Belima Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Datteren min skulle smelte kokesjokolade søndag. I oppskriften hun brukte sto det at den skulle smeltes sammen med litt fløte. To plater (Freia kokesjokolade) og litt fløte i et vannbad, men den smeltet aldri. Ble bare til en hard klump. Hun prøvde også å smelte den på nytt i kjele på svak varme, men det gikk heller ikke. Noen som har vært ute for det samme eller vet hvorfor det ikke gikk?
SusanneGullet Skrevet 19. oktober 2010 #2 Skrevet 19. oktober 2010 Selv om det står at det skal smeltes i vannbad så er ikke det altid det beste for oppskriften. Prøv og smelt i vanlig kjele istede, da går det nok bra
Shenti Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 Pass bare på å ikke smelte den alene hvis du gjør det i kjele, da må det være med litt smør/fløte, ja, ellers blir den brent! Kanskje du ikke hadde høy nok varme? Det går også an å smelte i mikroen
-Fisken- Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg bruker også micro, men da må man være veldig påpasselig, ikke for høy temperatur og absolutt ikke for lang tid.
Belima Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. oktober 2010 Les spørsmålet en gang til. Ingen har svart på det jeg spurte om.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 ok, men svaret er da "nei jeg har ikke vært bort i det samme". Kom igjen da, det går jo an å smelte sjokoladen uansett, ingen hokus pokus der. :gjeiper:
Gjest Mahareth Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Kan sjokoladen ha vært utgått på dato? Jeg har ikke opplevd at ikke sjokoladen smelter, men siden jeg jobber i dagligvare har jeg sett mer enn 1 gammel sjokolade. Den blir faktisk steinhard etter hvert.
smilefiskeb Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Eg har opplevd det samme, men då var det komt ein liten vanndråpe oppi.. Trur det har noko å seie, utan at eg veit kvifor
Shenti Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 Det var nok vann som gjorde det ja, da blir den helt ødelagt. Her kan du lese om smelting av sjokolade: http://folk.ntnu.no/kjetikl/kaker/sjokolade_temperering.shtml
Belima Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter #10 Skrevet 20. oktober 2010 Takk til Shenti. Skal sende det til datteren min. Veldig nyttig for flere enn henne. Selv har jeg micro som jeg bruker, men hun har ikke micro og vil ikke ha det. Lager ikke diskusjon om det emnet.
CocoPiaf Skrevet 20. oktober 2010 #11 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg pleier å koke opp vann i en kjele, og mens det koker så legger jeg oppi et par kjøkkenredskap og legger så en suppeskål over med sjokoladen i. Kjøkkenredskapene er for å slippe ut dampen (dette gjør også til at det ikke kommer damp til sjokoladen som gjør den klumpete) Har aldri blitt brent, og smelter kjapt rør litt med en skje bare. ..og husk å bruke grytekluter!! Fatet/skåla blir veldig varm
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå