Berentsens Skrevet 19. oktober 2010 #21 Skrevet 19. oktober 2010 Hvis du ikke går på videregående og melder deg for NAV som ledig/arbeidssøkende så får du arbeidsledighetstrygd. Og det har ingenting med foreldres inntekt å gjøre. Nå hadde jeg ikke akkurat arbeidssøkende/arbeidsledig i tankene. Men om man ikke går på videregående, så har man kanskje ikke samme utgifter som det en student har. Dessuten kan man ikke få støtte fra lånekassen om man ikke er student. Støtten er vel tilgjengelig for foreldre/studenter med lav inntekt for å gjøre det lettere for ungdom å studere. Og har man mindre inntekt, har man naturligvis vanskeligere for å betale utgifter for sine barn. Og det selv om videregående er gratis.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #22 Skrevet 19. oktober 2010 Hvis du ikke går på videregående og melder deg for NAV som ledig/arbeidssøkende så får du arbeidsledighetstrygd. Og det har ingenting med foreldres inntekt å gjøre. Arbeidsledighetstrygd får du på bakgrunn av tidligere inntekt. Du må også ha en minimumsinntekt før du kan få dette. De færreste studenter tjener nok. Sosialstønad er det du kan søke på.
Gjest Coarvi Skrevet 19. oktober 2010 #23 Skrevet 19. oktober 2010 Må berre sei at dei godt kunne ha auka bortebuarstipendet. Eg budde vekke to av tre år, når eg gjekk på VGS. Eit år på internatskule og eit år for meg sjølve. Hadde ikkje klart meg utan hjelp frå mor og far.. Men det er faktisk meningen at foreldrene SKAL støtte sine barn økonomisk så lenge de går på videregående, så det er ikke noe rart i det. Så har aldri skjønt heilt kvifor nokre får nesten 2000 kr i mnd til å bruke på tøys, og me som bur vekke og må betala mat/husleiga/straum osv får berre rundt 3400 kr i mnd... Men jeg er enig i prinsippet altså. Jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig blir dyrere å få barn når de begynner på vgs, enn når de går på u-skolen. Hvorfor får man ikke stipend på ungdomsskolen også da, om foreldrene har dårlig råd? En ganske så merkelig tankegang... Synes det er helt ok at noen borteboere får mer enn andre hvis foreldrene har dårlig råd, men at hjemmeboere skal få ekstra lommepenger er bare helt tullete...
Lizzee Skrevet 19. oktober 2010 #24 Skrevet 19. oktober 2010 Men jeg er enig i prinsippet altså. Jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig blir dyrere å få barn når de begynner på vgs, enn når de går på u-skolen. Hvorfor får man ikke stipend på ungdomsskolen også da, om foreldrene har dårlig råd? En ganske så merkelig tankegang... Godt poeng. Min sønn har ikke blitt noe dyrere å ha i hus nå enn da han gikk på ungdomsskolen. Men det er trolig tilfelle for de som tjener mindre enn meg? 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #25 Skrevet 19. oktober 2010 Det er vel helst familier med god råd som gir barna sine lommepenger. Ergo blir stipend for de fleste ikke noe "ekstra" tilskudd. Mange bruker stipendet til skoleutstyr (ja, kalkulator koster mer enn 870,-), mat til å ha med på skolen/spise på skolen/mat generelt, klær og diverse fritidsaktiviteter. Mange elever sparer stipendet for å ha et grunnlag til bolig og høyere utdanning, mens foreldre med god råd ofte sparer for barna sine i mange år. Uansett hvordan jeg ser på dette, klarer jeg ikke å forstå hvorfor det er så fryktelig provoserende for enkelte at barn av familier med dårligere råd enn andre får (litt høyere) stipend.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #26 Skrevet 20. oktober 2010 Det er vel helst familier med god råd som gir barna sine lommepenger. Ergo blir stipend for de fleste ikke noe "ekstra" tilskudd. Mange bruker stipendet til skoleutstyr (ja, kalkulator koster mer enn 870,-), mat til å ha med på skolen/spise på skolen/mat generelt, klær og diverse fritidsaktiviteter. Mange elever sparer stipendet for å ha et grunnlag til bolig og høyere utdanning, mens foreldre med god råd ofte sparer for barna sine i mange år. Uansett hvordan jeg ser på dette, klarer jeg ikke å forstå hvorfor det er så fryktelig provoserende for enkelte at barn av familier med dårligere råd enn andre får (litt høyere) stipend. Trenger du en kalkis er det vel fordi du har søkt deg inn på naturfaglig linje, og dermed vil få ekstra tilskudd fordi du trenger dyrt utstyr? Jeg søkte aldri stipend fordi jeg visste mine foreldre tjente for mye til å at jeg kunne få det (var før kunnskapsløftet, da man måtte kjøpe bøker selv), men jeg kjente jeg ble provosert da venner av meg fikk en hel del penger som de brukte på tull og fjas - sponset av Lånekassen. Dette var folk med skilte foreldre, men som likevel fikk alt de trengte og mer til av den ene eller begge foreldrene. Jeg kan forstå at det var vanskeligere for enkelte foreldre i august hvert år når elevene måtte legge ut masse penger i pensum og utstyr før Kunnskapsløftet. Men hadde det ikke da holdt med en engangsutbetaling, slik som utstyrsstipendet som er nå, enn en månedlig utbetaling på 1-2000 kr?