Gå til innhold

Jeg overspiser, hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg spiser og spiser til jeg blir kvalm etter omtrent hvert måltid. Jeg kan spise utrolig mengder med mat og jeg kjenner ingen grenser.. :S

Men så får jeg så utrolig vondt i magen etterpå fordi den er for full.

Noen tips til en som ikke klarer kontrollere seg rundt maten?

Endret av TuridS
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg!

Har ikke lignende erfaring, men prøver meg på noen forslag allikevel:

Regn ut dagsbehov for daglig kalorinntak, eller for daglig f.eks for en middag.

Overfør dette til en rett, f.eks kyllingfilet, salat og ris, og vei opp nøyaktig mengde på tallerken av hver del. Studer tallerkenen nøye for å se hva du EGENTLIG skal spise (hvis du er vant med å spise for masse, så må du endre på skalabruken litt). Eventuelt gjør dette ofte.

Drikk 1-2 glass vann før måltidet, slik at du ikke får lyst på/plass til så mye mat

Ikke spis måltidet foran tv eller lignende (er bevist at man spiser mer da, for man glemmer at man er mett)

Spis saktere!

Forsyn deg med små små porsjoner, og ta heller en ny porsjon

LAG mindre porsjoner slik at det blir tomt i tide

Håper noe av dette kan funke for deg ;)

Skrevet

Tusen takk for gode flotte råd! Disse skal jeg jammen prøve!

Skrevet

Hei!

Kjenner du et behov for å kaste opp etterpå de store måltidene?

Er det ved hver måltid du spiser for mye? Hvis ikke, hva spiser du ellers om dagen?

Hva tenker du når du overspiser? Føler du en lettelse, eller at tankene stopper opp?

Skrevet

Nei det er ikke ofte jeg kjenenr at jeg må kaste opp. Men heller at magen sprekker nesten.. :S Det gjør så vondt.

Det er så og si ved hvert måltid ja, og jeg har ingen faste måltider,bare spiser når jeg vil og føler for det, er ikke sterk på rutiner :S

Jeg tenker bare at det er godt å ha noe å tygge på, at det er godt med mat. Tankene stopper opp ja, jeg tenker ikke på noe spesielt!

Skrevet

I tillegg til Aurelia sine råd vil jeg legge til å ikke spise alene. Spis alle måltidene sammen med andre. Det vil antakelig være med på å begrense matinntaket. Å snu gammel vane og negativt spisemønster tar tid, men ikke gi opp. Lag struktur på hverdagen din, vær sosial. Kjenner du skamfølelse når du spiser eller etterpå? Kaster du oppe eller trener for å kvitte deg med kcal?

Om du opplever det som psykisk belastende kan det være lurt å ringe IKS (Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser). Om du ikke opplever dette kan det være en ide å få noen timer hos ernæringsfysiolog for å lære om kosthold og for å ha noen som støtter deg mens du er i matreguleringsfasen.

:klemmer:

~ Lammelåret ~

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med noen profesjonelle. Du burde få klarlagt hvorfor du gjør dette, siden det ikke er normalt i det heletatt. Etter hva jeg ser så kan dette være en spiseforstyrrelse. Ikke anoreksia, ikke bulimi, men overspisinng. Sistnevnte er et ukjent men vanlig symptom.

Kanskje jeg tar helt feil, håper det. :)

Skrevet (endret)

Vil også anbefale deg å spise mer regelmessige måltider hver dag, flere og mindre måltider.

Hvis du føler for det kan du eventuelt sette opp en kostplan og prøve å følge denne?

Men sier som de andre: dersom du har mistanker om at dette kan være en spiseforstyrrelse og ikke bare "uvaner", så vennligst kontakt profesjonelle som kan hjelpe deg. Jeg vil nødig gi deg råd som gjør vondt verre.

Sikkert lurt å ta forandringene litt forsiktig også, i ditt tempo med det som funker for deg ;)

Endret av Aurelia
Skrevet

Kjære TS

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen Supramundane, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...