Gå til innhold

Dominant hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en dominant hund. Hva kan jeg gjøre for at den skal forstå at JEG er flokkleder og at det er JEG som bestemmer? Ikke begynn å mas om at hunder ikke er dominante osv, for det er han. Hvordan bør jeg f.eks reagere når hunden finner noe intressant han vil lukte på og jeg vil gå videre? Prøver jeg å dra han med meg så knurrer han, det gjør han også hvis jeg går bort til han for å veilede han at vi skal videre.

Jeg gjør småting som at han må sitte før han får mat og at jeg skal ut/inn døren, men han respekterer meg ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en dominant hund. Hva kan jeg gjøre for at den skal forstå at JEG er flokkleder og at det er JEG som bestemmer? Ikke begynn å mas om at hunder ikke er dominante osv, for det er han. Hvordan bør jeg f.eks reagere når hunden finner noe intressant han vil lukte på og jeg vil gå videre? Prøver jeg å dra han med meg så knurrer han, det gjør han også hvis jeg går bort til han for å veilede han at vi skal videre.

Jeg gjør småting som at han må sitte før han får mat og at jeg skal ut/inn døren, men han respekterer meg ikke.

ta en avis og smekk deg selv hver gang du har dumme tanker om dominant hund.Ta en avis og smekk deg selv hver gang hunden gjør noe den faktisk har i genene,nemlig snuse eller finner på ting selv uten slagplan fra deg.

Dominante hunder trenger ikke bruke makt eller andre sterke metoder for at andre bikkjer skal oppfatte signalene

Du burde ha trent bikkja fra den var valp til å miste sine egne hjerneceller slik at den som ei tombrødboks vil følge deg uansett hva du måtte finne på.

Men få sjekket nakken til bikkja.Kan hende den har vondt vet du

Hunder vet ikke hva respekt er ,gå et kurs

Knurring er advarsel,ikke tegn på mistet respekt.Bikkja har sansynlig aldri respektert deg i det hele tatt nettopp pga din oppførsel.Dominante hanner trenger ikke riste med muskelene.

grøss til eier..

• Liker 1
Skrevet

Du som svarte dette innlegget, er du psykolog du da eller siden du tydligvis har hele trådstarter klar i hodet ditt?

Man må da kunne lese mer for å oppfatte et menneske som eier...

Å få oppmerksomheten er nummer en. Så når hunden ser på deg, så la den få igjen for det.

Det vi blant annet lærte på kurs da, var å bruke en belønning hunden setter høyt! Så med en gang stumpen sitter i bakken skal du rose og gi den en pølsebit (hvis det er noe han virkelig liker kjempegodt). eller det kan være en ball for den del.

HUnden skal vite at det lønner seg å gjøre som eier sier.

Å få positiv oppmerksomhet fra hunden gjør oss glade og det gjør hunden glad når den kommer fra oss=) Merker hvertfall dette godt selv..

Vi lærte at vi skal fremme positiv atferd og overse det du ikke vil den skal gjøre. Men det er lov å si nei å være bestemt, for deg er deg som er sjefen.. Å snuse rundt må hunden få lov til, så lenge den ikke står der så lenge den vil.

Nå finnes det mange kurs og skoler og alle lærer bort forskjellige metoder, men dette er noe vi mener funker bra på vår hund, så man må vel bare høre rundt og prøve seg frem :)

Skrevet

Meld deg selv og hunden på kurs. Få hjelp fra en godkjent instruktør, som ser deg og hunden.

Skrevet

Du har jo lært hunden at det lønner seg å knurre fordi du a) enten gir opp ditt krav om at den skal fortsette videre når den knurrer eller b) viser den ekstra oppmerksomhet ved å gå tilbake til den når den knurrer. Uansett hva du tror, så har ikke dette noe med dominans å gjøre. Du har bare, sannsynligvis ubevisst, belønnet knurringen. Du må rett og slett ignorere knurringen og vise hunden at det som er mest fordelaktig for den er å gjøre som du vil. F.eks. ved å belønne den for å gå videre slik du hadde tenkt.

Skrevet

ta kontakt med Jimmys hundeservice, han er flink med problemhunder, og han kommer hjem til folk. du finner han på facebook, og om du googler hjemmesiden hans

Skrevet

Hei!

Synes ikke du har vært veldig heldig med svarene dine her inne.

Noen tips om å gå kurs; det burde alle hundeeiere!

Det skaper mange "aha!-opplevelser" som er godt å ha, både for å forstå at en selv ikke er på vill spor og at hunden ikke "er så værst".

Men så over til dominant hund.

Liker egentlig ikke å bruke det om en hund jeg ikke har sett, og knurring kan like gjerne være en usikkerhet. Men som sagt, det kan ikke jeg uttale meg om! :)

For å best kunne si hva du kan gjøre burde du ha fortalt litt mer om deg, hunden din og hvordan den ellers opptrer.

Men jeg prøver likevel med noen råd:

Kan hunden din kommandoen "nei" ?

Dette er noe mange tenker at det kan hunden "fra før av", eller at "den forstår jo når jeg er sint". Feil.

Å bli sint nytter ikke, dette skaper frustrasjon både hos deg og hunden.

Øvelse:

når hunden gjør en uønsket atferd, som f.eks. knurre, da skal du hente fra innerst i magen et bestemt "NEI!", dette vil få hunden til å bli overrasket og stoppe adferden (men ikke vær sint i stemmen!), med en gang, på sekundet den stopper roser du den "BRA!, flink gutt/jente" meg god og lys stemme. eller den stemmen som faller deg naturlig når du ønsker å rose hunde.

Gjennta dette for hver gang hunden gjør uønsket atferd.

For å gjøre deg mer interessant kan du varriere med å belønne med stemme, godbit og/eller leke :)

Så, hvis hunden din er dominant, har litt mye selvtillig;

unngå drakamp som lek. Med unnatak på kurs under kontroll av instruktør.

Tren heller kast/apport leker.

Øvelse:

Vil ikke hunden gi leken tilbake har du to leker av samme slaget, når hunden henter den ene begynner du selv å leke med den andre.

Når hunden kommer mot seg igjen "bytter dere leke".

Hunden vil legge fra seg leken den har fått og bytte fokus mot den leken du har i hånden, hiv den motsatt rettning og ta den andre leken.

Hold på slik til du får en god byttelek, eller en fin avsluttning.

Er det slik at hunden egentlig har lav selvtillit og er litt usikker, er dralek utmerket!

La hunden vinne leken ofte, men ikke alltid :) ros under lek!

Kanskje er hunden understimulert?!

Finn på enkle ting som:

- la hunden få middagen sin på plena, slik at den må bruke nesen for å få mat den dagen.

- Ta middagen på ei stor flaske og la hunden jobbe med den (min elsker dette!)

om hunden ikke er så gira på flasken til å begynne med kan du blande inn noen få godbiter, f.eks. pølsebiter eller annet godt fra kjøleskapet.

Kan sikkert fortsette i det uendelige ;)

men håper noe kan være til hjelp for å komme i gang.

fortell gjerne mer om deg og hunden, event. hvordan det går :)

Hilsen hundeeier.

Skrevet

Er det slik at hunden egentlig har lav selvtillit og er litt usikker, er dralek utmerket!

La hunden vinne leken ofte, men ikke alltid :) ros under lek!

Dette er jo helt utpå viddene feil.

Du bør unngå tug of war for enhver pris. Da skaper du jo bare en dominant hund.

Ref. Cesar Milan

Skrevet

Ref. Cesar Milan

Og der fikk vi bevist en gang for alle at den mannen bare farer med tull og overtro.

• Liker 1
Skrevet

Ref. Cesar Milan

Ikke hør på den mannen Milan, han er ute på bærtur!!

Dette jeg snakker om er måten forsvaret, politiet og aktive hundemennesker jobber med hundene sine. Og dette skaper selvtillit, ikke dominans!!

• Liker 1
Skrevet

Og der fikk vi bevist en gang for alle at den mannen bare farer med tull og overtro.

Takk for støtten! Enig med deg!

"det er lett å komme med sitat fra Milan, men det kom få nyttige råd sammen med utsagnet"

• Liker 1
Skrevet

Ref. Cesar Milan

Når hunden får vinne drakampene skaper det høyere selvtillitt hos hunden. Hunden vil ikke bli mer dominant.

• Liker 1
Skrevet

Når hunden får vinne drakampene skaper det høyere selvtillitt hos hunden. Hunden vil ikke bli mer dominant.

:jepp:

• Liker 1
Skrevet

Men herregud, skjønner du ikke at det beste utgangspunktet for ett godt hundehold er å knuse selvtilliten til kjøteren, så man får en usikker og ustabil hund?!

• Liker 1
Skrevet

Ref. Cesar Milan

Man bør unngå for mye dralek med valper og unghunder fordi det skaper stress. Men denne dominansen du snakker om er som andre har påpekt selvtillit! Vi liker selvtillit! (Og dralek er en super belønning i trening av hunden.)

Millans taktikk går derimot ut på å bryte ned hunden til den mister alle tilløp til initiativ og egenvilje. Han er til og med så evneveik at han ikke takler å håndtere intakte hannhunder! Han kastrerer alle hanner, fordi de fertile er vanskeligere å knekke mentalt etter som de har støtte i testosteronet. Jeg er veldig glad for at folk flest her i landet gjennomskuer han, og velger samarbeide med hunden sin fremfor å bryte den ned.

Skrevet (endret)

dobb

Endret av la Flaca
Skrevet

Man hører stadig vekk at det man tror er tegn på dominans like gjerne kan være usikkerhet. Men hvordan skiller man mellom de to typene aggresjon?

Skrevet

Man hører stadig vekk at det man tror er tegn på dominans like gjerne kan være usikkerhet. Men hvordan skiller man mellom de to typene aggresjon?

Begrepet dominans gjelder bare hunder imellom, ikke mellom hund-eier. Det er ingen rangstige mellom hund og menneske sånn som ts insinuerer i startinnlegget.

Dominant kaller vi gjerne hunder som er stødige, trygge og konfliktskye i forhold til andre hunder. Typisk enkle og greie hunder som synes å gå over ens med alle og sjelden slenger med leppa. Sånne hunder behøver ikke å bruke aggressjon for å oppnå noe, men er gjerne fredsmeklere og sørger for å holde ro og orden. (går imellom når de seg anløp til bråk osv). Så aggressjon er ikke noe som henger sammen med dominans, tvert imot.

Usikkerhet derimot gir ofte utslag i aggressjon, både i forhold til andre hunder og omverden ellers. Leo har summert problemstillingen veldig greit syns jeg.

Det viktigste man kan gjøre med usikre hunder er å bruke bøttevis med belønning for ønsket oppførsel og unngå å fremprovosere aggressjon.

Skrevet

Jeg kan bruke min egen unghund som eksemel;

Min hund tester grensene nå om dagen da han er i en virkelig hormonperiode nå.

Det som er værst inne ihus er at han stjeler som en ravn, uansett beliggenhet.

Etter å ha prøvd MYE har jeg nå fått et tips fra kursansvarlige (grunnkurs lydighet); Når hunden stjeler så ros, så lenge han ikke tygger på gjenstanden(!) og bytt med en godbit.

På den måten vil han ikke stjele og så stikke av, men vil stjele og komme med gjenstanden til meg for å få belønning.

Uønsket? i utgangspunktet, men det jeg egentlig trener inn er apport og innhenting av apportbukken.

Slik har jeg snudd noe som jeg synes er veldig negativt til å bli en inntrening av et moment i lydighet og bruks :)

Skrevet

Dominans fører ikke til aggresjon. Dominante hunder er selvsikre, og flinke sosialt med andre hunder, de styrer mye av det som skjer mellom dem, men på en sosialt intelligent måte som gjør at de ikke har behov for å hisse seg opp, eller provosere andre. Min personlige erfaring er at dominante hunder også vet veldig godt når de bør la en annen hund være sjef, feks fordi denne er eldre.

I forhold til eier er ikke dominans en faktor, flokkleder er alltid den som sitter på flest ressurser, og da vil ett menneske være sjefen. (Og hvis man nå skulle være ett så spesielt tilfelle at man har mindre mental kapasitet enn en hund bør man vel strengt tatt ikke ha dyr...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...