Gå til innhold

Trenger hjelp til å "manipulere" et digitalt bilde!


Thomasine

Anbefalte innlegg

Hei, hei.

Jeg vil starte så smått å lage årets julekort.

Jeg har familiebilde som skal brukes, men ønsker

å få satt på nisseluer på alle som er på bildet.

Bildet er tatt i sommer da vi var på ferie.

Hvordan gjør jeg enklest det?

Sliter litt med forskjellige layers på photoshop...

Finnes det ikke enklere muligheter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til sånt bruker jeg det enkle gratisprogrammet paint.net

Men du kan selvsagt bruke GIMP eller photoshop, om du foretrekker det.

Først finner jeg nisseluen jeg skal bruke, forstørrer denne og bruker tryllestaven for å markere omrisset, slik at jeg markerer bakgrunnen, men ikke lua. Trykker delete, og sletter bakgrunnen. Så lagrer jeg i filformatet GIF, med gjennomsiktlig bakgrunn. Kun nisselua er nå med.

Nå kopierer jeg nisseluebildet ved å holde markøren over miniatyrbildet, holde inn Ctrl og trykke C.

Inn med familien, så holde inne Ctrl og trykke V. Nå legges nisseluen oppå familien, og kan tilpasses i størrelse og flyttes, eventuelt gjøres skarpere, lysere etc. Gjenta til alle har fått lue på, flat ut, og lagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kommer bare an på hvor naturlig det skal se ut.. Skal det se ut som om luene var på når bildet ble tatt, så må du nok bruke photoshop - layers, lys/fargeregulering, dypetsing, warping osv.. Det er en relativt enkel jobb, hvis man bare kan det ;) Trenger det ikke å se så naturlig ut er svaret over veldig fint :)

Jeg er forøvrig art director, kan litt om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK ;)

Det var det jeg var redd for. At jeg måtte sette meg inn i layers og greier igjen...blæææ...

Kunne tenkt meg å finne en ferdig nisselue jeg bare kunne sette på bildene, jeg...;)

Men ikke scrapping...;)

Ja, ja, får se om det blir skikkelig i år da...:)

Takk, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke layers i den metoden jeg skisserte, da.

Lykke til! :nigo:

.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke layers i den metoden jeg skisserte, da.

Lykke til! :nigo:

Nei, det så jeg nå. :Nikke:

Må vente til barna er i sengs...så skal jeg prøve...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke layers i den metoden jeg skisserte, da.

Lykke til! :nigo:

Så julefin logoen min er!!

Takk, den kommer opp ved juletider...;)

Hvor fant du den lua - husker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker. Tror jeg tegnet den selv rundt juletider i forfjor eller året før, for å kle på avataren. ;)

Skal du trikse litt helt enkelt, anbefaler jeg at du henter ned paint.net. Det er som en mellomting mellom ms paint og gimp. Altså veldig enkelt i bruk, men også avansert om du vil det, innen visse grenser. Det gir i alle fall stor glede når jeg bare skal småkladde litt.

Her er lua med gjennomsiktig bakgrunn:

Da skal jeg ta å fikse juleavataren din, sånn at den stemmer overens med antall lovlige pixler her på KG. Redigerer den inn i originalinnlegget.

God jul! :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker. Tror jeg tegnet den selv rundt juletider i forfjor eller året før, for å kle på avataren. ;)

Skal du trikse litt helt enkelt, anbefaler jeg at du henter ned paint.net. Det er som en mellomting mellom ms paint og gimp. Altså veldig enkelt i bruk, men også avansert om du vil det, innen visse grenser. Det gir i alle fall stor glede når jeg bare skal småkladde litt.

Her er lua med gjennomsiktig bakgrunn:

Da skal jeg ta å fikse juleavataren din, sånn at den stemmer overens med antall lovlige pixler her på KG. Redigerer den inn i originalinnlegget.

God jul! :nissevink:

Takk, takk!

Og God jul til deg og om 2 mnd...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...