Gå til innhold

Holdbarhet på takeaway-sushi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal besøke noen venner som bor en 4-5 timers biltur unna til helga. Siden de ikke har noen sushirestauranter i mils omkrets tenkte jeg at jeg skulle kjøpe takeaway-sushi her hjemme og ta med til dem for et hyggelig måltid når jeg kommer fram.

Hvordan er holdbarheten på sushien? Vil den overleve i romtemperatur en så lang biltur uten å bli dårlig?

Håper noen har erfaringer å dele :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok pakket den i en pose eller kjølebag sammen med fryseelementer.

Skrevet

Jeg ville nok pakket den i en pose eller kjølebag sammen med fryseelementer.

Det blir litt tiltak, men sikkert ikke dumt :)

Skrevet

hvor lenge holder sushi i kjøleskap?

Skrevet

Sushi smaker ikke noe godt etter å ha vært i kjøleskap. Risen blir beinhard.

Skrevet

Noen abefaler kjølebag, mens andre sier at kjøling ikke er bra. Nå ble jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Ris greier seg fint avkjølt.

Rå fisk blir lett skjemt i romtemperatur.

Jeg ville ikke spist utilbredt fisk som hadde stått framme på en kjøkkenbenk i fem timer, og ville definitvt gått for kjølebag!

Skrevet

Ris greier seg fint avkjølt.

Rå fisk blir lett skjemt i romtemperatur.

Jeg ville ikke spist utilbredt fisk som hadde stått framme på en kjøkkenbenk i fem timer, og ville definitvt gått for kjølebag!

Faktisk er det risen man skal være mest bekymret for når det gjelder sushi i romtemperatur. Bacillus cereus som finnes i ris overlever gjerne kokingen, og kan spre seg ekstremt raskt i romtemperatur. Nå er sushiris riktignok noe tryggere siden bakterier ikker så glade i sure miljøer (noe risen har pga edikken), men faren er til stede.

Uansett er matforgidtning både gjennom ris og fisk ekstremt sjeldent, så jeg ville tatt med sushi - men pass på å oppbevare den kjølig. Kjøleelementer som noen nevnte, er jo ikke en dum idé? :)

Skrevet

Sushi smaker ikke noe godt etter å ha vært i kjøleskap. Risen blir beinhard.

da har du brukt feil type ris eller ikke dekket den godt nok. Jeg har oppbevart sushi i kjøleskap flere ganger, og den har aldri blitt hard.

Skrevet

OK, da går jeg for kjøleboks! Takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...