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #27 Skrevet 20. oktober 2010 At noen velger å gi hele stipendet til ungen får være deres sak. Her gikk det rett inn i de daglige utgiftene. Først 2. eller 3. året på videregående disponerte de det selv og da måtte de ta en del kostnader som jeg tidligere hadde tatt. For å lære de om økonomi. Da førstemann gikk på videregående så betalte man alt selv. Jeg er bare så takknemlig for stipendet for det ble tøft økonomisk. Særlig når man var alene om å betale. Ingenting man kunne kreve av den andre forelderen. Så kom nestemann. Det første året var det akkurat det samme. Kjøpe bøker, pc mm. Så ble bøkene gratis til låns, men pc måtte vi fortsatt ha. I tillegg kom kostnader som reise, ekstramateriale samt skoleturer. Stipendet ble også redusert med 500 kr i forhold til eldstemann. Gikk nok på at jeg da kun forsørget et barn. Så kom situasjonen hvor barnet ble 18 år og skatteklasse 2 samt barnebidrag forsvant. Allikevel hadde jeg det hele og fulle forsørgeransvar. Ja, jeg er takknemlig for stipendet.
Lizzee Skrevet 20. oktober 2010 #28 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har ingen problem med at enkelte får stipend. Jeg lurer bare på hvorfor. Utstyrsstipend er noe helt annet. Alle får utstyrsstipend på minimum 870,-. Går man på byggfag og trenger vernesko eller på en linje som krever kalkulator som koster mer enn 870,- så får man høyere utstyrsstipend. Stipenden jeg har stilt spørsmål ved er det man får utenom utstyrsstipendet - altså "lommepenge"-stipendet. Jeg forstår veldig godt at dette er gode penger å få for en familie som har liten inntekt. Men når jeg nå har snakket med min sønn og hans venner så er det eleven selv som får pengene inn på kontor, og de vet ikke helt selv hvorfor de får det en gang! Og da kan umulig foreldrene være så klar over hva/hvorfor heller.
Berentsens Skrevet 20. oktober 2010 #29 Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Lizzee; gjør det noe om andre elever får mer i stipend da? Eller om de vet hvorfor de får det eller ikke? Virker nesten som om enkelte er litt misunnelige i denne tråden. Endret 20. oktober 2010 av Berentsens
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #30 Skrevet 20. oktober 2010 Lizzee; gjør det noe om andre elever får mer i stipend da? Eller om de vet hvorfor de får det eller ikke? Virker nesten som om enkelte er litt misunnelige i denne tråden. Må man være misunnelig for å lure på hva som ligger til grunn for denne pengeutdelingen?
Berentsens Skrevet 20. oktober 2010 #31 Skrevet 20. oktober 2010 Må man være misunnelig for å lure på hva som ligger til grunn for denne pengeutdelingen? Selvsagt ikke, hvorfor lurer du på det?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #32 Skrevet 20. oktober 2010 Lizzee. Jeg er AB # 27. Tror vel at myndighetene besluttet det her med stipend da man betalte alt selv. Da hadde det sin misjon. Jeg er oppvokst med aleneforsørger med vanlig jobb og jeg fikk ikke stipend på videregående. Dette var på 80-tallet. Husker en klassekamerat fikk fordi faren hans var arbeidsledig. Jeg skjønner det med utstyrsstipend da foreldre måtte betale alt utstyr selv. I dag har man rett til 3 år med videreutdanning. Det hadde man ikke før. Er jo en rimelig ny praksis det at man får låne bøker og pc på videregående. Kanskje ikke myndighetene har tenkt videre når det gjelder stipend i forhold til dette. Kanskje de da også skjønner at dersom stipend forsvinner så må det lovregulering til blandt de foreldrene som ikke bor sammen. Kanskje det er å velge mellom pest og kolera. Sånn i mitt tilfelle så har selv det som har vært lovregulert at begge foreldre skal betale blitt sånn at jeg har betalt 100% siden far ikke hadde inntekt. Derfor fikk heller ikke ungene mine bidrag etter fylte 18 år og jeg måtte stå for full forsørgelse. Jeg skjønner godt at du stiller spørsmål ved stipendordningen. Jeg vet ingenting om bakgrunnen for at den ble innført og ei heller hvorfor den består selv i dag.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2010 #33 Skrevet 20. oktober 2010 Trenger du en kalkis er det vel fordi du har søkt deg inn på naturfaglig linje, og dermed vil få ekstra tilskudd fordi du trenger dyrt utstyr? En kalkulator behøver man uansett hva slags linje man går. Selv den enkleste matematikken krever en dyr kalkulator.
Gjest Coarvi Skrevet 20. oktober 2010 #34 Skrevet 20. oktober 2010 Lizzee; gjør det noe om andre elever får mer i stipend da? Eller om de vet hvorfor de får det eller ikke? Virker nesten som om enkelte er litt misunnelige i denne tråden. Jeg for min del er ikke misunnelig (var det da jeg var 16 selvfølgelig, da jeg opplevde at venner hadde mye mer enn meg i lommepenger takket være lånekassen, men jeg kom meg fort over det), jeg bare synes det er en ekstremt sløsing av penger når STATEN sponser tenåringers lommepenger! Ja, jeg vet godt at noen trenger disse pengene sårt, og det er bra at de får det, men i altfor mange tilfeller havner pengene bare i klær, sminke, spill og hva det skulle være. Ja, det blir helt vanlige lommepenger. Og det er bare så prinsipielt feil i mitt hode, at staten skal gi noen elever lommepenger! Det er sånn sløsing av ressurser at jeg nesten får vondt. Hadde det vært noen andre sine penger hadde det vært helt ok om disse ungdommene omså fikk 20 000 i måneden, men det er faktisk fellesskapets penger, og jeg mener at disse pengene kunne blitt fordelt på en mye bedre måte. Man trenger altså ikke å være misunnelig for å bry seg om hva staten bruker penger på, tro det eller ei!
Berentsens Skrevet 21. oktober 2010 #35 Skrevet 21. oktober 2010 At stipend og lån blir brukt til lommepenger er ganske vanlig. Bare les om alle de studnetene som klager over lite lån og stipend samtidig som de er ute på byen hver uke, og som knapt har råd til mat og husleie.
Lizzee Skrevet 21. oktober 2010 #36 Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Lizzee; gjør det noe om andre elever får mer i stipend da? Eller om de vet hvorfor de får det eller ikke? Virker nesten som om enkelte er litt misunnelige i denne tråden. Det gjør ingenting at andre elever får dette stipendet og jeg finnes ikke misunnelig. Jeg lurer bare på hvorfor Låneskassen skal utbetale dette. Hvorfor er ikke dette noe som foreldre med lav inntekt må søke om hos NAV? Lizzee. Jeg er AB # 27. Tror vel at myndighetene besluttet det her med stipend da man betalte alt selv. Da hadde det sin misjon. Jeg er oppvokst med aleneforsørger med vanlig jobb og jeg fikk ikke stipend på videregående. Dette var på 80-tallet. Husker en klassekamerat fikk fordi faren hans var arbeidsledig. Jeg skjønner det med utstyrsstipend da foreldre måtte betale alt utstyr selv. I dag har man rett til 3 år med videreutdanning. Det hadde man ikke før. Er jo en rimelig ny praksis det at man får låne bøker og pc på videregående. Kanskje ikke myndighetene har tenkt videre når det gjelder stipend i forhold til dette. Kanskje de da også skjønner at dersom stipend forsvinner så må det lovregulering til blandt de foreldrene som ikke bor sammen. Kanskje det er å velge mellom pest og kolera. Sånn i mitt tilfelle så har selv det som har vært lovregulert at begge foreldre skal betale blitt sånn at jeg har betalt 100% siden far ikke hadde inntekt. Derfor fikk heller ikke ungene mine bidrag etter fylte 18 år og jeg måtte stå for full forsørgelse. Jeg skjønner godt at du stiller spørsmål ved stipendordningen. Jeg vet ingenting om bakgrunnen for at den ble innført og ei heller hvorfor den består selv i dag. Utstyrsstipend (som er en engangsutbetaling) får jo alle uavhengig av foreldres inntekt. Det er tilleggsstipendet (det man får en gang i mnd) som blir beregnet ut ifra inntekt. Og dette sistnevnte er jo ikke ment å gå til skoleutstyr (man har jo allerede fått utstyrsstipendet utenom). Skolen er gratis og transporten likeså. Bor man hjemme fra får man borteboerstipend. Det er jeg også helt med på at man får. Men stipend når man bor hjemme og allerede har fått dekket alt man må kjøpe...? En kalkulator behøver man uansett hva slags linje man går. Selv den enkleste matematikken krever en dyr kalkulator. Kalkulatoren som de blir anbefalt å kjøpe på videregående - Casio fx- 82ES - kjøpte vi for kr 199,-. Da hadde vi 671,- igjen av utstyrsstipendet til å kjøpe passer, linjal, ruteblokk, linjeblokk, perm og skrivesaker. (basert på minimums utstyrsstipend kr. 870,-) At stipend og lån blir brukt til lommepenger er ganske vanlig. Bare les om alle de studnetene som klager over lite lån og stipend samtidig som de er ute på byen hver uke, og som knapt har råd til mat og husleie. Og det er studenter. Studenter som må kjøpe bøker, betale skolepenger og bo på hybel. Elever ved videregående får bøker gratis og får utstyrsstipend til å kjøpe det de trenger utenom. De får Flexuskort på skolen og betaler derfor ingenting i transport. Hvis de bor hjemmefra får de borteboerstipend. (jeg har en annen sønn som får dette) De jeg snakker om er min sønns medelever som bor hjemme og som har gangvei til skolen (eller som tar buss/tog gratis), som har fått dekket alt utstyr de trenger via utstyrsstipendet og som ikke betaler noe som helst i skolepenger! Når alt dette er ordnet så har ikke foreldrene noen mer utgifter i forbindelse med skolegang enn da barnet gikk på ungdomsskolen. Hvorfor Lånekassen (som skal finansiere studier!) skal være instansen som utbetaler opp til 1900,- i mnd i stipend til familiene (eller eleven) forstår jeg fortsatt ikke. Trenger man økonomisk hjelp fordi man har tenåringer så ville det for meg vært mer logisk at man fikk ekstra barnetrygd el.l. via NAV. Endret 21. oktober 2010 av Lizzee
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #37 Skrevet 21. oktober 2010 Her dekker ikke utgiftsstipendet utstyret som må til. Dere som får gratis skyss er heldige. Her i fylket må de betale selv.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2010 #38 Skrevet 21. oktober 2010 Kalkulatoren som de blir anbefalt å kjøpe på videregående - Casio fx- 82ES - kjøpte vi for kr 199,-. Da hadde vi 671,- igjen av utstyrsstipendet til å kjøpe passer, linjal, ruteblokk, linjeblokk, perm og skrivesaker. (basert på minimums utstyrsstipend kr. 870,-) Jeg går nå VG3 (har ikke avansert matte eller andre realfag utenom de vanlige), og kalkulatoren vi "måtte" kjøpe koster 899,- - på tilbud.
Rosalie Skrevet 21. oktober 2010 #39 Skrevet 21. oktober 2010 Når man har så lav inntekt at man får behovsprøvd stipend, har neppe foreldrene råd til å betale for å ha en voksen person boende hjemme, med alle utgifter det medfører. Så at de da får stipend som kan dekke klær, linser/briller/lommepenger/legebesøk/medisiner/tannlege, gjør at husholdningen går rundt frem til ungdommen er ferdig på videregående. Jeg fikk selv behovsprøvd stipend da jeg gikk på videregående, og disse pengene gikk da til overnevnte (samt bøker siden det ikke var gratis enda, derfor var stipendet på 4.000 i måneden eller noe slikt). Noe ungdom i min klasse med foreldre med bedre råd fikk betalt av foreldrene sine. I tillegg brukte vi naturligvis mer lommepenger enn dette, og de pengene jobbet vi i helgene for. Takket være stipendet holdet at jeg jobbet annenhver helg i stedetfor hver helg.
Rosalie Skrevet 21. oktober 2010 #40 Skrevet 21. oktober 2010 Her dekker ikke utgiftsstipendet utstyret som må til. Dere som får gratis skyss er heldige. Her i fylket må de betale selv. Dersom de har skolevei lengre enn en viss avstand (6 km?) har de krav på skoleskyss. Uavhengig av hvilken kommune de bor i. Unntak kan være dersom det er fastsatt flere skolekretser i fylket og de velger en annen skolekrets enn den de tilhører.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå