Gjest fortvilt! Skrevet 17. oktober 2010 #21 Skrevet 17. oktober 2010 Okei, ser jeg forklarte meg litt dårlig. Jeg får ikke lov ved anledninger å være lenger ute eller overnatte hos venner. Det er ikke snakk om å sove hos bestevenninnen min en gang, som bor 3 hus bortenfor meg! Hun går absolutt ikke med på noe. Hun går heller ikke med på å ringe å snakke med moren til bestevenninnen og høre at jeg faktisk sover der. Og ja, selvfølgelig skal man hjelpe til hjemme, men jeg gjør i overkant mye i tillegg til at jeg passer unger 3-4 ganger i uken. Og hvis hun har et ridestevne en helg, og jeg har jobb den helgen, så blir hun faktisk SUR for at jeg har jobb. Det ender med at jeg sitter igjen med dårlig samvittighet og bytter bort jobbvaktene mine slik at jeg kan være barnevakt.... Jeg betaler ALT selv. Det eneste hun har betalt for meg i det siste var en regning, siden jeg var fri for penger. Jeg betaler mat til hunden, jeg betaler alle klær og bussutgifter selv. Det eneste hun betaler er maten vi spiser felles hjemme og strøm og det der. Jeg må til og med betale for ting jeg trenger selv. Skolesaker måtte jeg kjøpe selv og alt annet også. Har måttet kjøpe alt selv siden jeg var 13-14 år.
estrella Skrevet 17. oktober 2010 #22 Skrevet 17. oktober 2010 Har ingen betydning om du var fra Somalia, men det ville vært mindre overraskende. Som du sikkert vet så har de en tendens til å få veldig mange barn. Så dere er altså 9 barn med et lite troll på 1 år? Har aldri hørt om noe liknende før. Regner med dere bor på stor gård da eller? Haha, du får meg til å le. Ja, vi bor selvfølgelig på gård, slik som i amerikanske filmer Men nei, aldri i mitt liv bodd på en gård. Tror ikke noen av oss passer på en gård når jeg tenker meg om. Alltid bodd i storby. Personlig så bor jeg i en helt annen del av landet sammen med samboer. ..og ja, jeg har faktisk en lillebor på 1 år, jeg har også en som ikke er fullt så søt som ettåringen, han nærmer seg tjue han også (19 år..vi er veldig tette).
estrella Skrevet 17. oktober 2010 #23 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg synes sånne utsagn er litt teite for å være helt ærlig. Joda, man skal jo gi og ta og hjelpe til og alt det der. Men være takknemlig? Det var ikke TS som bad om å bli født... Nå får jeg sikkert masse kjeft, og mange kommer til å misforstå meg, men jeg prøver allikevel; selvfølgelig skal barn hjelpe til hjemme, men jeg synes det blir feil å forvente at de skal hjelpe til med alt. Bare fordi barnet er der kan man ikke sjefe dem rundt. Deg om det. Jeg synes faktisk man skal være litt takknemlig overfor våre foreldre. Jada, hun har ikke valgt å bli født, men gjett hva? Hun er født og hennes mor sørger for at hun har et bra liv, noe hun har selv om hun ikke får lov å drikke alkohol og oppføre seg som om alt kommer på et gullfat. Jeg tviler på at mora forventer at ungen skal gjøre alt hjemme, det hun skriver er ord fra en irritert og forbanna 16-åring...jeg synes å huske at når jeg var 16 år så var verden forjævlig, min mor var grusom og fæl og grøss, jeg måtte gjøre husarbeid. Nå er det slik at det vil ikke gå over, hun må nok være med å gjøre husarbeid frem til hun flytter ut o.l, hva med å innse at hvis hun hjelper til og respekter sin mor i forhold til regler og slikt så vil hverdagen for dem begge være mye lettere?
Montefalco Skrevet 17. oktober 2010 #24 Skrevet 17. oktober 2010 Mammaen din er glad i deg. Kanskje litt overbeskyttende, men det er langt bedre enn det motsatte. Selv om vi drakk da vi var 16 år vi også, er det vår plikt å ikke tillate det for våre barn før de er gamle nok. Selv da skal vi prøve å moderer de (ikke drikk så mye da....) Husk at det har skjedd veldig mye trist med fulle ungdommer. Selv om det nesten alltid går bra, skjer det ulykker til stadighet.
Gjest Applestore Skrevet 17. oktober 2010 #25 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg skjønner din mor godt! Og det er ikke mer enn litt over 3 år siden jeg var der selv. Hun har sikkert snakket med deg om at du ikke får lov til å drikke alkohol, og du har da gjort dette. Jeg skjønner at hun føler at hun ikke kan stole på deg i like stor grad lenger, og derfor gir deg strengere regler. Om du hadde vært så lur og hørt på din mor fra begynnelsen, ville ikke dette skjedd. Jeg selv drakk ikke før jeg var 18, og hadde virkelig INGEN problemer med det!
Berentsens Skrevet 17. oktober 2010 #26 Skrevet 17. oktober 2010 Hei! Jeg er en jente som er 16 år gammel. Jeg har innetider klokken 12 i helgene, og 11 på hverdagene. Hvis mamma hører noe i det hele tatt om jeg har drukket eller lignende, klikker hun helt. Hun behandler meg som om jeg er 16 år, og tøylene holdes så stramt at jeg nesten kveles. Når hun finner ut at jeg har drukket, så truer hun med å kontakte barnevernet og blablabla, og truer med å selge begge hundene mine fordi at jeg er så "problembarn". Hun er 39 år, og burde jo huske litt av sin egen ungdomstid? Mye av at hun er så streng ligger i at jeg er litt lavere i vekst enn andre, men ikke mye. Men jeg er liksom mindre og tynnere, og da blir jeg sinnsykt irritert av at hun skal forskjellsbehandle meg på den måten. Det går heller ikke ann å snakke med hun om det. Jeg har prøvd utallige ganger, men hun blir bare tverr, sur og nekter å snakke med meg omtrent. Hun bare bruker meg som barnevakt for de to småsøsknene mine. Iallefall 3 ganger i uken er jeg barnevakt! Og av og til må jeg være barnevakt en hel helg, hun er jo hjemme om morgenen og kvelden men hun er å rir stevne på dagen så jeg må bruke min tid på å passe ungene. Og får jeg noe for å være barnevakt? _NEI!!!!! INGENTING. Vurderer å flytte til pappa, som bor 10 minutter unna. Gidder ikke mamma mer, hun er helt blåst i hodet. For et sytete innlegg. Du er 16 år. Din mor bestemmer over deg. Jeg synes du er heldig som får være ute til midtnatt i helgene og også sent på ukedagene. Du er for ung til å drikke alkohol, så jeg forstår at din mor ikke liker det. Du trenger klare regler. Du trenger å vokse. Må du få noe for å sitte barnevakt? Jeg regner med at din mor betaler for maten du spiser, strømmen du bruker, klærne du bruker. Kanskje du kan få penger dersom du inngår en avtale med din mor. F.eks. at du ikke drikker før du er 18.
Gjest morendinharrett Skrevet 17. oktober 2010 #27 Skrevet 17. oktober 2010 hahaha, du er jo 16. Get used to it. Og hvorfor tror du egentlig at du skal få medfølelse her inne? Dette er ikke et forum for fjortisser.
Gjest BabyBlue Skrevet 17. oktober 2010 #28 Skrevet 17. oktober 2010 Man får den respekten man fortjener, uavhengig av alder. Jeg er 16, men oppfører meg ikke som en hysterisk fjortis, og får derfor mye frihet fra foreldre som stoler på meg. Jeg er åpen om alkohol og gutter, noe de er takknemlig for. I helgene kan jeg være ute så godt som så lenge jeg vil, så lenge de har kontroll på hva jeg gjør og hvem jeg er med. Jeg er lav av vekst og ser liten og spe ut, så jeg tror nå heller det er holdningen din som gjør moren din super overbeskyttende. Du burde ta deg en lang og kontrollert samtale med moren din om det dårlige forholdet deres før det koker over helt...
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #29 Skrevet 17. oktober 2010 Er det en grunn til at du ikke får lov til å overnatte hos dine veninner?Drikker dere? RØyker dere? Let i deg selv og tenk på om du noen gang har gjort noe for å bryte ditt ord ovenfor din mor. Kansje du kan gjøre noe for å få henne til å stole på deg igjen? At du betaler dine egne regninger er bare fabelaktig. Flink er du!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #30 Skrevet 17. oktober 2010 Kjære ts hvis du er ute etter sympati får du det hvertfall ikke her.Da mange her har barn på din alder og vet hvordan det er..
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #31 Skrevet 17. oktober 2010 Men kjære deg, TCMN, så lenge du blogger om at du drikker og er redusert, så er det kanskje ikke så rart at moren din reagerer. Du må skjule det litt mer
Glynis Skrevet 18. oktober 2010 #32 Skrevet 18. oktober 2010 Du må også huske på alt det bra mamma gjør da. Som at du får mat og drikke. Et sted å sove osv. Moren din jobber seg gjennom dagen for deg. Hun gir deg tak over hodet, mat i magen Vær takknemlig for at hun tar seg av deg, at hun gir deg mat på bordet, klær og ei seng å sove i. Jeg er enig i at det er lov å kjefte på 16-åringer som drikker og at det er vanlig å sitte barnevakt for søsken uten betaling. Men herregud, dama har selv født barn til verden. Man ber ikke om å bli født. Det er en SELVFØLGE at foreldre skal gi mindreårige barn mat, klær og seng. Jeg forventer ikke at min tenåringsdatter er oppriktig takknemlig for hver brødskive og gummistøvel hun får.
Gjest linn Skrevet 18. oktober 2010 #33 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er enig i at det er lov å kjefte på 16-åringer som drikker og at det er vanlig å sitte barnevakt for søsken uten betaling. Men herregud, dama har selv født barn til verden. Man ber ikke om å bli født. Det er en SELVFØLGE at foreldre skal gi mindreårige barn mat, klær og seng. Jeg forventer ikke at min tenåringsdatter er oppriktig takknemlig for hver brødskive og gummistøvel hun får. Signerer. Det er jo en selvfølge at de under 18 får mat og tak over hodet av foreldrene sine.
Gjest Elyssa Skrevet 18. oktober 2010 #34 Skrevet 18. oktober 2010 Signerer. Det er jo en selvfølge at de under 18 får mat og tak over hodet av foreldrene sine. Enig i det. Men det er ikke en selvfølge at ungene skal tro at alt kommer rekende på ei fjøl. Det er greit at man bidrar litt, f.eks. ved å hjelpe til litt hjemme. Barnet skal jo bli voksent en gang det og. Forresten TS, jeg er 20 år, og det er ikke lenge siden jeg var 16 jeg heller. Jeg vet at det ikke er lett i seg selv, men prøv å se deg rundt, så vil du se mange som har det så mye verre enn deg..
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2010 #35 Skrevet 18. oktober 2010 Man får den respekten man fortjener, uavhengig av alder. Jeg er 16, men oppfører meg ikke som en hysterisk fjortis, og får derfor mye frihet fra foreldre som stoler på meg. Jeg er åpen om alkohol og gutter, noe de er takknemlig for. I helgene kan jeg være ute så godt som så lenge jeg vil, så lenge de har kontroll på hva jeg gjør og hvem jeg er med. Jeg er lav av vekst og ser liten og spe ut, så jeg tror nå heller det er holdningen din som gjør moren din super overbeskyttende. Du burde ta deg en lang og kontrollert samtale med moren din om det dårlige forholdet deres før det koker over helt... Helt riktig det. "Man får den respekten man fortjener, uavhengig av alder" Vi har en sønn på 16 i huset. Siden HAN gjør seg fortjent til respekt og vi kan stole på han får han låv til mye mer om han hadde oppført seg like trassig som det du virker som du gjør. Han har faste oppgaver i huset som han må gjøre vær uke. Hjelpe til på lik linje som både lillebror på 12 og oss voksne. Blant annet vaske, støvsuge og rydde. Lage mat flere ganger i uka gjør han også. Han gjør også veldig mye -uten- at vi ber han om det og uten syt og klaging. Han sier i fra hvor han drar, hvem han er sammen med uten oppfordring fra oss. Og han kommer hjem til avtalt tid på kvelden. Han har også måtte passe på lillebror utallige ganger uten betaling, men klager ikke på det. Det er faktisk en del av det å ha en familie. Da er det lettere for oss foreldre å vere greie tilbake. Er ikke uvanlig at han får lov til en god del ekstra. Vere ute litt lengre en "normale tider" (som er 10 på ukedager og 11 i helgen) Langturer med venner til byer i nærheten og overnatting går også greit, så lenge det er ungdommer og foreldre vi kjenner til. (nå kjenner vi de fleste vennene hans siden de er like mye her) Vi kan og ovveraske med ekstra ting han ønsker seg, eller spanderer noen ekstra lommepenger til han titt og ofte. Forde han har gjort seg fortjent til det. Noe drikking og røyking tollererer vi ikke på noe måte. Han gjorde selv en avtale med oss om at han ikke skulle røyke og drikke før han ble 18, mot at vi betalte setifikatet til han. Holder han ikke det så blir det ikke noe gratis setifikat heller. Men han viser seg moden nok til å takke nei, selv om han har et par eldre venner vi vet nyter alkohol. Siden vi vet hvem han er med og hvor dem er kan vi når som helst kontrollere dem. Normaltsett henter vi han gjerne hos venner på kveldene om det blir sent. Viser en seg stor så får en automatisk respekt og litt friere tøyler. Hadde vår sønn oppført seg like sutrete, neggativ og "lett på flaska" som du vikrer som gjør, hadde det nok blit noen svært så strenge regler og begrensninger her i huset også....
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #36 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg synes heller du skal sette deg ned og snu litt på situasjonen og forestill deg at det ikke er moren din men du som i 2010 skal oppdra en 16 åring med alt det innebærer på godt og vond. Jeg er av 80-modellene og den oppveksten jeg fikk vil være som natt og dag i forhold til den oppveksten jeg må gi mitt barn nå i dag. Da jeg var på din alder skjedde mobbing på skolene men problemet var likevel ikke utbredt slik det er i dag og de var en hel del lettere å få bukt på. Narkotika blandt ungdom var så lite utbredt at man knapt hørte om tilfeller med rassia, arrestasjoner og overdoser mot de daglige reportasjene man leser om i avisen nå i dag. Internett fantes ikke så man slapp å konstant bekymre seg for at ungdommen selv tar et dårlig valg og legger ut noe man ikke burde på nettet eller at en eller annen overgriper finner barnet ditt gjennom MSN, facebook, diskusjonsforum osv. Vi hadde ikke mobiler som kan brukes (misbrukes) på lik linje med internett. Poenget mitt er at man som foreldre i dag hele tiden går på tå hev og er kostant bekymret for at noe vondt skal skje med barna sine. I dag er det også desverre alt for mange barn som ikke lever under de samme grensesettingene som man gjorde for knappe 20 år siden og derfor finnes det reality programmer som Nanny 911 og Verdens strengeste foreldre. Sett heller pris på at moren din setter grenser, beskytter og tar vare på deg så kommer du tidsnok til å skjønne at hun gjør det fordi hun er glad i deg.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #37 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg synes heller du skal sette deg ned og snu litt på situasjonen og forestill deg at det ikke er moren din men du som i 2010 skal oppdra en 16 åring med alt det innebærer på godt og vond. Jeg er av 80-modellene og den oppveksten jeg fikk vil være som natt og dag i forhold til den oppveksten jeg må gi mitt barn nå i dag. Da jeg var på din alder skjedde mobbing på skolene men problemet var likevel ikke utbredt slik det er i dag og de var en hel del lettere å få bukt på. Narkotika blandt ungdom var så lite utbredt at man knapt hørte om tilfeller med rassia, arrestasjoner og overdoser mot de daglige reportasjene man leser om i avisen nå i dag. Internett fantes ikke så man slapp å konstant bekymre seg for at ungdommen selv tar et dårlig valg og legger ut noe man ikke burde på nettet eller at en eller annen overgriper finner barnet ditt gjennom MSN, facebook, diskusjonsforum osv. Vi hadde ikke mobiler som kan brukes (misbrukes) på lik linje med internett. Poenget mitt er at man som foreldre i dag hele tiden går på tå hev og er kostant bekymret for at noe vondt skal skje med barna sine. I dag er det også desverre alt for mange barn som ikke lever under de samme grensesettingene som man gjorde for knappe 20 år siden og derfor finnes det reality programmer som Nanny 911 og Verdens strengeste foreldre. Sett heller pris på at moren din setter grenser, beskytter og tar vare på deg så kommer du tidsnok til å skjønne at hun gjør det fordi hun er glad i deg. Beklager, det har ikke noe med diskusjonen å gjøre men jeg må bare påpeke at selv om du har rett i at det er mer å være bekymret over i dag så er mye av det andre du sier tull. Jeg er selv født tidlig på 80 tallet og i tenårene hadde vi både mobiltellefon og internett, og det var mange ungdommer som brukte narkotika og. Mobbing var det mye av på både 80- og 90 tallet og uten at lærerene klarte å gjøre noe særlig med det, det sto bare ikke så mye om det i avisen. Alt dette så jeg nok av i tenårene og området jeg bodde i og skolen jeg gikk på var et typisk rolig sted der hvor sånne ting "ikke skjedde"
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #38 Skrevet 19. oktober 2010 Da jeg var 16, måtte jeg være inne klokka 22.00. 23.00 på lørdager. Jeg fikk heller ikke låv til å røyke eller drikke øl før jeg var 18 år. Det er ikke så veldig synd på deg.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #39 Skrevet 19. oktober 2010 Hm jeg synes uti fra innlegget ditt du ikke virker så moden som du skal ha det til du virker litt furten og umoden rett og slett. Drikking er du for ung til og jeg synes det er bra moren din ikke godtar dette. Når det er sagt så kan vel du få deg en jobb, og jobbe etter skolen og flytte på hybel? Så skriver du at du må passe dine små søsken mye hva gjør du og hvor lenge passer du? Hvorfor vil moren din at du skal passe. Jeg hadde en venninne på ungdomskolen som måtte passe unger både tett og stadig. Faren pleide og si slikt som "pass på ungene dine". Men det var hennes små søsken. Jeg og min venninne flytett ut på hybel i lag når vi var 14 og 16 det gikk veldig fint og det var kjekt og slippet maset fra foreldrene våre. Kanskje du burde flytte ut ts?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #40 Skrevet 19. oktober 2010 Hm det er ikke så utrolig lenge siden jeg heller var 16 men jeg fikk lov til å gjøre akkurat det jeg selv ønsket fra jeg var en 12. Være ute lenge på kvelden overnattet hos venner osv. Da jeg var 16 bodde jeg imidlertid på hybel for meg selv og syntes det var en veldig god løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå