Tjorven Skrevet 9. oktober 2003 #1 Skrevet 9. oktober 2003 Jeg har spurt om dette tidligere også, men jeg trenger altså litt mer hjelp. Finnes det noen enkel og god forklaring på hvordan man kan legge til og felle av masker underveis som man strikker. Har planer om å strikke noe som skal ha "trekant-fasong" og så vidt jeg forstår må jeg da legge til masker hele veien helt til jeg har strikket til midten, deretter på jeg felle av... (Hvis jeg velger å strikke den veien. Jeg kan jo også strikke sånn at jeg feller av på hver siden hele veien, men det har jeg ikke tenkt til.) Hvordan legger jeg til masker og hvordan feller jeg av masker underveis i strikkingen? Er det samme måte å felle av på da som når man feller av hele strikketøyet?
Pip Skrevet 9. oktober 2003 #2 Skrevet 9. oktober 2003 PÅ eit trekanta sjal skal du auke ei maske i kvar ende for kvar omgong... (altså, viss du strikkar att og fram, er det annakvar 'runde', om du skjønar). Når du aukar, gjer du slik: Den siste maska på omgangen strikkar du, men tek ho ikkje av pinnen etter at ho er strikka... Deretter strikkar du ho ein gong til, på baksida av pinnen... Viss dette gjekk an å skjøne, er det fantastisk - spør om igjen om du framleis lurer!
Tjorven Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2003 PÅ eit trekanta sjal skal du auke ei maske i kvar ende for kvar omgong... (altså, viss du strikkar att og fram, er det annakvar 'runde', om du skjønar). Når du aukar, gjer du slik: Den siste maska på omgangen strikkar du, men tek ho ikkje av pinnen etter at ho er strikka... Deretter strikkar du ho ein gong til, på baksida av pinnen... Viss dette gjekk an å skjøne, er det fantastisk - spør om igjen om du framleis lurer! Joda, jeg tror jeg kanskje skjønte dette her. Men hva betyr egentlig å strikke en gang til, men på baksiden av pinnen? Som du skjønner er jeg skikkelig grønn på dette med atrikking. :oops:
Pip Skrevet 9. oktober 2003 #4 Skrevet 9. oktober 2003 Ehm... Skulle veldig ønske du var HER, så kunne eg vist deg det på to sekund... Men skal prøve å forklare så godt eg kan. Altså, når du strikkar ei maske vanlegvis, stikk du pinnen inn mellom maska og den andre pinnen - framfor pinnen... Den er du med på? No skal du altså (etter å ha strikka ei maske utan å dra ho av 'den andre pinnen') - stikke pinnen inn mellom maska og den andre pinnen på bakfor denne pinnen... Uff... Altså - be gjerne om endå meir presisjon! Strikking er ikkje lett å forklare, tydelegvis... ('Den andre pinnen' er altså den du held i venstre hand, ikkje sant!?)
Tjorven Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2003 Ehm... Skulle veldig ønske du var HER, så kunne eg vist deg det på to sekund... Men skal prøve å forklare så godt eg kan. Altså, når du strikkar ei maske vanlegvis, stikk du pinnen inn mellom maska og den andre pinnen - framfor pinnen... Den er du med på? No skal du altså (etter å ha strikka ei maske utan å dra ho av 'den andre pinnen') - stikke pinnen inn mellom maska og den andre pinnen på bakfor denne pinnen... Uff... Altså - be gjerne om endå meir presisjon! Strikking er ikkje lett å forklare, tydelegvis... ('Den andre pinnen' er altså den du held i venstre hand, ikkje sant!?) Unnskyld at jeg ler, men det er litt komisk når man skal prøve å forklare sånne ting ja. Det er ikke lett! Jeg skriver ut forklaringen din jeg, også skal jeg prøve litt på egenhånd hjemme. Det er litt enklere da lissom! Tusen takk så langt!! :D
*Lisa* Skrevet 9. oktober 2003 #6 Skrevet 9. oktober 2003 Ta en kikk på denne nettsiden Den er på engelsk, men her er det bilder av hvordan man gjør det, og den måten å øke på som Pip har forklart er det øverste bildet til venstre. Sammen med Pips forklaring bør det gå bra! Det finnes mange andre måter å øke masker på, men til en trekantform som du beskriver er nok denne den beste. Den aller, aller enkleste måten er å bare legge garnet en gang over pinnen, men da vil du får et hull i strikketøyet. Hvis du trenger hjelp til oversettelse av engelske utrykk finner du ordliste her *Lisa*
Tjorven Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #7 Skrevet 9. oktober 2003 Det finnes mange andre måter å øke masker på, men til en trekantform som du beskriver er nok denne den beste. Den aller, aller enkleste måten er å bare legge garnet en gang over pinnen, men da vil du får et hull i strikketøyet. Takk for flott link! Skriver det ut nå! Egentlig så spiller det ingen rolle om det blir hull i strikketøyet eller ikke, for jeg skal strikke med ståltråd og ikke garn og hullet vil nok ikke synes særlig godt... Men for å felle av da, hvordan gjør man det med en og en maske? Vel...kanskje jeg skal kikke på linken litt før jeg spør om det... :oops:
Pip Skrevet 9. oktober 2003 #8 Skrevet 9. oktober 2003 Å felle av: Di strikkar normalt to masker frå venstre pinne over på høgre. Deretter tek du den maska lengst til høgre, dreg ho over den andre maska på samme pinne, og slepp ho ned. No står du att med ei maske på høgre pinne. Strikk ei til innpå, slik at du igjen har to. Så drar du på nytt den lengst til høgre av og slepp ned... Slik held du fram, til du berre har ei maske att. Då klipper du av tråden, og dreg enden gjennom maska... (Pip er glad i strikking, men har dessverre problem med å innsjå at ho ikkje er så flink til å forklare... )
Tjorven Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #9 Skrevet 9. oktober 2003 Hmm... Ut i fra det su skriver så forstår jeg det sånn at det er samme måte å felle av bare ei maske på en "rad" (eller hva det heter) som når man skal felle av hele strikketøyet? For å felle av hele strikketøyet får jeg til!! Men her skal jeg jo felle av bare 1 maske for hver rad lissom...
Pip Skrevet 9. oktober 2003 #10 Skrevet 9. oktober 2003 Oi - det kallar eg berre 'felle' - ikkje 'felle av'... Så det var å felle av eg forklarte deg no!! :o Når du skal felle ei maske, strikkar du berre to masker saman, så dei vert til ei maske! Enkelt og greit!
Tjorven Skrevet 9. oktober 2003 Forfatter #11 Skrevet 9. oktober 2003 Oi - det kallar eg berre 'felle' - ikkje 'felle av'... Så det var å felle av eg forklarte deg no!! :o Du har nok veldig rett med betegnelser og navn... Jeg kan ingenting sånt og tipper vel mest hva det heter. Men takk for god forklaring, da var det slik jeg trodde iallfall. Har skrevet ut masse info nå fra linken lenger opp og håper jeg skal få dette til! :D
Pip Skrevet 12. oktober 2003 #12 Skrevet 12. oktober 2003 Håpar det går bra med deg! Har i helga møtt min vesle nevø, og er no i full gang med å strikke dress til han til jul... :D Koseleg! Og, sjølv om eg ikkje er så flink til å forklare - berre spør igjen om det skulle vere noko! Lukke til!
Tjorven Skrevet 13. oktober 2003 Forfatter #13 Skrevet 13. oktober 2003 Håpar det går bra med deg! Har i helga møtt min vesle nevø, og er no i full gang med å strikke dress til han til jul... :D Koseleg! Og, sjølv om eg ikkje er så flink til å forklare - berre spør igjen om det skulle vere noko! Lukke til! Tusen takk for det. Har bare begynt å strikke på noe annet nå. Skal strikke veske, men da strikker jeg bare rette masker. Skal prøve meg etterhvert! Har også gjort en avtale med svigermor som skal lære meg å strikke ordentlig i jula!c :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå