Gå til innhold

Ritalin og mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått på ritalin et par måneder, og merker god effekt. Desverre fungerer den best når jeg har spist et stort måltid (lunsj), og hvis jeg tar første dose et par timer etter jeg har stått opp (og da etter å ha spist godt). Er det noen som har forslag til en stor og næringsrik frokost som jeg kan lage meg når jeg står opp, sånn at jeg kan få god effekt av å ta første dose på morgenen?

Jeg er et vanedyr, så når jeg tenker frokost tenker jeg havregrøt, brødskiver eller frukt, som jeg desverre ikke klarer å spise så mye av når jeg står opp. Har litt vansker for å tenke utenfor boksen, så hvis noen har forslag på noe som inneholder masse kalorier, næring og karbohydrater, så hadde jeg satt veldig stor pris på det :)

Kan proteinshake være noe? Er det mye næring i det?

Gjerne skriv noe hvis du ikke har peiling, men sliter med noe av det samme!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg ikke hørt før.

Spiser bare en skive om morran, og Ritalin virker.

Håper noen har noen gode råd å gi deg :)

Skrevet

Hva med å lage havregrøten litt tynnere og ha i et krus? Da kan du drikke uten å føle at du spiser så mye.

Har forøvrig ikke vært bort i den varianten når det gjelder Ritalin.

Skrevet

Takk for svar :)

Ja, jeg merker også etter å søkt rundt på nettet at jeg er den eneste som har det sånn :( Problemet mitt er at det ikke er nok med havregrøt. Medisinen fungerer best etter et stort måltid, sånn i middagsstørrelse. Kunne forsåvidt laget meg middagsmat om morgenen, men bor i kollektiv, så jeg synes det blir litt flaut å lage spaghetti bolognese klokka sju om morgenen ;)

Skrevet

Jeg vet ikke, men hva om du spiser litt oftere? Jeg er helt nybegynner med ritalin. Kun brukt det i 2 1/2 uke og holder på med opptrapping. Jeg spiser 2 skiver eller 3 grove knekkebrød om morgenen.

Er det etter varm mat du kjenner best virkning?

Skrevet

Hva med å lage smoothie? Da kan du få i deg både karbohydrater, fett og proteiner i flytende form.

Skrevet

Stekt egg i ulike varianter er en god frokost. Fort gjort også.

Putt i skinke, pølse, påleggsrester, gressløk mm etter hva du har/liker.

Du kan blande havregryn i eggerøre for å få i deg karbohydrater.

Skrevet

Tror ikke det har noe med varme, men mer mengde kanskje? Idag lagde jeg meg stekt fisk med masse poteter til lunsj, tok medisin etterpå og er i god form nå. Men hvis jeg spiser et par brødskiver til frokost, og så tar medisin, fungerer den liksom ike like bra.

Det virker på meg som de fleste får en slags oppkvikker på morgenen når de tar ritalin, og dermed er det lettere å få gjøre det man skal og å komme i gang med dagen. Men for meg fungerer det ikke sånn. Må ha den naturlige "oppvåkningen", ved at det går et par timer og så spiser jeg et stort måltid, og så tar medisin. Da fungerer jeg optimalt, eller så optimalt som jeg har opplevd da. Det er da jeg fungerer best. Men jeg vil jo helst fungere normalt fra morgenen av...

Får prøve å spise litt oftere, se om det hjelper :)

Skrevet

Takk for mattipsene :)

Havregryn i eggerøre har jeg aldri hørt om før. Dette må prøves ut :)Går kanskje ann å ha havregryn i smoothie også? :) Så fint å få innspill, er så fastlåst i tankegangen angående mat. Skal prøve dette når jeg står opp i morgen :)

Skrevet

Takk for mattipsene :)

Havregryn i eggerøre har jeg aldri hørt om før. Dette må prøves ut :)Går kanskje ann å ha havregryn i smoothie også? :) Så fint å få innspill, er så fastlåst i tankegangen angående mat. Skal prøve dette når jeg står opp i morgen :)

Jeg bruker alltid havregryn når jeg lager smoothie. Bruker stort sett frosne bær, Skyr, havregryn og juice i smoothien min. Ingrediensene har en del karbohydrater i utgangspunktet. Putter du i banan øker du karbohydratmengden enda mer, rått egg gir mer proteiner. Det går også an å bruke fett av forskjellig slag, oljer eller kokosfett (f.eks. Cocosa, ikke det i kjøledisken på dagligvaren).

Skrevet

Eggerøre og bacon er jo en ganske solid frokost, det samme er eggerøre og røkelaks. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...