Gå til innhold

Gammel katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en katt på ca 10 år, en kjælen, trygg og renslig katt som har vært frisk hele livet. Bank i bordet. Nå har den begynt å gjøre fra seg på kjøkkenet. :kjefte: Katten er vant til å være ute, og får stort sett gå ut og inn som den har lyst til, men vi har et kattetoalett i tillegg for sikkerhets skyld. Er denne oppførselen tegn på at katten begynner å bli gammel og skral, eller? Hva kan være årsak til at en så voksen katt begynner å forandre seg? Pelsen har også forandret seg, mer blass enn den har vært tidligere. Den klumper seg fort også, enda vi børster like ofte som vi alltid har gjort.

Det er omtrent tre måneder siden vi hadde vår årlige sjekk hos dyrlegen, hvor katten ble vaksinert og undersøkt som dyrlegen pleier å gjøre. Hun fant ikke noe galt den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje gjøre et forsøk med å bytte fòr til noe som er tilpasset en senior? Hør med dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta den med til veterinæren igjen og få de til å ta en utvidet blodprøve. På samme måte som med oss mennesker, er det en rekke sykdommer som kan ramme en eldre katt, som bl.a diabetes, stoffskiftesykdommer, nyreproblemer o.s.v. Med en så gammel katt som har vært renslig hele livet, er det god grunn til å mistenke sykdom.

Men sørg for å gå til en smådyrsklinikk. Jeg var hos en veterinær en gang med den gamle katten min som ville avlive han "på stedet" p.g.a det han sa var nyresvikt. Men når jeg kom på en smådyrslinikk med han og de tok ultralyd av nyrene, viste det seg at de var helt fine. Derimot led han av en stoffskiftesykdom. Fikk medisiner og noen gode år til. :)

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiekatten vår ble 21 år gammel, så 10 år er da ingen alder :fnise:

Men ville tatt en tur til dyrlegen, kan være noe som plager ham. Har dere gjort noen forandringer i huset/livet? Hannkatter kan gjøre fra seg andre steder for å markere seg på et eller annet vis, enten det har skjedd noen endringer i hjemmet; det kan være "små" endringer som å flytte kassen eller kattekassen ikke er ren nok, feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke spesielt gammel, han er voksen. At det er aldersrelatert tviler jeg derfor på. Katter kan leve i 20 år +/-, de. Dra til veterinær en gang til eller dra til en annen som ikke har undersøkt katten før.

Hva slags fòr bruker du ?

Er du nøye nok med å renske opp i dokassen ?

Det kan være små detaljer som avgjør her, og det kan feile pus noe, derfor burde du få den undersøkt.

Endret av =Dolly=
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 år er en bra alder for en katt. Kattens gjennomsnittsalder er 12-15 år. Omregnet i menneskeår er 10 katteår 56 år, en alder hvor også mange mennesker får sine "plager" i form av sykdommer jeg nevnte over. Man hører ofte om katter som blir over 20 år og eldre, men man skal ikke glemme at det hører til sjeldenhetene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...