estrella Skrevet 17. oktober 2010 #21 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg ville tatt en alvorlig prat med min datter og hennes kjæreste. Ville fortalt at jeg fullt ut akseptert at de er lesbiske, men at jeg ikke aksepterer at de har sex. Eksakt det samme som jeg ville ha fortalt om hun hadde vært sammen med en gutt. Jeg forstår jo at det er lite for oss foreldre å gjør. Vil de ha sex før de er 16, så har de det. Mener imidertid at vi foreldre har plikt til å si fra at det etter norsk lov er 16 års sexuell lavalder. Noen har tidigere antydet at TS reaksjon muligens er så negativ pga. at datteren er lesbisk. Tror kanskje at det hadde vært helt "OK". Da blir hun i alle fall ikke gravid som 14-åring. Men hvorfor får hun ikke lov å ha sex? Det er da hennes egen kropp. Hvis hun vil ha sex så ser jeg ikke hva som er galt? For de fleste er det å ha sex ren nytelse, selv om en er 10 eller 50 år gammel. De aller fleste har jo alt funnet ut dette her lenge før de debuterer seksuelt. Å forby sex vil ikke ha noen innvirkning på om jenta har sex eller ei. De gjør det bare et annet sted
Montefalco Skrevet 17. oktober 2010 #22 Skrevet 17. oktober 2010 Men hvorfor får hun ikke lov å ha sex? Det er da hennes egen kropp. Hvis hun vil ha sex så ser jeg ikke hva som er galt? For de fleste er det å ha sex ren nytelse, selv om en er 10 eller 50 år gammel. De aller fleste har jo alt funnet ut dette her lenge før de debuterer seksuelt. Å forby sex vil ikke ha noen innvirkning på om jenta har sex eller ei. De gjør det bare et annet sted Jeg skrev jo at jeg forstår at de har sex uavhengig av hva jeg mener. Men jeg mener at vi foreldre plikter å opplyse at adfed som ikke er tillat etter norsk lov ikke aksepteres. Selv om vi nødvendig vis ikke er enig i bestemmelsen. Sexuell lavalder er en av de mest problematiske grensene vi har. Barna blir jo kjønnsmodene på så forskjellig tid. Jeg kjøper ikke argumntet ditt om at det er hennes kropp og at hun bestemmer. Jo yngre barnet er, jo større sjanse er det for at en eldre person kan utnytte henne og få henne til å gjøre noe hun ikke vil.
estrella Skrevet 17. oktober 2010 #23 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg skrev jo at jeg forstår at de har sex uavhengig av hva jeg mener. Men jeg mener at vi foreldre plikter å opplyse at adfed som ikke er tillat etter norsk lov ikke aksepteres. Selv om vi nødvendig vis ikke er enig i bestemmelsen. Sexuell lavalder er en av de mest problematiske grensene vi har. Barna blir jo kjønnsmodene på så forskjellig tid. Jeg kjøper ikke argumntet ditt om at det er hennes kropp og at hun bestemmer. Jo yngre barnet er, jo større sjanse er det for at en eldre person kan utnytte henne og få henne til å gjøre noe hun ikke vil. Det med den loven er der for å beskytte, ikke for å hindre seksuell atferd. Så loven er ikke der for at dem under 16 år ikke har lov å ha sex. De kan ha sex så mye de vil faktisk. Det er mer snakk om beskyttelse i situasjoner hvor det er tydelig med misbruk eller manipulasjon som fører til sex. Du trenger ikke å godta det med at det er hennes egen kropp, men det er faktisk sant. Jeg kan forstå deg og det du sier, men for å si det slik; jeg kjøper ikke den med at hver gang ei/en under 16 år har sex så er det misbruk/maktmisbruk med i bildet. I dette tilfellet (for ja, alle tilfeller/situasjoner er annerledes) så må man se ann 14-åringen og 17-åringen. Mest sannsynlig så er dette harmløs sex, de har sex fordi de ønsker, fordi det er godt og fordi dem er forelska i hverandre. De er nok veldig enig i det, at dem begge vil ha sex. La dem nå holde på. Det blir nok menneske ut av dem også, selv om de utforsker og har det moro!
Montefalco Skrevet 17. oktober 2010 #24 Skrevet 17. oktober 2010 Det med den loven er der for å beskytte, ikke for å hindre seksuell atferd. Så loven er ikke der for at dem under 16 år ikke har lov å ha sex. De kan ha sex så mye de vil faktisk. Det er mer snakk om beskyttelse i situasjoner hvor det er tydelig med misbruk eller manipulasjon som fører til sex. Du trenger ikke å godta det med at det er hennes egen kropp, men det er faktisk sant. Jeg kan forstå deg og det du sier, men for å si det slik; jeg kjøper ikke den med at hver gang ei/en under 16 år har sex så er det misbruk/maktmisbruk med i bildet. I dette tilfellet (for ja, alle tilfeller/situasjoner er annerledes) så må man se ann 14-åringen og 17-åringen. Mest sannsynlig så er dette harmløs sex, de har sex fordi de ønsker, fordi det er godt og fordi dem er forelska i hverandre. De er nok veldig enig i det, at dem begge vil ha sex. La dem nå holde på. Det blir nok menneske ut av dem også, selv om de utforsker og har det moro! Mulig de under 16 år har lov til å ha sex. De over 16 år har imidlertid ikke lov til å ha sex med de.
estrella Skrevet 18. oktober 2010 #25 Skrevet 18. oktober 2010 Mulig de under 16 år har lov til å ha sex. De over 16 år har imidlertid ikke lov til å ha sex med de. Hvis du drar til politiet med en sak hvor ei på 17 år har sex med ei på 14 år så vil de ikke bry seg i det hele tatt, nemlig fordi det er ok. Når man beveger seg opp til 18 år kan det hende at de kanskje hadde løftet et øyenbryn, da er handler det om ei som er under den seksuelle lavalder og ei som er myndig, dvs voksen ifølge regelverket. Jeg tviler derimot veldig at dem hadde brydd seg da også...vi har noe som heter skjønn og sunn fornuft som må bli tatt i bruk av og til. Da ser man dette forholdet her ikke handler om misbruk..
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #26 Skrevet 18. oktober 2010 Vær glad på hennes vegne at hun har funnet ei hun liker Javel, så har din 14-åring sex og jentekjæreste, hva er problemet? Du burde heller prate med henne og finne ut hvem din datter er. For alt vi vet så kan det være at hun bare prøver ut (i dag er det faktisk normalt å ha sex med ei jente, selv om man ikke vil definere seg selv som lesbisk) eller så vet hun allerede, i en ung alder at hun liker jenter. Jeg sleit i mange år med det. Jeg trodde jeg var syk og unormal som aldri likte en eneste gutt. Helt til jeg kom til det punktet hvor jeg innså at "herregud, det er ikke noe galt med meg, jeg liker bare jenter". Jeg var 18 år gammel og fyyyy så vanskelig det var å fortelle dem rundt meg dette her. Trodde jeg skulle bli møtt med forakt og hat. Men det gjorde jeg definitivt ikke, alle var glad på mine vegne og de var interessert i hvordan jeg hadde funnet dette her ut osv. Men de årene hvor jeg trodde jeg var "skrudd sammen feil" var vanskelige. Det nytter heller ikke å anmelde dette her. Veldig mange jenter (og gutter) har debutert seksuelt lenge før de er 14 år. Venner av meg hadde sex alt når de var 12 år, noen er fortsatt jomfru den i dag (20 år+/-), det varierer veldig fra jente til jente (og gutt til gutt). 16 år er ingen gylden regel rundt det å ha sex... Normalt og normalt. Tror all homofokuseringen den siste tiden har gjort at flere og flere unge nærmest kjenner press på seg til å utforske sex med de av samme kjønn. Hvis man ikke har prøvd er man ikke normal. Om noen år føler man seg nok helt utenfor om man ikke har hatt jentesex og gruppesex før man er myndig.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #27 Skrevet 18. oktober 2010 Hm, tror dere skal begynne med å godta at datteren deres har fått seg en kjæreste og støtte dette. Og dere kan nok bare glemme at retten skal kaste bort tid på å domfelle henne i denne saken, det er 3 små år i mellom dem, og datteren din er vel moden som en normal 14-15 åring? Tenk på hvordan den stakkars jenta må ha følt det når mannen din kjeppjaget henne ut av huset og truet med å anmelde henne. Hun er sikkert ikke litt nervøs for dere nå, nei!
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #28 Skrevet 18. oktober 2010 Syns det ganske stor aldersforskjell på en jente på 14 år og en jente på 17. Tenker på da jeg var rundt 17, snakket sikkert ikke med 14 åringer engang. En 17 åring går vanligvis på videregående, en 14 åring er knapt nok konfirmert.
Porselen Skrevet 18. oktober 2010 #29 Skrevet 18. oktober 2010 Det hjelper i allefall ingenting å gå til politiet med det, som de fleste andre her har sagt. Og jeg synes virkelig du som forelder bør ta deg sammen og akseptere at datteren din er på vei til å bli voksen, for det er ingenting du kan gjøre med det. Jeg vil si det er ganske normalt for en 14-åring og utforske seksuelt, og om hun ender opp med ei jente om 10 år også så har du ikke noe annet valg enn å godta det hvis du vil ha et bra forhold med din datter. Og hvis du forviser denne jenta fra ditt åsyn så kommer ikke datteren din til å forandre mening og følelser bare på grunn av at du er sneversynt og gammeldags. Og om du anmelder det så kommer du ikke noen vei med det, annet enn en vei til et dårligere forhold med din datter. PS: 3 år er ikke stor aldersforskjell når det gjelder mellom en 14åring og en 17åring
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2010 #30 Skrevet 18. oktober 2010 Enkelte ting skjer enten vi foreldre vil eller ikke. En av de tingene er at ungene våre kan finne på å ha sex før de er 16 år. Her startet tenåringer med sex som 14-åring. Jeg fikk vite. Satte pris på tilliten. Ingenting jeg kunne gjøre til eller fra annet enn å ta enda en prat. Den praten hadde vi allerede hatt i flere år. Kjæresten var skikkelig ok og jeg så på de to som likeverdige.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #31 Skrevet 19. oktober 2010 Her var det utrolig mange spekulasjoner rundt den seksuelle lavalder. § 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år. Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom a) handlingen er begått av flere i fellesskap, b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen. Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte. Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Loven sier klart at man ikke har lov til å ha sex når man er under 16 år. Hvis begge er jevnbyrdige og likegamle så kan den falle bort. Det står ikke at den skal falle bort. Hvis det var meningen at sex mellom jevnaldrende midreårige var generelt tillatt så kan vi være 100% sikker på at lovgivende myndigheter hadde skrevet det og formulert det tydelig. Men det står det altså ikke. Nei politiet vil generelt ikke bry seg om slike saker både fordi de har større og viktigere saker å fokusere på og fordi det hører mer naturlig inn under barnevernet når mindreårige bryter loven.
Monica1968 Skrevet 19. oktober 2010 #32 Skrevet 19. oktober 2010 Nei politiet vil generelt ikke bry seg om slike saker både fordi de har større og viktigere saker å fokusere på og fordi det hører mer naturlig inn under barnevernet når mindreårige bryter loven. Vis meg den barnevernssaken som har blitt reist på bakgrunn av at to gjevnaldrende under den seksuelle lavalderen har sex, da. Selvsagt kommer du ikke til å vise til noen sak, fordi det ikke finnes. Og spørr du en politimann/kvinne om hva strafferammen er for en 15 - åring som har frivillig sex med en annen 15 - åring, kommer vedkommende garantert til å få seg en god latter. Det er forskjell på praktisk og teoretisk jus, og at det står formulert i loven at straff kan falle bort, endrer ikke på at dette i praksis er det samme som at straff skal falle bort. Bestrider du dette, forventer jeg selvsagt at du kan vise til i det minste èn sak der det har blitt utdøvd sanskjoner mot gjevnaldrende under den seksuelle lavaldere som har hatt frivllig sex.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå