Gå til innhold

Gifte oss i annet land

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger noen tips i forhold til et bryllup som skal gjennomføres langt hjemmefra. Kjæresten min og jeg ønsker å gifte oss i hans hjemland, siden det er vanskeligere for hans familie å reise enn det er for min. Jeg kommer til å få med mine foreldre og søsken nedover, og mine nærmeste venner, men ellers skjønner jeg jo at det blir vanskelig for resten av familien. Vi er nå inne på tanken med videooverføring. Noen som vet om dette er gjennomførbart? Mange i min familie ønsker veldig gjerne å få med seg seremonien, og jeg får dårlig samvittighet fordi jeg frarøver dem dette. Det kommer selvsagt til å filmes så de får se det når vi kommer tilbake til Norge, men de ønsker jo veldig gjerne å få det med seg "live". Noen som har noen gode tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja det eneste jeg kommer på i farten er via skype og msn og den slags ting, med internett får man jo til live. Kan fikse til en pc med mobilt bredbånd dere kan kjøpe i det landet eller om noen har:p

Skrevet

la meg gjette han er albaner fra hellas hahaha

Skrevet

Hei

me hadde hatt et nyyydelig bryllup i Italia (Roma). Valgte stedet fordi gjestene måtte reise fra både Russland og Norge, så me ville treffes halvveis;) Dessutem mg og maen bor i Rio de Janeiro nå for tiden (jobben vettu;)), så me måtte reise me og.

Det eg ville sei, er at adle de som virkelig vil, de kommer uansett penger og fritiden. Me hadde hatt et lite bryllup med kun 15 gjester (våre foreldre, søsken, noen nærme venner). Me leverte invitasjoner te 30, og kunne aldri tenkt oss at me blir mindre enn i vært fall 20 (spesielt med tanken på at de fleste inviterte va ifrå Norge, siden eg har studert og jobba der i de siste 6 år, så dvs.med tiden båndene te mine barndomsvenner i Russland va brøtt).

Me hadde hatt et romantisk og veldig flott vielse i selve Roma + følgende 6 retters middag på middelalders slott 40 km utenfor Roma. De som kom syns at reisen va verd kver eineste krone (de ga oss ingen gaver siden de kom så langt), MEN de som kje kom, anger som hunder nå;)))

Skrevet

Haha, nei, ingen albaner fra hellas på meg, gitt!

Det er selvsagt mulig å si at vi ikke ønsker gaver, bare at de kommer og feirer dagen sammen med oss. Får bare passe på å sende ut invitasjoner i goooood tid, så folk får mulighet til å finne billige billetter...

Skrevet

Billige billetter? Avhengig av kor hen i verden dåkke ska gifte dåkke;)

Og eg vet kje om det e lurt å levere invitasjonen veeeldig tidlig, FORDI me leverte våre i begyn.av januar (ca.den 10, tror eg), altså den nesten 9 mnd.i forveien. MEN vet du ka..??? Utrolig nok, men gjestene har kje bestillet billetter FØR juni!!!

Det e kje dyrt å reise te Roma, så lenge det va kje sesong (sesongen e frå mai te august), og siden me giftet oss mot slutten av september, så både flybilletten og hotellet kostet en god hakk billigere en i selve sesongen! Men - men, vennene våre tok kje bryllupet vårt på alvor og va kankje litt smålige og, i tillegg..? MEN nå angrer de sååå ja-gt, for me hadde hatt et konge-bryllup med 6 retters middag og alle adre mulige kjekke ting;)

Og som sagt, følte me det skulle vært grådigt å forvente gaver av de som kom (sjøl om det fleste tok det som en ferie). Kun foledrene våre ga oss gaver, og det va greit;)

Skrevet

Billige billetter? Avhengig av kor hen i verden dåkke ska gifte dåkke;)

Og eg vet kje om det e lurt å levere invitasjonen veeeldig tidlig, FORDI me leverte våre i begyn.av januar (ca.den 10, tror eg), altså den nesten 9 mnd.i forveien. MEN vet du ka..??? Utrolig nok, men gjestene har kje bestillet billetter FØR juni!!!

Det e kje dyrt å reise te Roma, så lenge det va kje sesong (sesongen e frå mai te august), og siden me giftet oss mot slutten av september, så både flybilletten og hotellet kostet en god hakk billigere en i selve sesongen! Men - men, vennene våre tok kje bryllupet vårt på alvor og va kankje litt smålige og, i tillegg..? MEN nå angrer de sååå ja-gt, for me hadde hatt et konge-bryllup med 6 retters middag og alle adre mulige kjekke ting;)

Og som sagt, følte me det skulle vært grådigt å forvente gaver av de som kom (sjøl om det fleste tok det som en ferie). Kun foledrene våre ga oss gaver, og det va greit;)

Smålig? Wow for enn venn du er...

• Liker 1
Skrevet

Trivelig du da, som kaller vennene dine smålig. Siden de billigste billettene våre er til rundt 6000 (vi snakker om sørlige afrika) kommer jeg nok ikke til å kalle vennene våre smålig om de ikke kommer. Vet at flere av dem kommer til å komme, men har da full forståelse for at ikke alle har hverken tid eller penger.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, tur til Afrika blir nok dyrere enn tur til Roma.

Og alle de som kje kom i vårt bryllup, hadde hatt "gode grunner" f.eks.: dies ferie planer matchet ikke med vår bryllupsdato (folk sko jo til syden i juli, mens bryllupet var i september, og da gaddet de ikke å gjøre noe med det), de fant ikke barnavakt (wow, for kun 3 dager?).

Ellers en enda bedre grunn: folk nevnte at det kunne vært greit at vi skulle betale i det minste flybilletter på de (siden vi valgte å ha bryllupet i utlandet, det hjalp liksom lite at vi sa at de som kommer trenger IKKE å sende gaver).

Har du sagt noe sånt til gjestene dine (at du vil ikke ha gaver fra de som kommer)..? Tipper svaret blir Nei! ELLER: har gjstene dine sagt til deg at de kommer hvis du spanderer reisen på de...? Tipper svaret blir Nei igjen!

Dessuten, har vi funnet en man som har skreddersydd flere ulike løsninger: turen kunne koste 5.000 kr, 7.000 kr, eller 10.000 kr for 2 for 4 dager (i Roma, hvor overnatting koster mer enn i Norge), altså reisen kunne blitt tilpasset til hver enkelte budsjett, MEN det var ikke godt nok heller.

Dessuten på selve bryllupsdagen har kjeære gjestene våre (de som kom) ikke brukt ei krone sjøl, fordi vi betalte buss til de (fra hotell til kirke, så til slottet, dagen etter alle ble hentet opp på slottet og kjørt til flyplassen, og kun den bussen kom på 8.000 kr!!!) Dessuten vi spanderte en god lunch m/myyyye god vin på de (mens vi tok bilder i Roma sentrumet) + vi til og med betalte for fire-show 30 min=5.000 kr (så vi brukte faktisk utrooolig masse penger på våre gjester og underholdning av de)!!!

Så ja, meg og maen mener at vennene våre e kanskje kje smålige, men heller veeeldig kjipe (skulle vi betalt dies billetter, så ALLE plutselig kunne fikset ferien, barnevakt og alt), men du vet, vennskapet skal i grunnen IKKE dreie seg om penger, derfor gjorde vi ikke det!!!

Og vi er i vært fall ikke dårlige/kjipe venner, fordi vi brukte 102.000 kr vårt brylup HVOR KUN 15 gjester gaddet å komme (med 6 retters middagen på et middelalders slott, alkohol, lunch, transport og underholdning kostet det meste)!!! Altså, vi har IKKE brukt synnssikt store summer kun på oss 2, selv om det var VÅR dag!!!

SÅ LES NØYE DET JEG SKRIVER, FØR DERE SVARER MEG!!!

