Gjest Nanne70 Skrevet 17. oktober 2010 #1 Skrevet 17. oktober 2010 Ser av noen av svarene under emnet "Fett, sukker og annen dritt" at flere mener at det er for dyrt å leve sunt. Det skjønner jeg ikke helt - usunn mat er da ikke spesielt billig? Dessuten er det jo mye man kan gjøre for både å spare penger og ha et sunt kosthold, f.eks. - planlegge innkjøp i stort når det er tilbud på frukt og grønt og andre sunne matvarer - kjøpe storpakninger med f.eks. frossen kyllingfilet o.l. - bake brød/knekkebrød selv - se etter varer som går ut på dato, de får man ofte til halv pris eller gratis. - basere seg på å lage mest mulig mat fra bunnen av. Ferdigmat er dyrt, kanskje med unntak av Grandiosa.... - handle i innvandrerforretninger dersom man har mulighet til det.
lulle Skrevet 17. oktober 2010 #2 Skrevet 17. oktober 2010 Ser av noen av svarene under emnet "Fett, sukker og annen dritt" at flere mener at det er for dyrt å leve sunt. Det skjønner jeg ikke helt - usunn mat er da ikke spesielt billig? Dessuten er det jo mye man kan gjøre for både å spare penger og ha et sunt kosthold, f.eks. - planlegge innkjøp i stort når det er tilbud på frukt og grønt og andre sunne matvarer - kjøpe storpakninger med f.eks. frossen kyllingfilet o.l. - bake brød/knekkebrød selv - se etter varer som går ut på dato, de får man ofte til halv pris eller gratis. - basere seg på å lage mest mulig mat fra bunnen av. Ferdigmat er dyrt, kanskje med unntak av Grandiosa.... - handle i innvandrerforretninger dersom man har mulighet til det. 1 hamburger på Mc donalds 10 kr... 1,5 liter brus 10 kr mot 0,5 liter vann (kjøpt) 20 kr, 1 liter melk 14 kr.... billigbrød 5-6 kr, sundt brød 25-30 kr. Bare noen eksempler.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #3 Skrevet 17. oktober 2010 Betalte 9,90 for en halvliter Imsdal forrige gang jeg var på butikken. 1,5 liter Cola kostet 20,90. En pose chips koster rundt 25 kroner for si 200 gram. Bananer, epler, pærer eller hva du måtte ønsker koster sikkert samme for en hel kilo. Slutt å syt om denne oppbrukte reglen om at "jeg MÅ spise usunt fordi økonomien tvinger meg til det". Det går fint an for folk med en vanlig økonomi.
fink Skrevet 17. oktober 2010 #4 Skrevet 17. oktober 2010 1,5 L norsk vann fra coops (?) billigmerke X-tra, 7,90. Sammenlign kiloprisen på frossenpizza mot kilopris på grønnsaker. Det går fint an å leve sunt på samme sum penger man kan leve usunt.
