Gå til innhold

Noen spørsmål ang valp


Charlie28

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har fått ny valp (er nå ca 11-12 uker) og det går veldig fint,men har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på... :goodbye:

Hvordan er det mulig å underholde en valp når jeg selv må sitte å lese om dagen? Er selv student, så sitter hjemme og leser. Går morgentur med valpen og gir den noe å tygge på (tyggestrimler av oksehud) men det er liksom ikke godt nok, og hun MÅ bare ha oppmerksomhet.

Hva kan jeg gjøre for å tilfredstille denne oppmerksomheten/underholde henne? Hvordan få henne til å leke "med seg selv" slik at jeg kan lese noen timer?

og, når er det normalt at en hund blir husren? Hvis en er flink å gå ut med hunden slik at den "gjør fra seg ute", når kan jeg forvente at den blir husren?

Hilsen småfortvilet nettstudent :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag noe som tar litt tid å holde på med, f.eks:

-fyll en kong med leverpostei, legg den i fryseren, og gi den til henne når den er frosset

-legg en godbit inni en tom fløtepakke eller melkpakke

-legg godbiter her og der inni ei gammel t-skjorte, som du etterpå knytter sammen til en stor knute

-legg et par godbiter inni en gammel sokk og knytt for enden

-smør leverpostei inni en dorull

Husk også at valpen ikke skal underholdes hele tiden. Den trenger også mye tid til å sove og slappe av. Så bare overse når du mener den er trett og trenger søvn. Av og til må valper lære seg å slappe av og være rolige.

Ellers, ta den med ut litt så den får oppleve verden. Ikke noen lange turer, kun utforsking på den enda.

Det er også fint å begynne med litt lydighetstrening, sånn i det små. Ikke krev noe av valpen enda, men prøv å lær den ting. Sitt, dekk osv. Det er også mental trening som gjør den sliten. Kun korte økter på et par minutter.

Når du kan forvente at den er husren, avhenger litt av størrelse på hunden. Er den av stor rase, blir den gjerne fortere husren. Men du kan nok uansett ikke være helt trygg før ved minst 4 mnd alder. Uhell skjer gjerne fram til da. Min valp, som er av stor rase var noenlunde husren ved 11-12 ukers alder.

Endret av Illiya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er et år nå, men da den var valp tok jeg meg fri fra jobben i starten, det er en del jobb i starten, og de trenger mye oppmerksomhet, det er ikke til å komme unna.

Jeg kjøpte en ball med hull i hvor du fyller opp godbiter, så jobber hunden for å få de ut, dette lekte min masse med når den var liten valp, og det tok litt tid, det finnes også flere sånne "hjernetrim" leker. Ellers funker det å gjemme godbiter, vi måtte trene litt på det i starten, slik at valpen forstod at den skulle lete etter noe, nå gjemmer jeg mange godbiter av gangen og det tar opp masse tid. Ellers begynnte den og leke mer og mer med seg selv etterhvert, bare ha noen leker fremme.

Det varierer veldig hvor lang tid det kan ta å få den husren. Hva slags hund har du? Det sies at selskapshunder bruker lengre tid. Ros masse og gi en godbit etter den gjør fra seg og tisser ute. Jeg bor i hus, så tok valpen ut i hagen med en gang den gjorde noe inne, etterhvert skjønte den sammenhengen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede fått mye gode svar ser jeg, men her er noen tips:

først, en valp skal sove ca 20timer i døgnet :)

så når min var liten la jeg han jevnlig i buret slik at jeg bestemte døgnrytmen hans og han fikk muligheten til å hvile godt ut.

Men, han var underhold og sliten da jeg la han i buret, slik at han ikke hadde behov for å skrike etter meg :)

En annen ting: valper er gjerne mest sliten når de virker mest våken ;)

Ang lufting, på min lillegutt var jeg heldig og brukte ca 14dager før han meldte på døra og ca 1mnd før det var helt slutt på uhell.

Tips: lufting foregår;

- etter søvn (med en gang den våkner -->UT!)

- etter lek

- etter mat

- og etter kos

det føltes som jeg ikke gjorde annet enn å gå ut med valpen.

Når den tisset på ønsket sted rosa jeg masse! :)

Så til aktiviteter:

- flaske med maten dens på (valpen skal helst ikke ha så mye annet enn sitt eget for til å begynne med

- hjemsel av mat og godbiter rundt om i huset

- korte økter med "sitt", ligg" m.m når du har pause, så i buret og hvile en time eller tre :) hunden lærer når den hviler, om den får hvile med en gang den har tatt inn ny lærdom :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...