Gå til innhold

Besvimte rett etter jeg sto opp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok, jeg har aldri besvimt før noensinne. Med en gang jeg sto opp kjente jeg meg litt kvalm og småsvimmel. Gikk inn på badet, og mens jeg satt på do ble det bare verre, i hovedsak var det kvalmen som ble skikkelig ille. Satt der og ventet for å se om jeg måtte kaste opp, og da kom svimmelheten for fullt. Det var helt rart for jeg mistet nesten hørselen, jeg prøvde iherdig å få på meg en genser - og lyden av stoffet som knitret var helt merkelig - som om man har bomull i ørene eller er under vann eller noe.

Så så jeg bare stjerner, husker jeg tenkte at jeg må gå å legge meg på sofaen. Det neste jeg husker er at det gjorde vondt først i pannen, og så i nesen (her traff jeg et skap) deretter sto jeg å holdt meg fast i skapet enda en stund uten å kunne se. Og på et eller annet vis har jeg så lagt meg på rygg på gulvet, og da klarnet ting opp.

Så nå har jeg kul i pannen, og tenker at hvis jeg hadde falt andre veien kunne jeg virkelig ha slått meg.

Jeg skal bestille meg en legetime, men lurte på om det er noen som har noen tips angående hva jeg bør få han til å sjekke. Eventuelt tips for hva jeg kan gjøre for å unngå at det skal skje igjen.

Jeg har vært trøtt og sliten de siste dagene, men er ikke stresset.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan oppleve følelsen av å besvime om jeg står opp for fort etter at jeg har sovet..

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du forteller legen at du besvimte vet han hva han skal sjekke for. Ellers er hørsels og synsforstyrrelser nok så "normalt" ved en besvimelse.

Skrevet

Gravid ?

Svimte av på den måten tidlig i svangerskapet med først :sjenert:

Er forresten helt normalt med merkelig hørsel og syn like før en svimer av.

Skrevet

Ta blodprøve for å få sjekket om du mangler noe. Jeg manglet b-vit, heftig også, samt jern. Falt om rett som det var. :P

Skrevet

ofte er det de som har lavt blodtrykk som kan oppleve dette, hvis de reiser seg for fort opp feks. det kan også bli værre når man har menstruaasjon. kan også være jern mangel. men legen din vet dette:)

Skrevet (endret)

Du skriver du har vært trøtt og sliten, har du fått i deg nok væske og mat? Har du det veldig varmt på soverommet?

Jeg har vært plaget med svimmelhet i årevis, fra begynnelsen av tenårene, men det er ingenting som er galt med meg annet enn at blodtrykket mitt faller litt for fort når jeg reiser meg. I tillegg merkes det godt når jeg ikke har fått i meg nok væske og næring, og for et par uker siden (riktignok i Italia som var rimelig varmt på det tidspunktet) besvimte jeg uten forvarsel på trikken. Etter å ha tenkt gjennom hva som kunne trigget det kan jeg ikke komme på annet enn litt for lite mat, litt for lite væske og for varmt klima.

Som andre nevner er det selvfølgelig mulig du mangler både jern og b-vitamin, men det kan også være bare "uflaks" ved at blodtrykket falt for fort, og at du kanskje ikke hadde nok næring og væske i kroppen.

Edit: Skrev blodtrykksstigning, mente blodtrykksfall.

Endret av Eske
Skrevet

Blodtrykksfall kan det også være.

Skrevet

Herregud, jeg mente selvfølgelig blodtrykksfall jeg også! (For kan en bli svimmel av raskt stigende blodtrykk?) Gikk litt fort i svingene her :P

Gjest brutal_mann
Skrevet

Herregud, jeg mente selvfølgelig blodtrykksfall jeg også! (For kan en bli svimmel av raskt stigende blodtrykk?) Gikk litt fort i svingene her :P

En kna jo besvime av for mye oksygen, så hvorfor ikke? (Altså, dette er ren spekulasjon i forhold til blodtrykk).

Skrevet

Jeg kan oppleve følelsen av å besvime om jeg står opp for fort etter at jeg har sovet..

Ja, jeg har forsåvidt opplevd at det svartner litt for meg hvis jeg reiser meg for fort... og det har skjedd noen ganger den siste uka - men dette var svartner ganger 10

Hvis du forteller legen at du besvimte vet han hva han skal sjekke for. Ellers er hørsels og synsforstyrrelser nok så "normalt" ved en besvimelse.

mja, med legen min er jeg sannerlig ikke sikker på det

Gravid ?

Svimte av på den måten tidlig i svangerskapet med først :sjenert:

Er forresten helt normalt med merkelig hørsel og syn like før en svimer av.

Nei, er ikke gravid :)

Og det med syn og hørsel var utrolig ekkelt, så bra å høre at det er normalt iallefall

Skrevet

Ta blodprøve for å få sjekket om du mangler noe. Jeg manglet b-vit, heftig også, samt jern. Falt om rett som det var. :P

Skal gjøre det, jeg vet jeg har ligget litt lavt på jernnivå før.

ofte er det de som har lavt blodtrykk som kan oppleve dette, hvis de reiser seg for fort opp feks. det kan også bli værre når man har menstruaasjon. kan også være jern mangel. men legen din vet dette:)

Ok, skal be om å få måle blodtrykket, det burde jeg vel få gjort uansett.

Du skriver du har vært trøtt og sliten, har du fått i deg nok væske og mat? Har du det veldig varmt på soverommet?

Jeg har vært plaget med svimmelhet i årevis, fra begynnelsen av tenårene, men det er ingenting som er galt med meg annet enn at blodtrykket mitt faller litt for fort når jeg reiser meg. I tillegg merkes det godt når jeg ikke har fått i meg nok væske og næring, og for et par uker siden (riktignok i Italia som var rimelig varmt på det tidspunktet) besvimte jeg uten forvarsel på trikken. Etter å ha tenkt gjennom hva som kunne trigget det kan jeg ikke komme på annet enn litt for lite mat, litt for lite væske og for varmt klima.

Som andre nevner er det selvfølgelig mulig du mangler både jern og b-vitamin, men det kan også være bare "uflaks" ved at blodtrykket falt for fort, og at du kanskje ikke hadde nok næring og væske i kroppen.

Edit: Skrev blodtrykksstigning, mente blodtrykksfall.

Skrevet

siste linjene jeg skrev falt ut :sjenert:

Har det ikke varmt om natta, men mulig jeg ikke har fått i meg nok væske eller næring de siste dagene.

Håper at det bare var et uhell og engangtilfelle.

Men blodtryksfall, er det sånn jeg kan forvente vil skje igjen, er det noe som behandles? eller hva?

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å bare være obs når jeg reiser meg/beveger meg fort, slik at jeg tar det med ro og ikke "fremprovoserer" blodtrykksfallet. Er ingenting som egentlig kan gjøres, annet enn å satse på at jeg vokser det av meg. :)

Skrevet

Jeg besvimte i dag, på samme måte som TS. Jeg kjente meg svimmel allerede i sengen, men måtte stå opp pga skulle på skolen. Måtte bare legge meg ned, lå der og kaldsvettet og alt ble helt fjernt. Fikk magesmerter og diare. Følte jeg skulle spy, men det skjedde ikke. Fikk også "anfall" på vei hjem fra skolen, klarte så vidt å komme meg inn i huset og slenge meg ned. Var redd for å gå i bakken på veien hjem:s

Lurer også på hva grunnen er, kan jo bare spekulere. Gidder ikke gå til lege:p

Spiste lite næringsrik mat dagen før, det kan være det.

Blir ofte svimmel når jeg reiser meg fort, men de gangene jeg har målt blodtrykket har det vært helt perfekt i følge legen.

Skrevet

Jeg driver stadig og drøsser i gølvet. :) Har lavt blodtrykk og i perioder må jeg alltid reise meg porsjonsvis, så og si. Det er ikke farlig, hvis man ser bort i fra at jeg har fått hull i hodet en gang fordi jeg braka i et betonggulv. Kul i panna fordi jeg traff flisgølvet på do. Skvisa trynet i dørkarmen, og sånne små..uhell. :sjenert:

Skrevet

Jeg driver stadig og drøsser i gølvet. :) Har lavt blodtrykk og i perioder må jeg alltid reise meg porsjonsvis, så og si. Det er ikke farlig, hvis man ser bort i fra at jeg har fått hull i hodet en gang fordi jeg braka i et betonggulv. Kul i panna fordi jeg traff flisgølvet på do. Skvisa trynet i dørkarmen, og sånne små..uhell. :sjenert:

Herregud, du må begynne å leve med hjelm, du! :ler:

Skrevet

Mest sannsynlig ikke farlig, selv om det er ekkelt der og da. Opplevde innimellom morgener med svimmelhet da jeg var plaget av lave jernlagre, måtte "stå opp porsjonsvis" som en annen skriver. Først opp for å gå på do, så legge meg litt nedpå igjen. Dernest vaske meg - så overende igjen. Og så videre. Svimte ikke av da, men ble både kvalm og kaldsvettet og ble svimmel, så det var nok nær på.

Har ikke merket noe slikt siden jeg fikk opp jernlagrene så mistenker en sammenheng der.

Hvis du har lavt blodtrykk så lønner det seg å sette seg opp litt langsomt og sitte litt på senga før du reiser deg opp og begynner å røre på deg. At hørsel og syn blir litt tullete like før man svimer av er helt normalt (og egentlig litt bra for da får du jo et forvarsel så du kan sette deg/legge deg ned litt mer kontrollert) .

Sikkert greit med legebesøk ettersom du ikke har opplevd dette før. Greit å få sjekket om det er noe som forårsaker det, eller bare kroppen som er litt i generell ulage.

Gjest Blondie65
Skrevet

... eller faller ned mellom møblene sånn at en ikke kan flytte seg uten hjelp fordi du ikke vet selv hva som hviler på hva over deg. Selvopplevd, helt forferdelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...