Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lest en del om cipralex, men det er noen ting jeg syns er vanskelig å få skikkelig svar på.

1. Virker det? Noen mener at forskningen rundt SSRI ikke er tilfredsstillende. Er det noen som har en mening om dette?

2. Hva skjer om man tar cipralex uten å ha for lavt nivå av serotonin?

3. Kan man på noen måte vite om man hadde for lavt nivå av serotonin av å studere bivirkninger eller noe sånt?

4. Hvordan vet man hvor stor dose man bør ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver meg på noen svar...

1. Såvidt jeg har forstått, så gir SSRI en statistisk større bedring enn placebo-piller i tilfeller med alvorlig depresjon. SSRI funket ikke for meg, men jeg bruker nå en annen type antidepressiva som hjelper noe. Kjenner likevel enkelte som har hatt god hjelp av cipralex.

2. Tror i grunn det skjer veldig lite, annet enn at man kan oppleve bivirkninger.

3. Vil svare nei her. Bivirkninger er bivirkninger - høyt eller lavt nivå av serotonin vil ikke være avgjørende her.

4. Hør på legen. For cipralex finnes en "guide" til optimal dose. Man starter på en mye lavere dose enn dette, og jobber seg gradvis oppover til man når en dose som fungerer, eventuelt konkluderer med at medisinen ikke hjelper. Her vil også mengden virkestoff kunne måles i blodet, og dosen reguleres deretter.

Skrevet

jeg å bare advare folk mot cipralex: den har fullstendig tatt knekken på gledes-følelsene mine! jeg føler aldri "lykke"-følelsen lenger, og jeg er ikke lenger syk (deprimert). jeg har ikke følt meg ordentlig glad på snart tre år, grunnet disse pillene. jeg sluttet på pillene for flere måneder siden, gledesfølelsene er fortsatt borte! :(

Skrevet

OG jeg fikk forresten panikkanfall (hyperventilering til jeg svimte av) av for høy dose (20 mg).

Gjest FridaAurora
Skrevet

jeg å bare advare folk mot cipralex: den har fullstendig tatt knekken på gledes-følelsene mine! jeg føler aldri "lykke"-følelsen lenger, og jeg er ikke lenger syk (deprimert). jeg har ikke følt meg ordentlig glad på snart tre år, grunnet disse pillene. jeg sluttet på pillene for flere måneder siden, gledesfølelsene er fortsatt borte! :(

Hei AnonymBruker!

Jeg bruker Cipralex (begynt på min andre uke nå), merker foreløpig ikke noe forskjell.. Det har heller blitt litt værre og jeg er litt urolig når jeg skal prøve å sove. Legen sa til meg at dette var helt normalt.

Hvordan var du før du begynte på pillene? Siden du skriver at gledes-følelsene dine nå er borte.

Og hva legger du i at du ikke lenger er syk?

Lurer fordi min glede har vært borte lenge før jeg begynte på pillene, kan ikke huske sist gang jeg følte meg ordentlig glad.. Så det kan ikke bli borte for min del, de er jo ikke der.

Skrevet

4. Hør på legen. For cipralex finnes en "guide" til optimal dose. Man starter på en mye lavere dose enn dette, og jobber seg gradvis oppover til man når en dose som fungerer, eventuelt konkluderer med at medisinen ikke hjelper. Her vil også mengden virkestoff kunne måles i blodet, og dosen reguleres deretter.

Tusen takk for svar! :) Men jeg lurer litt på om du vet hvordan denne "guiden" er? Hvordan vet man når det ikke kan bli bedre?

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Men jeg lurer litt på om du vet hvordan denne "guiden" er? Hvordan vet man når det ikke kan bli bedre?

Alt jeg husker er at det er oppført en optimaldose i legemiddelhåndboka... En maxdose er vel satt både med tanke på skadevirkninger, og erfaringer omkring når man bør forvente effekt.

Om det blir bedre eller ikke finner man ut etter hvert, men det kan ta litt tid - spesielt med tanke på at dosen kanskje må økes underveis. Medisinen jeg tar nå gikk jeg vel på i omkring en mnd før jeg merket noen effekt. Man må være litt tålmodig.

Skrevet

Min ex begynte på cipralex mens vi var sammen, da ble alt bare dritt, hun sa hun følte ingenting og bla bla bla.. det ble bare enda værre enn før.

Gjest Cipheria
Skrevet (endret)

Min ex begynte på cipralex mens vi var sammen, da ble alt bare dritt, hun sa hun følte ingenting og bla bla bla.. det ble bare enda værre enn før.

Tror det varierer fra person til person. Har gått på cipralex i 6 uker, har ikke hatt særlig med bivirkninger.

Kan legge til at det er 15mg

Endret av Cipheria
  • 2 år senere...
Skrevet

eg tar 20 mg cipralex kvar dag.. men syns ikkje da virka. har brukt dem i over 7 mnd nå... men er det noen som veit ka cipralex kan sammenlignes med? f,ks medisiner av antidep?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...