Gjest Usikker Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg var hos lege og tok diverse blodprøver. Noen av disse var hormoner. Jeg går på p-piller. Blodprøvene ble tatt 7 dager før forventet menstrasjon. Da jeg fikk svar på prøvene så viste de at s-progesteron var på <1. Jeg vet at produksjonen av progesteron avtar noe når man går på p-piller, men skal det avta så mye? Det er jo veldig lavt
Magenta Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 Progesteronnivået varierer med menstruasjonsyklus, og jeg ser at det i en periode kan være <3. Som jo er der du er nå. Uansett, dersom blodprøvesvar er langt utenfor normalområdet, vil legen din ta tak i det, så du trenger ikke bekymre deg før h*n gjør det:)
Gjest Usikker Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Progesteronnivået varierer med menstruasjonsyklus, og jeg ser at det i en periode kan være <3. Som jo er der du er nå. Uansett, dersom blodprøvesvar er langt utenfor normalområdet, vil legen din ta tak i det, så du trenger ikke bekymre deg før h*n gjør det:) Jeg hadde et nivå på <1 sju dager før foventet mens, og har forstått at det bør være <3 eller over. Trodde progesteronnivået skulle være "på topp" ca en uke før mensen? Han sa det var lavt, og anbefalte meg å ta kontakt med gynekolog. Men er det vanlig at det er lavere når man går på p-piller, eller skal ikke det ha noe å si? Skal ta kontakt med gynekolog, men er nysgjerrig på om noen vet.
Gjest hei Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 i pp er det somregel to stoffer som hermer østrogen og progesteron. hjernen måler nivåene av Ø -OG P- får da sine målereseptorer blokkert av fremmende hormonhermere. hjernen tolker dette som at det er nok av Ø OG P ,og gir beskjed til hypofysen om å produsere mindre signalhormoner til eggstokkene. derved hemmes den naturlige syklusen og du går over i en slags falsk menopause.
Magenta Skrevet 21. oktober 2010 #6 Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Jeg hadde et nivå på <1 sju dager før foventet mens, og har forstått at det bør være <3 eller over. Du har mindre enn 1, men det bør være mindre enn 3. Mindre enn 1 er jo mindre enn 3, var det jeg tenkte. Og at du skriver det bør være mindre enn 3 eller over, dvs det skal være enten mer eller mindre enn 3, da er jo alle verdier som finnes normale?? Men jeg tror du skal høre hva gynekologen sier, istedet for å høre på meg som kverulerer:P Endret 21. oktober 2010 av Magenta
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå