Gå til innhold

Usikker på giren


SteffaniMcSmart

Anbefalte innlegg

Hei jeg heter Steffani, og jeg har nettop kjøpt meg ny bil :D

det som er problemet er at jeg alltid har kjørt sånn automatikkgir, og aldri tenkt på å gire. da jeg tok sertifikatet kjørte jeg ikke automatikk, men jeg var ikke særlig flink til å gire og vil heller si at jeg hadde en snill sensor "hehe". men den nye bilen min, en Honda ijaris tror jeg den hetet, ja det stemmer nok, den har ikke sånn automatikk, men sånn manuelt.

det jeg lurer på er egentlig når er det jeg skal gire fra første til andre gir? og oppover, for jeg pleier å kjøre lenge på rørste giret, bilen humper og rister, og ser sikkert skikkelig dumt ut for de som ser på. tror jeg husker at jeg skal gire til 3 gir når jeg var nådd 50-60 på spidometeret, men er ikke sikker, kan trenge litt hjelp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kommer ann på hvor kraftig motoren er og om det er diesel eller bensin. Jeg kjører en svær diesel-drevet bil og kan lett starte i andre gir (men bilen liker det vel egentlig ikke :P).

"Typisk bruker man 1. gear til å komme igang fra stillstand og kjøring i gangfart i parkeringshus og lignende; 2.gear passer bra for kjøring i hastigheter opptil ca. 40 km/h, (30-soner i tettbebyggelser f.eks.); 3. gear passer bra mellom ca. 35 og 60 km/h, 4.gear fra 50 og oppover, 5.gear er gjerne brukbart fra 70 km/h og oppover osv. Dette er bare veiledende, maks hastighet for motoren i hvert gear ligger en god del høyere, men da bråker den som regel ganske fælt....

For lavt gear gir mye motorlyd, for høyt gear gir for lavt turtall og dårlig trekk-kraft; man hører vanligvis fra motorlyden når den går i passende hastighet og når man skal skifte gear opp eller ned."

fant dette på en side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er riktig å gire varierer fra bil til bil etter hvor "langbent" girkassen er og hva slags motor man har. Selv bruker jeg 1. kun for å få bilen til å begynne å bevege seg, så snart den har gangfart girer jeg videre opp. Min vil trekke jevnt i 4. gir fra knappe 30 på flatmark, men det tror jeg ikke du skal prøve på med din.

For å redusere bensinforbruk og slitasje er det greit å kjøre i det høyeste giret man kan ha uten at motoren napper. En dag du ikke har andre biler bak deg kan det være greit å prøve ut hvor grensen går i forskjellige hastigheter, kjør en viss fart, prøv å gire opp og holde samme fart. Går det fortsatt greit, eller begynner den å nappe? Hvis det fortsatt er helt uten napping, prøv å gire opp igjen. Begynner den nå å nappe girer du tilbake til giret du nettopp hadde. På flatmark kan jeg kjøre 60 i alle gir, men siden jeg kan gå helt opp til 5. gir uten at motoren begynner å nappe bruker jeg 5., siden det gir lavest forbruk, slitasje og støy. I 30 kan jeg bruke alt fra 1. til 4., prøver jeg 5. vil motoren nappe voldsomt, derfor ligger jeg gjerne i 4. i 30. Blir det motbakke vil motoren likevel nappe, så i motbakker ligger jeg som regel ett gir lavere enn jeg ville hatt med samme fart på flatmark.

Hvis jeg tror det vil være nødvendig å kunne endre fart plutselig vil jeg også ligge i lavere gir, f.eks. hvis det kan komme biler fra siden som jeg bør slippe inn foran meg så ligger jeg gjerne et gir lavere enn farten min "tillater", så slipper jeg å gire hvis jeg må bremse litt når jeg slipper dem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom deres responser, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstod så veldig mye av hva som stod der, hehe :P men det hjalp meg uansett, har vært ute å kjørt mye, og det humper mindre! jeey :P hehe :P fortsatt litt uvant med kløtsjen, men det er vel bare en vane sak er det ikke ? :P for jeg har "dødet" bilen et par ganger i går, passasjeren min sa jeg slapp kløtsjen for fort, skjønner ikke helt, for kan jo ikke ha kløtsjen inne lenge heller, da kan jeg jo ikke gasse? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

IKKE se på speedometeret for å avgjøre når man burde gire og slikt. Speedometeren er kun til for at man skal kunne se hvor fort man kjører.

Trykk inn klutchen når du skal gire og da tar den den forsiktig ut igjen (etter at du har giret).

Se på turtallet når du skal gire, eller bruk hørselen din. Du hører fort om bilen trenger et høyere eller lavere gir.

Ha tålmodighet og øv, så kommer flyten etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å gi bilen "den siste olje" hvis du dreper den. :nigo:

Råder deg til å lære deg om hvordan clutch og gir egentlig virker, sånn rent mekanisk. Og hvorfor. Det er ikke vanskelig, men det gir deg større forståelse av at du driver med noe annet enn å røre ut klumpene i bensinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom deres responser, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstod så veldig mye av hva som stod der, hehe :P men det hjalp meg uansett, har vært ute å kjørt mye, og det humper mindre! jeey :P hehe :P fortsatt litt uvant med kløtsjen, men det er vel bare en vane sak er det ikke ? :P for jeg har "dødet" bilen et par ganger i går, passasjeren min sa jeg slapp kløtsjen for fort, skjønner ikke helt, for kan jo ikke ha kløtsjen inne lenge heller, da kan jeg jo ikke gasse? :P

Bytt navn til SteffaniMcNotSoSmart...........tror dette er et trolleinlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...