Gå til innhold

makaronistuing!


AUF

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man lager det? jeg skal lage fiskekaker til middag i dag, og vil ha makaronistuing til.. det er sååå godt! Men jeg finner ikke oppskrift til det!

Det er vel bare makaroni og hvitsaus med muskatnøtt... Men hvor mye av hver?

Har ikke lyst til å "eksperimentere" i dag... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et par spiseskjeer hvetemel ristes sammen med noen dl med melk. 1-2 ts muskatnøtt. hell over kokt makaroni, og kok til du har den tykkelsen du ønsker. Det er jammen godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Et par spiseskjeer hvetemel ristes sammen med noen dl med melk. 1-2 ts muskatnøtt. hell over kokt makaroni, og kok til du har den tykkelsen du ønsker. Det er jammen godt!!

En til to ts muskatnøtt...? Er du sikker på det? Det er jo fryktelig mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELLER;

Kok makaroni ferdig - sil av vannet - putt i en klump med smør og rør til dette har smeltet - strø på et par spiseskjeer med mel og rør rundt så all makaronien er dekket - tøm på passe med melk og varm opp mens du rører rundt evt smak til med salt og/eller pepper - FERDIG!

Lettvint og du skitner bare ut ei gryte... :wink:

Suz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens vi snakker om muskatnøtt er fersk revet muskatnøtt (hel muskatnøtt i pose) mye bedre enn den som er ferdig malt i pose......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker makaroni og heller av kokevannet og blander den med litt olje/smør og larden avkjøle.

Bruker nå panna til å lage hvitsaus i.

2-3 ss smør smeltes og blander i

2-3 ss hvetemel

Lar det surre litt og sper med melk. litt etter litt.

Til ca 5 dl saus.Smaker nå sausen til med muskat (MÅ være hel muskat som jeg river rett i sausen) salt og pepper.

Blander i den kjølige kokte makaronien og lar det hele bli varmt.

Nam, river av og til i litt parmesan eller annen ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

synes det er godt med karri åppi jeg!

Karri åppi deg? Hvordan få du det til?

:filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Karri åppi deg? Hvordan få du det til?

:filer:

det er bare å putte litt karri i det..ikke særlig vanskelig! på samme måte man putter andre kryddre i maten...

jeg skrev ikke deg, men jeg!eneste skriveleifen i den setningen er vel ordet "åppi"... " synes det er godt med karri oppi jeg" , altså, jeg synes det er godt med karri oppi... ;o)

har vi oppklart det nuh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker makaronien i helmelk, krydrer med litt muskatnøtt, pepper, salt og paprika og strør litt revet ost over rett før servering. Perfekt hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ELLER;

Kok makaroni ferdig - sil av vannet - putt i en klump med smør og rør til dette har smeltet - strø på et par spiseskjeer med mel og rør rundt så all makaronien er dekket - tøm på passe med melk og varm opp mens du rører rundt evt smak til med salt og/eller pepper - FERDIG!

Lettvint og du skitner bare ut ei gryte... :wink:

Suz

mel skal kokes ut i væsken. Det får du ikke gjort på denne måten i stuingen. det skal kokes for å få ut melsmaken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mel skal kokes ut i væsken. Det får du ikke gjort på denne måten i stuingen. det skal kokes for å få ut melsmaken

Det er godt mulig det skal det, men det blir jo kokt her og når du har tømt på melken, for du må varme det opp til det koker igjen og til mel, melk og smør har blandet seg.

Dette fungerer i allefall helt fint og smaker veldig godt. Dessuten er det lettvint og raskt og det blir stuing av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man koker makaronien i melk, slipper man å jevne med mel. Da jevner stuingen seg av stivelsen fra makaronien.

Makaronistuing er veldig godt til stekt falukorv..... Men også til karbonader! Bruker ikke potet i tillegg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...