Endret av Brazil-girl
Skrevet

Å ja, jeg har vel glemt å nevne det viktigeste: i august'09 har vi spurt vennene våre (bare sjekket ut) - hvor mange av de ville ha kommet til Roma HVIS vi bestemmer oss f/å holde et bryllup der (som altenativ var det å ha bryllup i Norge)...??? Og vet du hva???? ALLE sa at det blir så utrooolig kult hvis vi skal gifte oss i Roma, for ingen av de har vært i bryllupet i utlandet, så det blir jo helt konge!!! Vi måtte bare gi invitasjonene så tidlig som mulig, gjerne 6 mnd.i forveien, og det var greit for oss...

Ok, i januar'10 (i begynnelsen!) har vi levert ut invitasjonene til gjstene (så tidlig som 9 mnd.i forveien) og IGJEN ALLE der og da sa - vi kommer 100% garantert!!! INGEN nevnte en gang at kanskje noen som ikke kan...

SÅ, SIDEN alle var så positive, så ville vi jo gjort mest mulig for gjestene våre og brukt mest penger på de, dermed bestemte vi oss for å ha middagen på slottet og har t.o.m. betalt depositum for flere ting, så når avbestillingene kom en etter en annen, så var det alt for seint for oss å avbestille noe / trekke oss tilbake, da skulle vi miste så mye som 25.000 - 30.000 kr i deposit...:/

Så ja, om ikke vennene er smålige, så ivært fall veeeldig kjipe... (for vi kunne jo hatt bryllup i Norge med flere gjester for gjerne 50-60 tus, men nei, alle ville jo komme til Italia, men når folkets fikk regnet ut at 4 dager i Roma kan koste så mye som 5.000 kr (wow, er det virkelig sååå mye?), så var det plutselig trouble med ferien, og noen ville jo at vi skulle spandere reisen på de og etc...)

ER DET SÅ PENT GJORT mot oss...??? HVA DERE SYNES om det...???

Skrevet

Skjønner at du er frustrert pga vennene dine, og jeg hadde nok også blitt irritert om de først hadde sagt at de skulle komme, og så ikke kommet likevel. Spesielt når dere har lagt så mye penger i dette bryllupet. Virker nesten som vennene deres svarte litt før de hadde fått tenkt seg skikkelig om.

Men nå er det ikke det denne tråden handler om;)

Skrevet

Trivelig du da, som kaller vennene dine smålig. Siden de billigste billettene våre er til rundt 6000 (vi snakker om sørlige afrika) kommer jeg nok ikke til å kalle vennene våre smålig om de ikke kommer. Vet at flere av dem kommer til å komme, men har da full forståelse for at ikke alle har hverken tid eller penger.

Du er lite trivelig du også som kaller Br-g for en dårlig venn og går til angrep uten å ha helhetlig omfatning av situasjonen (antar du ikke har vært i deres bryllup)!

Ikke fint å dømme noen andre uten å vite hva som egentlig skjedde ;) Jeg personlig skulle vært fobanna på slike gjester, som først lover å komme, men så kommer ikke likevel :kjefte:

Skrevet

Ja, tur til Afrika blir nok dyrere enn tur til Roma.

Og alle de som kje kom i vårt bryllup, hadde hatt "gode grunner" f.eks.: dies ferie planer matchet ikke med vår bryllupsdato (folk sko jo til syden i juli, mens bryllupet var i september, og da gaddet de ikke å gjøre noe med det), de fant ikke barnavakt (wow, for kun 3 dager?).

Ellers en enda bedre grunn: folk nevnte at det kunne vært greit at vi skulle betale i det minste flybilletter på de (siden vi valgte å ha bryllupet i utlandet, det hjalp liksom lite at vi sa at de som kommer trenger IKKE å sende gaver).

Har du sagt noe sånt til gjestene dine (at du vil ikke ha gaver fra de som kommer)..? Tipper svaret blir Nei! ELLER: har gjstene dine sagt til deg at de kommer hvis du spanderer reisen på de...? Tipper svaret blir Nei igjen!

Dessuten, har vi funnet en man som har skreddersydd flere ulike løsninger: turen kunne koste 5.000 kr, 7.000 kr, eller 10.000 kr for 2 for 4 dager (i Roma, hvor overnatting koster mer enn i Norge), altså reisen kunne blitt tilpasset til hver enkelte budsjett, MEN det var ikke godt nok heller.

Dessuten på selve bryllupsdagen har kjeære gjestene våre (de som kom) ikke brukt ei krone sjøl, fordi vi betalte buss til de (fra hotell til kirke, så til slottet, dagen etter alle ble hentet opp på slottet og kjørt til flyplassen, og kun den bussen kom på 8.000 kr!!!) Dessuten vi spanderte en god lunch m/myyyye god vin på de (mens vi tok bilder i Roma sentrumet) + vi til og med betalte for fire-show 30 min=5.000 kr (så vi brukte faktisk utrooolig masse penger på våre gjester og underholdning av de)!!!

Så ja, meg og maen mener at vennene våre e kanskje kje smålige, men heller veeeldig kjipe (skulle vi betalt dies billetter, så ALLE plutselig kunne fikset ferien, barnevakt og alt), men du vet, vennskapet skal i grunnen IKKE dreie seg om penger, derfor gjorde vi ikke det!!!

Og vi er i vært fall ikke dårlige/kjipe venner, fordi vi brukte 102.000 kr vårt brylup HVOR KUN 15 gjester gaddet å komme (med 6 retters middagen på et middelalders slott, alkohol, lunch, transport og underholdning kostet det meste)!!! Altså, vi har IKKE brukt synnssikt store summer kun på oss 2, selv om det var VÅR dag!!!

SÅ LES NØYE DET JEG SKRIVER, FØR DERE SVARER MEG!!!

Jeg tviler ikke på at gjestene som kom fikk valuta for pengene, men likevel: Ikke alle kan sette av flere tusen til et bryllup som ikke gjelder nærmeste pårørende, uansett hvor mange tusen dere bruker på slott og underholdning.

Det jeg kan forstå at du ble sur over, er gjester som sier de skal komme, men uteblir.

Skrevet

Jeg skal ikke legge meg opp i diskusjonen over, men vil gi noen tips. Vi hadde bryllup i Norge, men hadde en god del tilreisende gjester fra utlandet, siden mannen min er nederlandsk, og vi har bodd i England i noen år. Riktignok var det snakk om reise innen Europa for oss, men noen av tipsene vil jo være de samme.

1. Send ut invitasjonene tidlig

2. Ha svarfrist i god tid før bryllupet (3-4 mnd før)

3. Lag god informasjon til gjestene om stedet dere skal ha bryllup, forslag til reise - flyselskap, hoteller, osv. Jeg la ut dette på vår egen nettside for bryllupet.

I forhold til live videooverføring, så er nok det sannsynligvis vanskelig å gjennomføre. Jeg har jobbet i videokonferansebransjen, og de forespørslene vi har fått for bryllup o.l. har aldri blitt noe av. Her er utfordringene:

- IP/ISDN linjer i lokalet (finnes de, er de gode nok?)

- Utstyr til overføringen -må vanligvis installeres, dette er dyrt.

Hvis jeg forstår det riktig at dere skal ha bryllupet i et afrikansk land, så er første punktet sannsynligvis utfordringen. De fleste afrikanske land, med noen få unntak (Sør-Afrika, Egypt, Marokko) har svært dårlige internettforbindelser, så å sende noe stabil video vil vanligvis være umulig. Selv i de mest utviklede landene er det begrenset med linjer, og det vil være lite sannsynlig at de finnes i lokalet der dere velger å ha vielsen/festen.

Hvis man tross dette skulle finne et sted med god internettforbindelse (god opp- og nedlastingshastighet, helst 1MBs, men minst 512kbs), må man ha utstyret i orden. Skype kan nok fungere, men da må man tenke på at både bilde og lyd skal være hørbart - da holder det ikke med et headset, man må ha mikrofoner osv. Det betyr en stor, sannsynligvis dyr installasjon.

Min anbefaling er å få noen til å ta opp video - gjerne mer enn én person, så dere har noe å klippe sammen. Så kan dere få dette redigert og så kan dere ha en mer uformell bryllupsfest i Norge hvor dere viser filmen for dem som ikke fikk være med.

Skrevet

Jeg skal ikke legge meg opp i diskusjonen over, men vil gi noen tips. Vi hadde bryllup i Norge, men hadde en god del tilreisende gjester fra utlandet, siden mannen min er nederlandsk, og vi har bodd i England i noen år. Riktignok var det snakk om reise innen Europa for oss, men noen av tipsene vil jo være de samme.

1. Send ut invitasjonene tidlig

2. Ha svarfrist i god tid før bryllupet (3-4 mnd før)

3. Lag god informasjon til gjestene om stedet dere skal ha bryllup, forslag til reise - flyselskap, hoteller, osv. Jeg la ut dette på vår egen nettside for bryllupet.

I forhold til live videooverføring, så er nok det sannsynligvis vanskelig å gjennomføre. Jeg har jobbet i videokonferansebransjen, og de forespørslene vi har fått for bryllup o.l. har aldri blitt noe av. Her er utfordringene:

- IP/ISDN linjer i lokalet (finnes de, er de gode nok?)

- Utstyr til overføringen -må vanligvis installeres, dette er dyrt.

Hvis jeg forstår det riktig at dere skal ha bryllupet i et afrikansk land, så er første punktet sannsynligvis utfordringen. De fleste afrikanske land, med noen få unntak (Sør-Afrika, Egypt, Marokko) har svært dårlige internettforbindelser, så å sende noe stabil video vil vanligvis være umulig. Selv i de mest utviklede landene er det begrenset med linjer, og det vil være lite sannsynlig at de finnes i lokalet der dere velger å ha vielsen/festen.

Hvis man tross dette skulle finne et sted med god internettforbindelse (god opp- og nedlastingshastighet, helst 1MBs, men minst 512kbs), må man ha utstyret i orden. Skype kan nok fungere, men da må man tenke på at både bilde og lyd skal være hørbart - da holder det ikke med et headset, man må ha mikrofoner osv. Det betyr en stor, sannsynligvis dyr installasjon.

Min anbefaling er å få noen til å ta opp video - gjerne mer enn én person, så dere har noe å klippe sammen. Så kan dere få dette redigert og så kan dere ha en mer uformell bryllupsfest i Norge hvor dere viser filmen for dem som ikke fikk være med.

Takk for tips! Jeg var i utgangspunktet veldig usikker på om videooverføring kunne la seg gjøre, og tror vi har bestemt oss for å droppe det nå. Familien får pent vente til senere med å se seremonien :)

Skrevet

Takk for tips! Jeg var i utgangspunktet veldig usikker på om videooverføring kunne la seg gjøre, og tror vi har bestemt oss for å droppe det nå. Familien får pent vente til senere med å se seremonien :)

Bare hyggelig!

Skrevet

Jeg jobber i filmbransjen og vil bare gi dere noen små tips.

Hotellet der dere skal holde bryllupet har kanskje internettdekning? Da kan dere sende live via skype f.eks.

I tillegg ville jeg fått noen til å filme selve vielsen og fått lagt filmen ut på nett etterpå. Dette for å dekke opp om nettet skulle konke under vielsen.

Skrevet

Jeg jobber i filmbransjen og vil bare gi dere noen små tips.

Hotellet der dere skal holde bryllupet har kanskje internettdekning? Da kan dere sende live via skype f.eks.

I tillegg ville jeg fått noen til å filme selve vielsen og fått lagt filmen ut på nett etterpå. Dette for å dekke opp om nettet skulle konke under vielsen.

Takk for tips Mistymya:) Men vi skal ikke holde det på et hotell. Skal bruke gården til kjæresten; familien hans har en stor gård hvor de har fine lokaler og plass til en del overnattingsgjester. Men vi driver og sjekker opp hvilke muligheter det er for nett der, og hvor stor hastighet vi kan få. Men å filme vielsen for å legge ut på nett etterpå er selvsagt mulig uansett:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...