Gjest Nanne70 Skrevet 17. oktober 2010 #5 Skrevet 17. oktober 2010 (endret) 1 hamburger på Mc donalds 10 kr... 1,5 liter brus 10 kr mot 0,5 liter vann (kjøpt) 20 kr, 1 liter melk 14 kr.... billigbrød 5-6 kr, sundt brød 25-30 kr. Bare noen eksempler. Man MÅ jo ikke kjøpe flaskevann, da....Og baker man sunt brød selv, så blir det ikke dyrere enn å kjøpe et billig, "usunt" brød. Greit at en McDonadsburger er billig, men man kan fint lage mat hjemme selv som er nesten like billig og mye sunnere og mer mettende. Omelett(koster vel ca 2-3 kroner pr egg hvis man kjøper en 12-pakning på supern), hjemmelaget suppe, fiskegryte (400 g First Price seifilet er helt ok mat, koster ca 20 kr og nok til 4 personer dersom man lager gryte eller grateng). En matpakke med hjemmebakt brød og helt vanlig pålegg som kokt egg, rimelig kjøttpålegg som kan kjøpes inn i storpakninger og fryses ned i mindre porsjoner, mager hvitost (som ofte er på tilbud) og kanskje litt agurk og paprika trenger heller ikke bli veldig dyrt. Det er klart at det krever mer tid og planlegging å leve sunt, men jeg holder fremdeles på at det ikke trenger å være dyrt. Endret 17. oktober 2010 av Nanne70
Meridian Skrevet 17. oktober 2010 #6 Skrevet 17. oktober 2010 Jeg syns det er billigere å spise sundt, fordi jeg spiser skikkelig mat, og jeg holder meg mett lenger. Det å spise sundt fett og protein gjør at du holder deg mett lenger, og ikke trenger så mye påfyll av energi. Så er det jo helsebringende også, da Når jeg spiste brødmat(hvetemel) og sukkermat ble jeg oftere sulten fordi blodsukkeret ble ustabilt.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #7 Skrevet 17. oktober 2010 Hvis man velger den billigste ferdigmaten/usunne maten, og har et kosthold basert på f eks kjøttdeig, posemat, grandis og makaroni - uten grønnsaker o.l, og ikke kjøper godteri, chips, brus, øl, kan det kanskje være billigere enn et allsidig sunt alteterkosthold. Men for meg virker det som mange som ikke er opptatt av hva de spiser også kjøper en del av disse unødvendige greiene - som også inneholder veldig mye fett og sukker, og da blir det fort mye dyrere (og en kunne fått mye god, sunn mat for pengene). Jeg ser det på min handlekurv sammenliknet med kjærestens, f eks. Det spørs vel hvorfor en handler som en gjør, om en har det trangt økonomisk eller bare har lite kunnskap om mat. En kan forøvrig leve sunt og billig om en bruker mye sesonggrønnsaker, frossenvarer og velger bort kjøtt og fisk noen dager i uka.
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2010 #8 Skrevet 17. oktober 2010 Eg syns det er ganske billig å leva sunt, eg då. Eg lagar all middagsmat frå grunnen av og bakar brødet sjølv. Begge dele, men spesielt det siste, sparar ein veldig mykje på.
Gjest Consensio Skrevet 17. oktober 2010 #9 Skrevet 17. oktober 2010 Om det er dyrt å leve sunt, så må jeg tydeligvis gjøre noe rett som ingen andre klarer. Jeg får utbetalt 8.oookr pr mnd og lager all mat fra bunn av, spiser bare sunn mat. Så at man må spise junkfood om man har dårlig råd er bare bullshit.
Brunhilde Skrevet 17. oktober 2010 #10 Skrevet 17. oktober 2010 Det er faktisk billig å spise sunt. Å hevde noe annet tror jeg bare er en dårlig unnskyldning for å holde på dårlige vaner.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #11 Skrevet 17. oktober 2010 1,5 liter brus 10 kr mot 0,5 liter vann (kjøpt) 20 kr, Hvis det var det beste eksempelet du klarte å komme på, så sier det jo litt. Vann kan du tappe fra springen.
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2010 #12 Skrevet 17. oktober 2010 De som sier sunn mat er dyrt har bare ikke prøvd å sammenligne før. Ja handlekurven blir kanskje 300kr dyrere der og da, men man får gjerne store porsjoner så man fint har middagsrester til en annen dag. Lag en hjemmelaget pizza til 100kr, du har den fint i to dager. En ferdigpizza typisk grandiosa og big one har blitt dyre og ligger gjerne rundt 50 lappen. Og en mann da i allefall spiser fint opp en hel slik pizza på en dag/måltid. Samme pris, mye sunnere ettersom du kan hive brokkoli, speltmel osv i din egen pizza.
Snop Skrevet 17. oktober 2010 #13 Skrevet 17. oktober 2010 Kjøp en stor pakke first price kyllingfilet og ha til mange middager. Lag en stor salat og bruk til flere måltider. Ha agurk og paprika og annet grønt på brødskiva. Lag omelett og hiv oppi restene av salat/grønne greier du måtte finne, hiv på noe godt krydder. Spis fisk, det er ikke dyrt. Havregryn, man kan både ha melk og bær/epler/bananer oppi, eller lage havregrøt om man ikke har melk. Altså, lista er egentlig ganske lang om man bare gidder
Kara W Skrevet 18. oktober 2010 #14 Skrevet 18. oktober 2010 Problemet med å sammenligne sunn og usunn mat, er at man må se på både tid og penger. Skal man leve sunt må man lage det meste fra bunnen av, noe man lett slipper dersom man er mindre nøye på hva man får i seg. Det er klart at brød man baker selv er både sunnere og billigere enn de man kjøper på butikken, men de to kan ikke sammenlignes, mener jeg. Tid har jo også en verdi. Ser du kun på kjøpebrød, så blir de som regel dyrere jo sunnere de er. Skal du ha kjapp mat finnes det nesten bare usunne varianter. Sunn mat trenger ikke nødvendigvis å være dyrere enn usunn, men kun dersom man har tid og kunnskaper til å lage den fra bunnen av, noe folk flest ikke har.
Gjest Nanne70 Skrevet 18. oktober 2010 #15 Skrevet 18. oktober 2010 Sunn mat trenger ikke nødvendigvis å være dyrere enn usunn, men kun dersom man har tid og kunnskaper til å lage den fra bunnen av, noe folk flest ikke har. Det blir vel en prioritering, det og, samtidig som det faktisk er en litt annen problemstilling. Dessuten trenger det verken være vanskelig eller veldig tidkrevende å lage mat fra bunnen av. Kan man lese en oppskrift, kan man klare å lage sunn, enkel mat. jeg tror som sagt at det kommer litt an på om dette er noe man ønsker å prioritere eller ikke.
Gjest Taxmannen Skrevet 18. oktober 2010 #16 Skrevet 18. oktober 2010 er tunfisk dyrt? lol nei det er ikke dyrt og leve sunt.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #17 Skrevet 19. oktober 2010 Nøkkelhullmat koster flesk står det i dagens Aftenposten. http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3863024.ece
Gjest Nanne70 Skrevet 19. oktober 2010 #18 Skrevet 19. oktober 2010 Nøkkelhullmat koster flesk står det i dagens Aftenposten. http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3863024.ece Ja, men man MÅ ikke kjøpe nøkkelhullsmerket mat for å være sunn - nøkkelhullsmerkingen er faktisk litt omstridt. Nøkkelhullsmerket Grandiosa er ikke det jeg mener med sunn mat. Hvis man leser artikkelen på VG Nett, ser man også at det er helt marginale forskjeller mellom enkelte Nøkkelhullsmerkede produkter og "vanlige" produkter når det gjelder næringsinnhold. Jeg synes personlig at denne Nøkkelhullsmerkingen til en viss grad lurer forbrukerne! Hvis man gidder å lage mat selv, så trenger det forøvrig ikke være dyrt å leve sunt, det kommer litt an på hvordan man prioriterer.
Gjest Coarvi Skrevet 19. oktober 2010 #19 Skrevet 19. oktober 2010 Nøkkelhullmat koster flesk står det i dagens Aftenposten. http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3863024.ece Nøkkelhullet er bare noe tøv uansett, så ikke bry deg med det. Nei, det er ikke dyrt å leve sunt, hvis man bare gidder å lage maten uten alskens pulverposer.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2010 #20 Skrevet 19. oktober 2010 Sunn mat trenger ikke nødvendigvis å være dyrere enn usunn, men kun dersom man har tid og kunnskaper til å lage den fra bunnen av, noe folk flest ikke har. helt enig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå