Gå til innhold

Inne/utekatt


Gjest indiska

Anbefalte innlegg

Gjest indiska

Har en syvmåneder gammel maine coon som skal brukes i avl og derfor er fertil. Men hun har et enormt behov for å være ute! Jeg har hatt/har flere katter som trives som innekatter, men hun innfinner seg ikke med den slags innesperring. Hvis hun kun går inne går hun bare rundt og mjauer, steller seg overdrevent og ødelegger ting, altså en katt som lett kan utvikle et atferdsproblem.

Hun blomstrer til når vi går tur om kveldene, og jeg vurderer nå å la hun gå litt ute om kveldene selv, i tillegg til daglig tur selvsagt. Hun går på p-piller så drektighet bekymrer jeg meg ikke så mye for. Jeg er veldig nøye på disse, og har aldri vært et problem med andre fertile katter. Problemet er at oppretter ikke ønsker at katten skal gå ute, og jeg står i et moralsk dilemma. Det er ikke snakk om at katten skal bli utekatt, men få kanskje en to timer daglig hun kan være ute på for å forebygge atferdsproblemer. De har mange store klatrestativer, masse leker og hverandre, men forståelig nok er ikke det like spennende som å jage løv ute... Samtidig forstår jeg oppdretter.

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med du har henne på for, siden du må ta hensyn til oppdretter? Hvor mange kull har dere avtale om at hun skal ha?

Katter kan vanligvis ha første kull rundt ett års alder, og det er jo ikke så lenge til, så jeg hadde forsøkt å snakke med oppdretter om problemet, og fått en løsning hvor dere kjører de kullene hun skal ha ganske raskt, med en gang hun er gammel nok, og så kastrerer. Så lenge hun går drektig eller har unger vil hun uansett ikke kjede seg inne heller.

Problemet med katter som har stort utebehov er at de også er mer tilbøyelige til å bli værende ute lengre enn man har beregnet. Jeg har hatt ett par hunnkatter som har gått ute på p-piller, og de det fungerer best med er de som er så hjemmekjære at de ikke har problemer med å være inne heller. Den ene katten min som bare måtte ut var også så rastløs at hun plutselig vandret i tre uker, og vips så var hun drektig. Og å ta en slik risiko med egen katt er ille nok, men når du har katten på for bør du forsøke å holde din del av avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...