AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg skal besøke noen venner som bor en 4-5 timers biltur unna til helga. Siden de ikke har noen sushirestauranter i mils omkrets tenkte jeg at jeg skulle kjøpe takeaway-sushi her hjemme og ta med til dem for et hyggelig måltid når jeg kommer fram. Hvordan er holdbarheten på sushien? Vil den overleve i romtemperatur en så lang biltur uten å bli dårlig? Håper noen har erfaringer å dele
Kladd Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg ville nok pakket den i en pose eller kjølebag sammen med fryseelementer.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg ville nok pakket den i en pose eller kjølebag sammen med fryseelementer. Det blir litt tiltak, men sikkert ikke dumt
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #5 Skrevet 19. oktober 2010 hvor lenge holder sushi i kjøleskap?
Gjest petre Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Sushi smaker ikke noe godt etter å ha vært i kjøleskap. Risen blir beinhard.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Noen abefaler kjølebag, mens andre sier at kjøling ikke er bra. Nå ble jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Ris greier seg fint avkjølt. Rå fisk blir lett skjemt i romtemperatur. Jeg ville ikke spist utilbredt fisk som hadde stått framme på en kjøkkenbenk i fem timer, og ville definitvt gått for kjølebag!
Pingting Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 Ris greier seg fint avkjølt. Rå fisk blir lett skjemt i romtemperatur. Jeg ville ikke spist utilbredt fisk som hadde stått framme på en kjøkkenbenk i fem timer, og ville definitvt gått for kjølebag! Faktisk er det risen man skal være mest bekymret for når det gjelder sushi i romtemperatur. Bacillus cereus som finnes i ris overlever gjerne kokingen, og kan spre seg ekstremt raskt i romtemperatur. Nå er sushiris riktignok noe tryggere siden bakterier ikker så glade i sure miljøer (noe risen har pga edikken), men faren er til stede. Uansett er matforgidtning både gjennom ris og fisk ekstremt sjeldent, så jeg ville tatt med sushi - men pass på å oppbevare den kjølig. Kjøleelementer som noen nevnte, er jo ikke en dum idé?
Pingting Skrevet 20. oktober 2010 #10 Skrevet 20. oktober 2010 Sushi smaker ikke noe godt etter å ha vært i kjøleskap. Risen blir beinhard. da har du brukt feil type ris eller ikke dekket den godt nok. Jeg har oppbevart sushi i kjøleskap flere ganger, og den har aldri blitt hard.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #11 Skrevet 20. oktober 2010 OK, da går jeg for kjøleboks! Takk for tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå