Gå til innhold

Burde vi anmelde henne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok min datter i å ha sex med ei annen jente i natt. Jenta er 17 år og min datter er 14. Min mann jaget henne ut da og sa hun ville bli anmeldt.

Nå har min mann roet seg litt ned og vi diskuterer om hva vi skal gjøre. Hun brøyt jo loven, men min mann sier at vi bare skal glemme det hele og heller holde den jenta unna ungen våres.

Men er det mulig å anmelde henne, altså vil det føre frem? Hvordan skal vi egentlig reagere på dette? Og min datter sier de er kjærester og vil fortsette med det. Men hun er jo 3 år eldre enn min datter som jeg vil si kun er et lite barn og den jenta ser jo ut som en voksen.

Ble min datter misbrukt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Ville du anmeldt dette hvis det var en gutt?

Eller ville du fortalt/informert jenten din om sex i trygge rammer, anbefalt å vente til man var gammel nok, og ikke latt seg utnytte?

Slik jeg ser det er disse to nesten jevngamle, selv om din datter er under den seksuelle lavalder. Jeg ville vært svært forsiktig med å anmelde her.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke din datter blir misbrukt.

Det er ikke så grusomt stor forskjell på 14 og 17. Selv var jeg sammen med en som var 18 år når jeg var knapt fyllt 14 år. Vi var sammen i 5 år.

Ja, det er ulovlig for hun på 17 å ha sex med din datter på 14, men for å være helt ærlig så ville jeg heller pratet med datteren din og gjort et forsøk på å bli kjent med kjæresten hennes, istedenfor å nekte dem å se hverandre og lage masse greier ut av det.

De to kommer til å se hverandre så mye de bare kan, uansett hva dere gjør.

My honest oppinion...

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Reglene om 16 årig seksuell lavalder er ikke laget for å hindre tenåringer i å ha sex med hverandre, så det vil nok ganske sikkert bli henlagt om dere anmelder.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Snakk med henne om det. Hva er det som får deg til å ville anmelde? Aldersforskjellen eller at begge er jenter? Tror neppe hun blir misbrukt, men om det er mistanken kan du fort finne ut om det er sant eller ikke med hjelp av kommunikasjon. Hadde jeg vært datteren din og fått kjæresten anmeldt uten å ha snakket med deg om det først hadde jeg blitt fly forbanna. Ikke ta slike avgjørelser før dere vet sikkert at hun ble misbrukt.

Gjest Thefainter
Skrevet

Nei hun ble ikke misbrukt. Som datteren deres sier: de er kjærester. Forbyr dere henne å treffe kjæresten sin, så er det dere det går utover. De kommer ikke til å slutte å treffes, så da kommer hun til å lyve til dere. Bare fordi du syns datteren din ser ut som et barn, så kan det hende at hun er moden i hode (dette vet dere vel). Syns ikke 3 års forskjell var så ille. Syns dere skal være stolte av datteren deres som tør å si at hun har jentekjæreste når hun er 14! Bli heller kjent med denne 17-åringen, det blir bedre for dere og for datteren deres :)

Skrevet

Vil nå si at en 17 åring ikke er noe særlig voksen heller, selv om hun kanskje er litt mer moden enn en 14 åring.

Tror jeg ikke ville anmeldt dette, siden de er kjærester og sikkert ganske forelska ... men du bør iallfall prate med din datter og finne ut av om hun ble misbrukt for da er saken en annen.

Husk at en sak har flere sider.

Skrevet

Å anmelde har ingen hensikt. Den vil uansett med stor sannsynlighet bli henlagt. Loven om seksuell lavalder ble laget for å forhindre voksne i å ha sex med unge under 16, ikke for å forhindre unge i seksuell eksperimentering.

Dessuten vil dere ved å anmelde, kunne gjøre stor skade i relasjonene mellom dere foreldre og datteren deres.

Snakk heller med datteren deres om trygg sex slik at hun ikke pådrar seg kjønnsykdommer.

Skrevet

Hvis alle som hadde sex når de er 14 år blir misbrukt, så kan jeg love deg at det er mange misbrukte sjeler der ute. Nei, jeg tror ikke din datter ble misbrukt. Jeg tror din datter og denne jenta er sammen og er kjærester og hygget seg sammen da de ble oppdaget. Du skal være glad for at det bare er tre år aldersforskjell, det kunne vært såå mye verre. Jeg syns heller at dere skal invitere jenta over og ha en hyggelig bli-kjent middag med henne sånn at dere kan bli kjent med den nye kjæresten til dattra deres.

Skrevet

Hvis alle som hadde sex når de er 14 år blir misbrukt, så kan jeg love deg at det er mange misbrukte sjeler der ute. Nei, jeg tror ikke din datter ble misbrukt. Jeg tror din datter og denne jenta er sammen og er kjærester og hygget seg sammen da de ble oppdaget. Du skal være glad for at det bare er tre år aldersforskjell, det kunne vært såå mye verre. Jeg syns heller at dere skal invitere jenta over og ha en hyggelig bli-kjent middag med henne sånn at dere kan bli kjent med den nye kjæresten til dattra deres.

3 år er egentlig ikke så stor alderforskjell når yngste er 14. Det kunne som sagt tidligere her, vært mye værre. Men et spm. Hadde dere reagert med "holde den jenta unna ungen vår" om hun var 15 og? Viste dere kanskje ikke at jenta deres hadde en jente til kjæreste? At dere fikk litt sjokk over det og siden dere reagerte så sterkt ? Dere bør heller snakke med jenta deres. Å holde de fra hverandre når de er kjærester, kommer til å bli en vanskelig kamp, som jeg uansett tror dere vil tape, da dere ikke kan kontrollere hvem hun er sammens med når dere ikke er i nærheten.

Skrevet

Ville du anmeldt dette hvis det var en gutt?

Eller ville du fortalt/informert jenten din om sex i trygge rammer, anbefalt å vente til man var gammel nok, og ikke latt seg utnytte?

Slik jeg ser det er disse to nesten jevngamle, selv om din datter er under den seksuelle lavalder. Jeg ville vært svært forsiktig med å anmelde her.

Einig i dette - sjølv om eg vil understreke at det at jenta sjølv seier at dei er kjærester og at ho ikkje blir utnytta, kan det hende ho blir utnytta for det, mange fjortenåringar veit ikkje sitt eiga beste, og det er lett å bli pressa til noko ein eigentleg ikkje vil, fordi ein trur ein "må".

Elles kan du jo vere glad jenta di er saman med ei anna jente - då treng du ikkje bekymre deg for graviditet i alle fall :fnise:

Skrevet

er dette en alvorlig tråd?

"holde den jenta unna ungen våres" ?

joda, jeg mener at 14 år er en alt for tidlig debutalder. men sannheten er den at dette faktisk er en alder hvor endel debuterer- ikke flertallet, men det skjer med langt flere enn vi liker å tro.

dersom de er kjærester synes jeg dere skal rulle inn en god del...anmeldelse?

dere har nok et utrolig naiv forhold til deres egen datter, og mye har gått dere totalt hus forbi.

nå er det jo også slik at det ikke kryr av valgmuligheter for lesbiske og homofile. de har ofte kjærester med varierende aldersforskjeller nettopp fordi man ikke har like mange valgmuligheter blandt sine jevnaldrende som heterofile.

har dere vurdert muligheten for at de faktisk er forelsket i hverandre og ikke forsøkte å gjennomføre en kriminell handling?

jeg hadde helt klart blir ropprørt og lei meg, men samtidig sjeleglad for at dattera var med en jente, da kan hun iallefall ikke bli gravid.....

Skrevet

Hvis du annmelder så er det bare deg selv som taper på det.Datteren din er tydligvis kjæreste med denne jentaog de kommer til å gjøre alt for å være sammen.Hvis du nekter hun kommer hun til å lyve for deg og kanskje til og med rømme hjemme fra.Som mange andre sier her gi det heller en sjanse å bli kjent med 17 åringen,da vil også datteren din være mer trygg på deg.Da vil hun kanskje komme med problemer og slike ting til deg.

Skrevet

Visste dere at denne jenten var kjæresten hennes? Hvis ikke så prøv å forestille dere hva datteren deres føler nå... ikke bare har hun skuffet dere ved å ha sex.. hun utforsker i tillegg det å være lesbisk. Det er jo ikke sikkert at hun er det.. det kan faktisk hende at de bare utforsker kroppene sine og er såpass unge at de tror at de er kjærester. Men det kan jo også hende at de faktisk er forelsket. Uansett hvordan det henger sammen så ville jeg ikke anmeldt denne jenta. Jeg ville snakket med datteren deres for å finne ut hva som skjer med henne.

Jeg vet ikke hva slags type jente hun har funnet seg.. virker det som ei grei jente? Sett dere ned og snakk med dem da vel. Dessverre (?) er det mange 14 åringer som debuterer. Jeg vet ikke hva dere så...men jeg innbiller meg at det er bedre at hun debuterer med ei 17 år gammel jente enn en gutt på 20 år som kanskje ikke tar så hensyn? Eller?

Jeg mener bare å si at det kunne vært så mye verre.

Skrevet

Hvor sannsynelig er det at dette ender med en domfellelse mot 17 - åringen? I følge paragrafen som omtaler dette, "kan"(realiteten er vel heller "skal", men det er en annen sak)straff bortfalle dersom partene er noelunde jevnbyrdige i alder og utvikling. Forskjellen på en 14 - åring og en 17 - åring er ikke større enn at jeg tørr vedde en del på at dette tilfellet vil rammes av den paragrafen.

Skrevet

Tok min datter i å ha sex med ei annen jente i natt. Jenta er 17 år og min datter er 14. Min mann jaget henne ut da og sa hun ville bli anmeldt.

Nå har min mann roet seg litt ned og vi diskuterer om hva vi skal gjøre. Hun brøyt jo loven, men min mann sier at vi bare skal glemme det hele og heller holde den jenta unna ungen våres.

Men er det mulig å anmelde henne, altså vil det føre frem? Hvordan skal vi egentlig reagere på dette? Og min datter sier de er kjærester og vil fortsette med det. Men hun er jo 3 år eldre enn min datter som jeg vil si kun er et lite barn og den jenta ser jo ut som en voksen.

Ble min datter misbrukt?

Om din datter ble misbrukt er det kun hun som vet, så du får spørre henne. Men din datter sier at de er kjærester, og da var det nok gjensidig.

Dere bør ta dere en prat med datteren deres. Forklare deres syn på saken, at dere ikke ønsker at hun har sex før hun er eldre. Dere kommer nok ikke til å klare å bryte hennes forhold, dersom hun ikke ønsker deg selv. Og deres hun vil ha sex, så har hun sex. Dere kan ikke følge med henne hele tiden. Ro dere ned, og innse at datteren deres ikke er et lite barn.

Skrevet

Hadde invitert henne på middag! :)

Skrevet

Om jeg hadde vært deg, ville jeg pratet med datteren din om det, og hørt historien. Eventuelt pratet med hu jenta, bli kjent, gi henne en sjangse.

Om datteren din og jenta er i et forhold, så er det vel ok?

Skrevet

Vær glad på hennes vegne at hun har funnet ei hun liker :jepp: Javel, så har din 14-åring sex og jentekjæreste, hva er problemet? Du burde heller prate med henne og finne ut hvem din datter er. For alt vi vet så kan det være at hun bare prøver ut (i dag er det faktisk normalt å ha sex med ei jente, selv om man ikke vil definere seg selv som lesbisk) eller så vet hun allerede, i en ung alder at hun liker jenter.

Jeg sleit i mange år med det. Jeg trodde jeg var syk og unormal som aldri likte en eneste gutt. Helt til jeg kom til det punktet hvor jeg innså at "herregud, det er ikke noe galt med meg, jeg liker bare jenter". Jeg var 18 år gammel og fyyyy så vanskelig det var å fortelle dem rundt meg dette her. Trodde jeg skulle bli møtt med forakt og hat. Men det gjorde jeg definitivt ikke, alle var glad på mine vegne og de var interessert i hvordan jeg hadde funnet dette her ut osv. Men de årene hvor jeg trodde jeg var "skrudd sammen feil" var vanskelige.

Det nytter heller ikke å anmelde dette her. Veldig mange jenter (og gutter) har debutert seksuelt lenge før de er 14 år. Venner av meg hadde sex alt når de var 12 år, noen er fortsatt jomfru den i dag (20 år+/-), det varierer veldig fra jente til jente (og gutt til gutt). 16 år er ingen gylden regel rundt det å ha sex...

Skrevet

Jeg ville tatt en alvorlig prat med min datter og hennes kjæreste.

Ville fortalt at jeg fullt ut akseptert at de er lesbiske, men at jeg ikke aksepterer at de har sex. Eksakt det samme som jeg ville ha fortalt om hun hadde vært sammen med en gutt.

Jeg forstår jo at det er lite for oss foreldre å gjør. Vil de ha sex før de er 16, så har de det.

Mener imidertid at vi foreldre har plikt til å si fra at det etter norsk lov er 16 års sexuell lavalder.

Noen har tidigere antydet at TS reaksjon muligens er så negativ pga. at datteren er lesbisk. Tror kanskje at det hadde vært helt "OK". Da blir hun i alle fall ikke gravid som 14-åring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...