Gå til innhold

Dominant hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Millans taktikk går derimot ut på å bryte ned hunden til den mister alle tilløp til initiativ og egenvilje. Han er til og med så evneveik at han ikke takler å håndtere intakte hannhunder! Han kastrerer alle hanner, fordi de fertile er vanskeligere å knekke mentalt etter som de har støtte i testosteronet. Jeg er veldig glad for at folk flest her i landet gjennomskuer han, og velger samarbeide med hunden sin fremfor å bryte den ned.

Vet ikke om du har sett "It's me or the Dog?" Tror det er det det heter. Victoria...Stillwell, tror jeg hundetrenern der het. Veldig flink dame, jobber mye med klikker og de såkalt snille metodene. Bruker ikke straff. Hun er engelsk, men husker ikke helt om hun faktisk jobbet i england eller USA.

Uansett, det jeg prøver å komme frem til er at i andre land, spesielt i USA, så er kastrering et must. I Norge så eksisterer så og si ikke løshunder/villhunder, men i mange andre land er det et stort problem, også i USA. De fleste der kastrerer hundene sine dersom de ikke skal brukes til avl/utstilling, og det er det som er standard (og veldig viktig pga løshundproblemet). Også Victoria Stillwell brukte alltid å få ukastrerte hunder til dyrlegen først og fremst. Det handler ikke så mye om hva man makter med, men mye om kulturen i landet.

Jeg kjenner ingen i min omgangskrets som har kastrert hunden sin med mindre det var pga hundens helse, og jeg er heller ikke tilhenger av å kastrere hunder uten grunn. I USA, derimot, så er det veldig lurt å promotere kastrering av hunder, og at en som Millan gjør det i et populært TV program er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler å gå på kurs med hunden, og anbefaler også å legge tanken om dominanse helt til side. Du fokuserer på feil ting. Som mange andre har sagt, så er det viktig at du fokuserer på problemene, gjerne hver for seg først, tenk over hva du kan gjøre med akkurat DET problemet.

Tillit er viktig. En eier med humørsvingninger vil gjøre hunden usikker på deg. Ros mye, gjør hunden glad for å være sammen med deg (hele tiden. aldri rop hunden inn for så å kjefte på den) og bli snakket til av deg. Det varierer jo fra hund til hund hvor knyttet de blir til folk, og hvor opptatt de er av eier, men mye kan trenes inn. Hvis du klarer å lære hunden din til at et lite rykk i båndet (ikke hardt, bare nok til å signalisere at du vil den skal komme), eller "kom!" eller navnet til hunden betyr godbit, kos og ros, så funker det veldig bra.

Det som er skummelt når folk setter stempelet "dominant" på en hund er at de som regel prøver å motvirke dette med å bli mer dominante selv. Det vi som regel oppnår er å bli aggressive/sinte/bråkete, og det gjør bare ting værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har sett "It's me or the Dog?" Tror det er det det heter. Victoria...Stillwell, tror jeg hundetrenern der het. Veldig flink dame, jobber mye med klikker og de såkalt snille metodene. Bruker ikke straff. Hun er engelsk, men husker ikke helt om hun faktisk jobbet i england eller USA.

Uansett, det jeg prøver å komme frem til er at i andre land, spesielt i USA, så er kastrering et must. I Norge så eksisterer så og si ikke løshunder/villhunder, men i mange andre land er det et stort problem, også i USA. De fleste der kastrerer hundene sine dersom de ikke skal brukes til avl/utstilling, og det er det som er standard (og veldig viktig pga løshundproblemet). Også Victoria Stillwell brukte alltid å få ukastrerte hunder til dyrlegen først og fremst. Det handler ikke så mye om hva man makter med, men mye om kulturen i landet.

Jeg kjenner ingen i min omgangskrets som har kastrert hunden sin med mindre det var pga hundens helse, og jeg er heller ikke tilhenger av å kastrere hunder uten grunn. I USA, derimot, så er det veldig lurt å promotere kastrering av hunder, og at en som Millan gjør det i et populært TV program er flott.

"Neutered dogs have less desire to roam, mark territory (like your couch!) and exert dominance over the pack. Spayed dogs no longer experience the hormonal changes during heat cycles that turn your pet into a nervous dog that cries incessantly and attracts unwanted male dogs. Sterilized dogs are more affectionate and less likely to bite, run away, become aggressive, or get into a fight."

http://www.cesarsway.com/node/991

USA har en annen policy når det gjelder kastrasjon ja. Men Millan peker sjelden på uønskede blandingskull som årsaken til at man bør kastrere, det er først og fremst atferd han fokuserer på. Og han fremstiller det som rimelig sannsynlig at man får en aggressiv hund dersom man ikke kastrerer. I følge treningsmetodene han bruker har det jo også absolutt noe for seg. (Dersom man ser bort fra en del tilfeller der årsaken til atferdsproblemene er fryktaggressjon, som blir mye verre dersom man kastrerer.)

Jeg har ikke den store restpekten for en mann som ikke greier å håndtere en fertil hannhund med egne meninger rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Neutered dogs have less desire to roam, mark territory (like your couch!) and exert dominance over the pack. Spayed dogs no longer experience the hormonal changes during heat cycles that turn your pet into a nervous dog that cries incessantly and attracts unwanted male dogs. Sterilized dogs are more affectionate and less likely to bite, run away, become aggressive, or get into a fight."

http://www.cesarsway.com/node/991

USA har en annen policy når det gjelder kastrasjon ja. Men Millan peker sjelden på uønskede blandingskull som årsaken til at man bør kastrere, det er først og fremst atferd han fokuserer på. Og han fremstiller det som rimelig sannsynlig at man får en aggressiv hund dersom man ikke kastrerer. I følge treningsmetodene han bruker har det jo også absolutt noe for seg. (Dersom man ser bort fra en del tilfeller der årsaken til atferdsproblemene er fryktaggressjon, som blir mye verre dersom man kastrerer.)

Jeg har ikke den store restpekten for en mann som ikke greier å håndtere en fertil hannhund med egne meninger rett og slett.

Ja, og det kan godt være han tror det, for i USA er det dette argumentet som brukes for å få folk til å kastrere. Altså, ikke sats på at folk er anstendige og tar ansvar for samfunnet (løshundproblemet i seg selv viser jo at det dessverre ikke alltid er sånn), men fokuser heller på hva de personlig tjener på å kastrere hunden. Trist å si det, men det når nok frem til flere mennesker.

Så foresten en episode av hundehviskeren hvor eierne sa at hannhundene deres ikke var kastrerte. Millan så rett og slett sjokkert ut. Så uvanlig er det faktisk. Victoria Stillwell sendte også de ukastrerte hundene rett til vetn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

ta en avis og smekk deg selv hver gang du har dumme tanker om dominant hund.Ta en avis og smekk deg selv hver gang hunden gjør noe den faktisk har i genene,nemlig snuse eller finner på ting selv uten slagplan fra deg.

Dominante hunder trenger ikke bruke makt eller andre sterke metoder for at andre bikkjer skal oppfatte signalene

Du burde ha trent bikkja fra den var valp til å miste sine egne hjerneceller slik at den som ei tombrødboks vil følge deg uansett hva du måtte finne på.

Men få sjekket nakken til bikkja.Kan hende den har vondt vet du

Hunder vet ikke hva respekt er ,gå et kurs

Knurring er advarsel,ikke tegn på mistet respekt.Bikkja har sansynlig aldri respektert deg i det hele tatt nettopp pga din oppførsel.Dominante hanner trenger ikke riste med muskelene.

grøss til eier..

Idiot!

Anonym poster: dc5a91c0bda9664c512485720d87013f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med første svaret du har fått.

Legg fra deg dominansteori, hunder og mennesker er ikke samme art, du kan aldri bli en "alphadog", det begrepet er utdatert.

Start med å lese: Dominans og lederskap, Overtro eller fakta.

Så leser du : På talefot med hunden av Turid Rugaas

Så leser du 100% positiv problemløsing.

Mens du leser dette så for guds skyld gå på et kurs, det er verdt hver ei krone.

Angående Cesar Millan, anbefaler alle som liker han om å lese På talefot med hunden og se en episode etterpå, da går det opp noen lys her og der.

Endret av Skyligth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...