som er farligt er dermed vanskelig å si, men at det er like idiotisk, dumt og ulovlig er det ingen tvil om.

The aim of the study was to determine the mortality, and the cause of premature deaths among a group of subjects who are strongly suspected to have used anabolic steroids for a non-medical purpose over several years. The mortality of 62 male powerlifters placed 1st - 5th in weight series 82.5 - 125 kg in Finnish championships during 1977 - 1982 was compared with the mortality of population controls. The mortality during the 12-year follow-up was 12.9 % for the powerlifters compared to 3.1 % in the control population. By 1993 eight of 62 powerlifters and 34 of 1094 population controls had died, thus the risk of death among the powerlifters was 4.6 timer higher (95 % CI 2.04 - 10.45; p = 0.0002). The causes of premature death among the powerlifters were suicide (3), acute myocardial infarction (3), hepatic coma (1) and non-Hodgkin's lymphoma (1). These findings add to the growing amount of evidence of an association between anabolic steroid abuse and premature death, and support the view that measures to decrease AAS misuse among both competitive and amateur athletes are justified.

Kilde: Increased Premature Mortality of Competitive Powerlifters Suspected to Have Used Anabolic Agents, M. Pärssinen1 et al, Int J Sports Med 2000; 21(3): 225-227

Skrevet

Mon tro hvordan AAS er negativt for menn i alderen 30+ som lar seg sjekke av lege en gang i uken og tar relativt sett moderate doser.

Jeg tror det eksisterer altfor mye myter, propaganda og desinformasjon om AAS. Og de som virkelig profitterer på alt dette er de som sitter og blander matolje og pulver og selger det som flytende gull til alle og enhver.

Skrevet (endret)

Hva som er farligt er dermed vanskelig å si, men at det er like idiotisk, dumt og ulovlig er det ingen tvil om.

Det er faktisk ikke ulovlig i Norge å benytte anabole preparater forutsatt at de ikke regnes som narkotika (som f.eks typiske amfetaminlignende preparater).

Det er ulovlig å omsette, eller innføre alle preparater som står på dopinglisten.

Det er ingen tvil om at doping kan være farlig, men under kontrollert bruk/forskning ser jeg egentlig ingen etiske eller juridiske problemer med å bruke det. Forutsatt at man IKKE er konkurranseutøver. Det er jo allment akseptert med kosmetisk kirurgi - og det er ingen tvil om at dette også kan ha svært uønskede bivirkninger eller konsekvenser.

Problemet er at legemiddelindustrien ikke vil forske på emnet siden det er ansett som svært uetisk. Da forsvinner den legitime biten i det og stortsett all omsetning og bruk forbindes med kriminelle miljøer. I bieffekt av dette er at det da ikke finnes noe bra forskning på om dette er så farlig som de sier, eller om skadevirkningene ikke er det. De ulovlige kildene vil jo alltid fremheve de positive og benekte de negative. De er jo bare ute etter å tjene mest mulig penger. (Og det er jo legemiddelindustrien ikke :ironi:)

§ 162b. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler fastsatt av Kongen er ansett som dopingmiddel, straffes for dopingforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Grov dopingforbrytelse straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff det gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.

Uaktsom dopingforbrytelse straffes med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Medvirkning til dopingforbrytelse, eller til bruk av dopingmiddel som nevnt i første ledd, straffes som bestemt ellers i denne paragrafen.

Endret av Supraspinatus
Skrevet (endret)

Det er faktisk ikke ulovlig i Norge å benytte anabole preparater forutsatt at de ikke regnes som narkotika (som f.eks typiske amfetaminlignende preparater).

Det er ulovlig å omsette, eller innføre alle preparater som står på dopinglisten.

Det er ingen tvil om at doping kan være farlig, men under kontrollert bruk/forskning ser jeg egentlig ingen etiske eller juridiske problemer med å bruke det. Forutsatt at man IKKE er konkurranseutøver. Det er jo allment akseptert med kosmetisk kirurgi - og det er ingen tvil om at dette også kan ha svært uønskede bivirkninger eller konsekvenser.

Problemet er at legemiddelindustrien ikke vil forske på emnet siden det er ansett som svært uetisk. Da forsvinner den legitime biten i det og stortsett all omsetning og bruk forbindes med kriminelle miljøer. I bieffekt av dette er at det da ikke finnes noe bra forskning på om dette er så farlig som de sier, eller om skadevirkningene ikke er det. De ulovlige kildene vil jo alltid fremheve de positive og benekte de negative. De er jo bare ute etter å tjene mest mulig penger. (Og det er jo legemiddelindustrien ikke :ironi:)

§ 162b. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler fastsatt av Kongen er ansett som dopingmiddel, straffes for dopingforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Grov dopingforbrytelse straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff det gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.

Uaktsom dopingforbrytelse straffes med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Medvirkning til dopingforbrytelse, eller til bruk av dopingmiddel som nevnt i første ledd, straffes som bestemt ellers i denne paragrafen.

Men det er ulovlig å bruke ethvert middel som står på WADA sin dopingliste, og det hjelper lite at det er lovlig å benytte seg av et preparat, når det uansett er ulovlig å kjøpe/selge/distribuere stoffene. Med mindre noen gir AAS bort i julegave, eller tvinger stoffene ned oesophagus på en uskyldig utøver, så klarer jeg ikke å se noe formildende i selve bruken av et ulovlig, unødvendig og poetnsielt farlig preparat. Det er heller ikke ulovlig å røyke per se, men kjøp og salg av falske produkter/ulovlig import (counterfeit and illicit tobacco trade) er straffbart, i tillegg til at det støtter alt fra terrorisme til barnearbeid til mafia.

Nå er jeg imot enhver form for kommersiell plastisk kirurgi (forby det for min del, men behold rekonstruktiv kirurgi for pasienter), og det samme gjelder hobbydoping bak hammerstrength-vektene. Det hele fyrer opp under en allerede svært uheldig og ødeleggende kroppsfiksering, som ikke tjener noen. Denne sykeliggjøringen av helt normale kropper og prestasjoner gjør nå at spiseforstyrrelser, female athlete triad, doping, dysmorfisyndromer og andre psyksike problemer relatert til utseende eksploderer. Dette kommer som et paradoks oppå det faktum at den industrialiserte verden aldri har vært mer usunn.

At legemiddelindustrien er pill råtten, og med moral tilsvarende en gribb over en sliten ørkenfarer, er jeg hjertens enig i. Den makten som de sitter med er utover min fatteevne og mer.

Endret av bergans
Skrevet (endret)

Men det er ulovlig å bruke ethvert middel som står på WADA sin dopingliste, og det hjelper lite at det er lovlig å benytte seg av et preparat, når det uansett er ulovlig å kjøpe/selge/distribuere stoffene. Med mindre noen gir AAS bort i julegave, eller tvinger stoffene ned oesophagus på en uskyldig utøver, så klarer jeg ikke å se noe formildende i selve bruken av et ulovlig, unødvendig og poetnsielt farlig preparat. Det er heller ikke ulovlig å røyke per se, men kjøp og salg av falske produkter/ulovlig import (counterfeit and illicit tobacco trade) er straffbart, i tillegg til at det støtter alt fra terrorisme til barnearbeid til mafia.

Nå er jeg imot enhver form for kommersiell plastisk kirurgi (forby det for min del, men behold rekonstruktiv kirurgi for pasienter), og det samme gjelder hobbydoping bak hammerstrength-vektene. Det hele fyrer opp under en allerede svært uheldig og ødeleggende kroppsfiksering, som ikke tjener noen. Denne sykeliggjøringen av helt normale kropper og prestasjoner gjør nå at spiseforstyrrelser, female athlete triad, doping, dysmorfisyndromer og andre psyksike problemer relatert til utseende eksploderer. Dette kommer som et paradoks oppå det faktum at den industrialiserte verden aldri har vært mer usunn.

At legemiddelindustrien er pill råtten, og med moral tilsvarende en gribb over en sliten ørkenfarer, er jeg hjertens enig i. Den makten som de sitter med er utover min fatteevne og mer.

Gjelder ikke WADAs liste som dopinglisten i Norge? Og den er vel egentlig for idrettsutøvere (uansett nivå og idrett).

Jeg mente ikke at doping på noen måte er bra, men å utelukke enhver bruk synes jeg er drastisk. Er jo stor forskjell på bloddoping for å øke oksygenopptaket og bruk av aas for å forebygge muskelsvinn hos syke.

Jeg er egentlig ganske liberal. For min del må de gjerne legalisere cannabis og. Så lenge man ikke plager noen, så synes jeg det er greit å gjøre hva man vil med sin egen kropp.

Ulempen er jo at det kan bli et økt trykk i Helsenorge dersom det blir et stort misbruk.

De forbyr ikke røyk av den grunn.

Den største fordelen med avkriminalisering av salg er regulering. Kjøperen vet hva han får og slipper å være redd for urene produkter.

Men bare for å understreke: Jeg er VELDIG i mot doping i idrett. Og jeg synes ikke noe om doping for skjønnhet.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7336045

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Jeg mente ikke at doping på noen måte er bra, men å utelukke enhver bruk synes jeg er drastisk. Er jo stor forskjell på bloddoping for å øke oksygenopptaket og bruk av aas for å forebygge muskelsvinn hos syke.

Jeg er egentlig ganske liberal. For min del må de gjerne legalisere cannabis og. Så lenge man ikke plager noen, så synes jeg det er greit å gjøre hva man vil med sin egen kropp.

Ulempen er jo at det kan bli et økt trykk i Helsenorge dersom det blir et stort misbruk.

De forbyr ikke røyk av den grunn.

Den største fordelen med avkriminalisering av salg er regulering. Kjøperen vet hva han får og slipper å være redd for urene produkter.

Igjen, bruk av preparater og kirurgi for pasienter som har et klinisk manifestet behov er jo det som teknolgien i utgangspunktet er ment for, og de eneste som bør ha muligheten til å benytte seg av det. Lance Armstrong er en de mest kjente figurene som mottok kontrollert steroidbehanding da han som pasient skulle rehabiliteres. Og det er slike tilfeller som validerer bruken av AAS, da kroppen trenger den eksterne drahjelpen forå komme opp til et normalt funksjonsnivå. Hva han har gjort/spist/gnafset på etter at han ble frisk er forøvrig under etterforskning ppd.

Jeg er knallhard på det, og mener at enhver medisinsk intervensjon på helt friske, normale mennesker er en sløsing av ressurser som vitner om lite respekt for de som virkelig trenger hjelp. Silikon, løft av diverse legemsdeler og misbruk av medisiner er en uting, og jeg skjemmes over at slike "problem" opptar en vestlig borger mer enn miljøhensyn, samfunnsmedisin og fiskebestanden. I den forstand så vil jeg si at mennesker gang på gang viser at de ikke kan regnes som ansvarlige for egne valg, og at det meste må reguleres. Traffikulykker, alkoholisme og kroppsvekt er altfor tydelige bevis på dette. Jeg er helt enig i at en avkriminalisering vil føre til bedre kontroll av hva som selges, men det er nok det eneste positve aspektet. Der mennesker blir gitt frie valg, så vil lettvinthet, raske resultater og grådighet være de regjerende faktorene som avgjør. Vi er såpass late.

En idrettsutøver som blir tatt for doping blir automatisk, og med rette, ansett som en taper, en som har sviktet sitt land og sin idrett, og en med null ryggrad. Det samme bør jo projiseres på det personlige plan; det står mye mer respekt av en som maksimerer sitt legemes potensiale, enn en som jukser og lager egne regler.

Jeg har selv sett hva "roid rage" og langvarig steroidbruk er og gjør med mennesker. Ikke pent, men kun ødeleggende.

Skrevet

Jeg skal ikke si som mye om steroider, men jeg så at en eller annen foreslo holdningskampanjer.

Har slike kampanjer noen sinne funket?`Jeg tenker i forhold til f.eks. røyk og narkotika? Nix - har ikke det.

Forbud funker heller ikke. Narkotika er forbudt her i landet, det er også forbudt å gi andre reseptbelagte medisiner som er utskrevet til DEG - men det gjøres. Og vi topper overdosestatistikkene her i landet, så forbud har null for seg.

Nei, jeg aner ikke hva man kan gjøre i stedet. Bygge ut psykiatrien kanskje, så folk kan plukkes opp før de tar sakene i egne hender.

Skrevet

Jeg skal ikke si som mye om steroider, men jeg så at en eller annen foreslo holdningskampanjer.

Har slike kampanjer noen sinne funket?`Jeg tenker i forhold til f.eks. røyk og narkotika? Nix - har ikke det.

Forbud funker heller ikke. Narkotika er forbudt her i landet, det er også forbudt å gi andre reseptbelagte medisiner som er utskrevet til DEG - men det gjøres. Og vi topper overdosestatistikkene her i landet, så forbud har null for seg.

Nei, jeg aner ikke hva man kan gjøre i stedet. Bygge ut psykiatrien kanskje, så folk kan plukkes opp før de tar sakene i egne hender.

Støttegruppe for kvinner som sliter med uønsket atferd ved egen omsorg, utenfor egen bolig.

Skrevet

Men det er ulovlig å bruke ethvert middel som står på WADA sin dopingliste

...nei? Mye av det som står der vel ikke rammet av noen norske lover når det gjelder bruk eller besittelse av små mengder; du kan ikke arresteres eller idømmes straff for bruk av AAS. (Utestengelse fra idrettsforeninger, treningssentre og konkurranser er en annen sak, som hverken involverer politi, lovverk eller domstoler.)

Skrevet

...nei? Mye av det som står der vel ikke rammet av noen norske lover når det gjelder bruk eller besittelse av små mengder; du kan ikke arresteres eller idømmes straff for bruk av AAS. (Utestengelse fra idrettsforeninger, treningssentre og konkurranser er en annen sak, som hverken involverer politi, lovverk eller domstoler.)

Beklager, jeg skulle ha presisert at det i konkurransesammenheng er ulovlig, med mindre idrettsutøveren har dispensasjon for bruk av preparat (som f.eks Bjørgen og astmamedisin). Treningssentra kunne tidligere også nedsette regler som forbyr bruk av f.eks AAS, samt gjennomføre dopringkontroller ved mistanke/tips, men dette har fått endel kritikk, bl.a pga markedsføringsloven, personvernloven og usikkerhet rundt valide analysemetoder. Denne hjemmelen har derfor beklageligvis blitt strøket fra enhver kontrakt. Det er foruroligende, og et stort skritt tilbake, fordi det innbyr til en stilltende aksept av at misbruk er ok så lenge du ikke blir tatt. Folk har en fantastisk evne til å fornekte at enkeltpersoners skrudde forestillinger om hvor sykelig tynn, eller unormalt muskeldefinert, en kropp skal være, har enorme ringvirkninger overfor andre som ser opp til vedkommende.

Norges Treningssenterforbund har gitt uttrykk for at bruk av doping gir et uønsket miljø. Forbrukerombudet har stor forståelse for at det er ønskelig å forhindre dopingbruk på treningssentre. Bruk av anabole steroider har alvorlige bivirkninger, og kan føre til økt aggressivitet og psykiske forstyrrelser som depresjoner og forvirringstilstander. Det er klart at bruk av doping er meget skadelig og at bekjempelse av dette er et viktig arbeid. Det vil imidlertid være grenser for hvilke virkemidler som kan tas i bruk for å oppnå dette.

Det har videre vært reist spørsmål om sikkerheten ved dopingtester, herunder at bruk av medisiner eller kosttilskudd kan påvirke en dopingtest. Justisdepartementet har blant annet gitt uttrykk for at dersom det skal innføres et lovforbud mot dopingbruk, må det foreligge analysemetoder som gir tilstrekkelig sikre resultater. Hvis treningssentrene skal ha rett til å foreta dopingkontroll, må den enkelte mosjonist holde seg orientert om hvilke stoffer som vil være forbudt og kontrollere varedeklarasjonen på eventuelle preparater han eller hun benytter med henblikk på dette. Likevel vil det kunne være fare for at medlemmet risikerer å bli tatt for dopingbruk, og dermed bli utestengt fra treningssenteret, for eksempel fordi analysemetoden ikke er tilstrekkelig god, eller fordi varedeklarasjonen på preparatet ikke var fullstendig.

Forbrukerombudet har vurdert standardkontrakten til S.A.T.S, som er Norges største treningskjede. Denne kontrakten inneholdt et lignende vilkår om dopingtesting. Vilkåret i kontrakten ble fjernet under forhandlingene med Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet anser punkt 10 i standardkontrakten Norges Treningssenterforbund anbefaler sine medlemmer som urimelig og i strid med markedsføringsloven § 9a. Etter Forbrukerombudets mening må dopingbruk bekjempes på andre måter, for eksempel ved kriminalisering.

Norges Treningssenterforbund opplyser at forbundets avtale med Norges Idrettsforbund vedrørende dopingkontroller nå er opphørt på grunn av manglende kapasitet fra Norges Idrettsforbunds side. Dette medfører at standardkontraktens vilkår vedrørende dopingkontroller må endres. Det er ikke avklart hvem som skal utføre testene i stedet for Norges Idrettsforbund. Norges Treningssenterforbund er imidlertid av den mening at hvem som skal stå ansvarlig for testingen, er av underordnet betydning i denne sammenheng.

Ifølge innklagede har medlemskontrakter med vilkår som gir anledning til å dopingteste treningssentrenes kunder, vært brukt i flere år. Forbundet ønsker å kunne fortsette med dette i et forsøk på å hjelpe treningssentrene i kampen mot doping.

Innklagede finner det ønskelig at alle kunder som trener på treningssentre tilknyttet Norges Treningssenterforbund skriver under på at de lar seg teste på bruk av anabole steroider, da det er dette som er problemet. Innklagede mener at det virker urettferdig og lite gjennomtenkt dersom det kun er medlemmer av Norges Idrettsforbund som skal dopingtestes. Det vises til at det dreier seg om private sentre med regler for kundene som trener der.

Avtalevilkåret kan ikke anses som urimelig overfor forbrukerne. Det mottas svært sjelden protester på vilkåret fra treningssentrenes medlemmer. De fleste støtter arbeidet mot bruk av doping, og synes det er en fordel å kunne trene på et dopingfritt senter. Norges Treningssenterforbund mener således at avtalevilkåret er uproblematisk.

Når det gjelder sikkerheten ved testene, anfører innklagede at det i Norge ikke er mulig å få i seg anabole steroider ved et uhell, og at innhold i kosttilskudd neppe vil slå ut på testene.

Dopingtester er dessuten kostbare og vanlige mosjonister vil normalt ikke bli testet. De som driver ekstrem trening vil ha større mulighet for å bli testet. Disse er lett synlige og kan kontaktes ved mistanke om doping. Denne gruppen er imidlertid blitt mindre på grunn av nye trender, og trener nå i stor grad ved sentre som ikke er tilsluttet Norges Treningssenterforbund.

Dopingmisbruket har i løpet at de siste årene endret karakter, slik at det nå er ungdommer fra 15-16-årsalderen som bruker anabole steroider. Disse ungdommene er gjerne vanlige gutter som nettopp har begynt å trene for utseendets skyld. I stor grad påvirker ungdommene hverandre til å bruke anabole steroider, mens doping vanligvis ikke forekommer for enkeltindivider. Doping er dermed et problem også ved sentre som er ment for mosjon. Det vises til at disse ungdommene ikke skiller seg ut ved treningssentrene. Innklagede mener at det således er behov for et "ris bak speilet" i form av et vilkår i medlemskontraktene som gir adgang til dopingtester. Innklagede ønsker å ha mulighet for å påvirke ungdom i riktig retning. Standardkontraktens vilkår vedrørende dopingtesting er således ment å virke forebyggende. Ifølge innklagede er det utført svært få dopingkontroller ved treningssentrene som er medlemmer av forbundet. Vanligvis forsøker man å løse problemene gjennom samtale med de kundene som mistenkes.

Kilde: http://forbrukerombudet.no/id/234.0

• 2 uker senere...
Skrevet

??

Nei, det er ikke selvfølgelig.

Ikke mer enn at den biffen de spiser i dag er den som gjør at de stuper med hjerteinfarkt på 50-årsdagen sin, eller den pilsen man drikker til helga er den som skaper en alkoholiker/narkoman som dør av alkoholisme/overdose.

Forresten så er jo gjerne muskelbyggere storforbrukere av kjøtt, også ofte rødt kjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...