Gå til innhold

Samværsfradraget...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Men er ikke det en litt annen diskusjon, da? Selvsagt stiller det seg annerledes når klær som sendes med nærmest må regnes som "tapt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns uansett at det er den som har barnet som er ansvarlig for at det har det det trenger. Skal man sende med mat og bleier også da? Hva med febernedsettende og plaster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

Hei Tex.

Og hva blir resultatet av at du ikke sender med klær ??

a) Økt konflikt mellom deg og ex'en

B) mindre/dårligere klær som barnet kan bruke

Jeg synes Mayamor viser til en samarbeidsform som er langt bedre.

Hos oss får barna ta med de lekene og klærne de vil, frem og tilbake. Det alene fjerner ikke konfliktene, men det eskalrer de heller ikke. Jeg får imidlertid melding fra ex'en om at de klærne jeg kjøper ikke er bra nok til våre 2 barn under 10 år ettersom de er kjøpt på Cubus, H&M og andre "vanlige" steder. Slike meldinger gir økt konflikt ettersom jeg oppfatter det som provoserende.

Hos oss får de også med seg sykkler og andre leker ettersom vi bor forholdsvis nært hverandre (barna sykler på gangveier mellom oss). Sykkler og andre kostbare leker kjøper vi annenhver gang. Men også her opplever jeg provokasjoner som nedsettende kommentarer fordi jeg har kjøpt sykkler på tilbud.

Slike provokasjoner som nevnt over øker konfliktene unødvendig.

I mine øyne stilles det større krav til BM enn til BY bl.a. med hensyn til samarbeidsevner. Samarbeidsevner og konfliktedempende tiltak er deler av de årsakene som gjør at BM har omsorgen. Om BM kommer med gjenntatte utspill som øker konfliktene synes det som om vedkommende bør revurdere sin egen rolle. Jeg vet at dette kan virke provoserende for noen, men faktum er at konflikter til syvende og sist ofte vil gå utover barna. Da må vi gjøre vårt beste for å hindre slike konflikter.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære søte snille far til 2.

Resultatet av at jeg ikke sender med klær er at jeg fremdeles har klær å sette på ungen når h*n er hjemme, pluss at jeg faktisk kan bruke penger på å gjøre livet litt hyggeligere her hjemme. For eksempel kan jeg ta med meg ungen på kino i stedet for å kjøpe nye klær hele tiden....

Jeg har strukket meg urimelig langt i forhold til samarbeid med min x, men han skal ikke samarbeide koste hva det koste vil. Han mener det er jeg som skal straffes fordi jeg forlot han etter flere lite hyggelige år, og jeg mener at det er mitt ansvar å beholde humøret og livsgleden slik at jeg kan være en best mulig mor for ungene mine.

Men vi er forskjellige, jeg tar mine avgjørelser basert på hva jeg ser fungerer best for mine barn, så får du strekke deg så langt det går for dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

Jeg synes faktisk jeg har strekt meg langt, både mht økonomi og samvær. Men basert på det du sier har jeg sansynligvis strekt meg for langt. Jeg bør gi f... i ex'en og hennes krav og heller tenke på meg selv og barna den tiden de får være her.

Utifra din innstilling bør sørge for barnet når det er her og droppe alt annet. Hva med fritidssysler og kostnader til dette ? Hva med kostnader til sykkler ? Hva med briller, konfirmasjon og annet ? Desverre er de holdningene du fremstiller sterkt delaktig i de konflikter som oppstår. Dette gjelder dette like mye fedre som mødre (slik som du representerer). I ytterste konsekvens vil din holdning være en form for barnemishandling om barnet ikke får med nødvendig klær. Du får jo bidrag, barnetrygd, skattelette, etc for å holde slikt.

Om en LEGGER OPP TIL et samarbeid slik du beskriver synes det for meg naturlig at det oppstår konflikter.

Vi hører daglig om tilfeller hvor konfliktnivået er så høyt at det går utover barna. Om vi som er foreldre velger å øke konfliktene ytterligere ved å ikke følge reglene kan det bli svært slitsomt for alle parter. Ingen tvil om at mange har en ex som gjør sitt beste for å gjøre livet surt. Dette gjelder som nevnt både menn og kvinner. Men om vi svarer på slike utspill ved å nekte å følge lovverket gjør vi oss selv og barna en stor bjørnetjeneste.

Å svare på provokasjoner med å gi nye tilbake gir ikke barn de mulighetene de skulle hatt. Det vet desverre altfor mange menn og kvinner som stadig opplever provokasjoner fra den andre part. Ofte med det resultat at barn ikke får mulighet til det samvære de har behov og krav på.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit, om du vil at ungen din skal ha en sykkel når han er hos deg må du skaffe den selv. Briller blir jo selvsagt noe helt annet.... :roll:

Jeg betaler absolutt alt til mitt barn selv, og velger derfor å beholde tingene her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser du skriver du samarbeider Tex, men at far er problemet... men det du skriver viser jo at du rir noen prinsipper selv? Dessuten: Er det FAR som ødelegger barnets tøy?... :o :wink: Skitne barn er aktive barn... Ødelagt tøy betyr det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang fradrag etc... Når far har barnet sitt et par ganger i mnd nesten... Samt betaler det bidraget han maks skal...Hvem sitter med alle kortene da? Han ser nesten ikke barnet sitt, betaler penger OG skal kjøpe tøy, vaske det, bla bla bla.... ?.... Ja dumme far som er så vanskelig og egentlig har det SÅÅÅ mye bedre enn mor.... :roll:

Slik kan det også ses nemlig... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ex kan få være sammen med barnet sitt akkurat så mye som han vil. Men han vil ikke at jeg skal legge beslag på for mye av fritiden hans, så han vil ikke ha noen samværsavtale..... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan det være at far trekker seg bort pga unødige konflikter ?

Kan det være at barnet blir skadelidende av konfliktene ?

Kan det være at du svarer på dumme utspill fra far med nye provokasjoner ?

Og ivaretar omsorgshaveren barnets beste ved handlinger slik du beskriver ?

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg ser det begynner å bli personlig dette :(

Min ex maser om mere penger, bidraget dekker "ingenting" :roll:

Når jeg plusser bidrag, barnetrygd og det mor selv skal yte så kommer jeg til 4000,- pr mnd for 9 åringen. I tillegg kjøper jeg mer en halvparten av de store tingene + endel klær. Barnet driver med en idrett som ikke koster mye, dette dekker mor. Barnet driver med en dyr idrett hos meg, dette dekker jeg.

HVOR MYE KOSTER DET EGENTLIG Å FORSØRGE EN NIÅRING :evil:

Noen eksempel?

Lurer fortsatt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Måtte se etter om du kunne være mora til mannen min sine barn Tex...

Slik fungerer det hos oss:

Mannen min betaler 11700 i bidrag til sine to døtre. Han har de hos seg 1 dag i uken og annenhver helg, fra fredag til mandag morgen.

Vi har de i tillegg 3 uker i sommerferien, halve vinterferien, juleferien, påskeferien og høstferien.

Når ungene blir levert til oss, har de med seg kun det de står og går i. Dvs - de har ikke med seg eks. regntøy eller støvler når de blir levert på fredager. Nå i høst har de heller ikke hatt med ytterjakker hver gang.

Når mannen min har påpekt at vesentlig utstyr har manglet, har det ikke ført frem. Barnemoren ber bare han skaffe dette - og han har flere ganger måttet kjøre hjem til henne (1 times kjøring - en vei) for å hente.

Som dere sikkert forstår, er det en del aktiviteter barna hans ikke kan være med på pga utstyrsmangelen. Det kan være at de må troppe opp i bursdager med utslitte dongeribukser eller på klassefester i Cherroxer.

Som stemor har det vært trist å iaktta hennes elendige oppfølging av barna. Jeg har også et barn fra tidligere forhold, der jeg besørger alt av utstyr, samme hvor mye samvær far har. Jeg får ofte ikke utstyr tilbake, men innser at det må jeg godta. Vi har tross alt kommet i denne situasjonen selv, og det viktigste er barnets beste.

Vi løser nå problemet ved å påklage bm's oppførsel som forsøk på å spolere samvær. Dette resulterte i vårt tilfelle forslag om reduksjon av bidraget til 6000,- per mnd.

BM godtok ikke dette i første omgang, men til sist resulterte det i at min mann nå betaler 7500 i bidrag.

Dette var f.o.m oktober. Nå har jeg gått til innkjøp av de klærne de har behov for - ytterjakker, støvler, 1 par pensko, 1 par vintersko, gensere og bukser.

Ungene var meget stolte av klærne de hadde fått, og fikk etter mye mas lov å ta de med seg hjem til mor for å vise de frem.

Resultatet er at vi etter 17 dager fremdeles ikke har sett noe til klærne de fikk med seg. BM lover gang på gang at de skal leveres til oss, men "glemmer" hver gang.

Noen er og blir uforbederlige.....

Men vi prøver iallefall å unngå at det blir krangel mellom BF og BM.

Det dumme er at det fører til konflikter og forskjellsbehandling melloom både meg og min mann, og ungene våre. Så den "nye storfamilien" er ikke uten problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg får ellevetusen i barnebidrag.....

(Mannen din må tjene noe JÆVELIG BRA!!)

DA blir det biff til middag og egen hest til jentungen.....

Og dessuten, gjest, fikk du med deg alt jeg skrev? Jeg skrev at stemoren var det før, under og etter meg.... Er du en sånn en som ødelegger forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Tex:

Det var vell ikke bare stemora som ødela forholdet, mannen var vell ikke uvillig?

Og hvis hun hadde mannen først så kan man jo lure hvem som ødela for hvem? Det endte jo med at det ble de to :blunke:

Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he det morsomme er at jeg visste ikke om dama før lenge etter at jeg fikk kastet han ut.... jeg visste bare om de fleste andre..... :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...