Linn i Sør-Kina Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Til nordmenn som har oppholdt seg i utlandet over lengre tid (eller som gjør det nå): hva savner du mest fra Norge når du er borte? Og er det noen ting i det andre landet som kan erstatte det du savner mest? Bortsett fra familie og venner, gleder jeg meg til å bli gjenforent med norsk sjokolade (Stratos!). Men norsk natur også -- det å kunne gå i skogen når man vil, hvor man vil, uten å betale eller bli nedrent av andre turister og selgere på veien. Det savner jeg skikkelig. Jeg har bodd i Kina en stund, og det er mange fine steder her, men det er vanskelig å gå i urørt natur på egen hånd her.
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Det jeg stort sett savner mest når jeg oppholder meg over lengre tid i utlandet er det å gå bort til springen å ta meg et stort glass vann, istedet for å måtte kjøpe det på flaske Setter aldri så pris på å ha rent vann tilgjengelig tilenhver tid som når jeg kommer tilbake fra reise
^^Belle^^ Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg bodde i Frankrike i ett år, og det jeg savnet aller mest var lukten av sjø og måkeskrik. Nå hører det jo med til historien at jeg kommer fra kyst-Norge og at jeg bodde midt inni landet i Frankrike... Det andre jeg savnet var poteter. Og grovbrød med salt pålegg til frokost.
Coriander Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg bor i Storbritannia og savner å ha en balanse mellom jobb og fritid, dvs jeg har det ikke så ille, men alle jeg kjenner jobber døgnet rundt...Her lever folk for å jobbe i motsetning til å jobbe for å leve. Savner også endel mat, som f.eks sylteagurk og god, grov leverpostei. Det finnes masse leverpostei her, men de har nesten alltid cognac i og det smaker ikke godt på morgenkvisten. Men det jeg kanskje savner aller mest, er alle de gode og relativt billige apotekproduktene som man får hjemme, Cosmica og den slags. Og radio og tv, men det har jeg jo tilgang til på nettet.
Linn i Sør-Kina Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2010 Ja, grovbrød! Søren, det savner jeg daglig. Nybakt, grovt brød, som er hardt utenpå og mykt og varmt inni. I blant savner jeg å snakke norsk også, og da er det godt å ha podcast'er fra NRK jeg kan laste ned. Coriander, hva slags jobb har du?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Savnet brunost og skikkelig melk. Ellers elsket jeg livet i UK
Gjest Dhanu Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Familie og venner! Det å snakke norsk, og å kunne diskutere norsk politikk/samfunnsliv/alt som er norsk. At 17. mai ikke er en helt vanlig dag... Norsk mat. Å være sikret stabil elektrisitet, vann i springen og relativt stabil nettilgang. Og at ikke bensinstasjonene går tomme for bensin hele tida... At ungene kan springe trygt rundt i nabolaget.
kazcade Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg savnet norsk sjokolade (melkesjokolaaaaade), og ketchup faktisk... Men nå som jeg er i Norge igjen, lengter jeg "hjem" dit jeg bodde før og savner en masse ting derfra. Helt fornøyd blir jeg visst aldri
Lista Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg savnet egentlig all norsk mat da jeg bodde i USA Og det deilige mjøsvannet fra springen.
iskaffe Skrevet 18. oktober 2010 #11 Skrevet 18. oktober 2010 Studerer i England, men kan ikke komme på noe spesiellt fra Norge som jeg savner skikkelig. Med unntak av grovbrød - det er det veldig vanskelig å finne! Savner litt universitetet i Norge. Her på studiet mitt i England er kunnskaps - og ferdighetsnivået mye lavere, også er det mye mer å gjøre! Har knapt noe fritid. Det er mye varmere og generellt bedre vær I England enn i Norge (Nord Norge). Posten kommer mye raskere frem! Den engelske "countryside" er veldig vakker. Men jeg savner å ha fjell rundt meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå