Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lyst til å begynne på P-piller, av den største grunnen at jeg vil få mindre kviser, gå opp i vekt og pluss at den er jo et prevansjon.

Men, jeg er 14 år. Har enda ikke fått mensen men er like rundt hjørnet tror jeg. Kan jeg begynne på p-piller da? Og hvordan vil egentlig mensen bli påvirket? Vet ingenting om p-piller så hadde vært flott om noen kunne gi meg tips her.

Takk på forhånd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P-Pillen (også kjent som prevensjons pillen) er et Hormonpreparat, primært til forebygningn av svangerskap, men også for reduksjon av menstrasjons smerter og kontrol over syklus. Med p-piller menes som regel kombinasjonspreparater som inneholder østrogen og progestin, mens rene progestinpreparater går under betegnelsen minipille.

ta en titt på ung.no og på wikipedia. der kan du finne litt mer info om P-pillen.

å få den som et middel mot kviser og vektøkning er vel kanskje ikke den beste løsningen.

ikke alle går opp i vekt, og det er ikke ggarantert at den vil hjelpe mot kviser.

så hør litt med legen din, og gjerne vent til du er kommet i gang med menstrasjonene før du begynner :)

Gjest Jente20
Skrevet

Hei:) for å få p-piller må du ha hatt mensen i minst to år, evt fått regelmessig mens.

Skrevet

Hei:) for å få p-piller må du ha hatt mensen i minst to år, evt fått regelmessig mens.

Nei, det må mann ikke. mann kan få p-piller ganske tidlig etter første menperiode. allerede etter få mnd.

Skrevet (endret)

Jeg fikk p-piller bare 3-4 mnd etter første mens (var også 14 da mensen dukket opp første gang), men fikk veldig regelmessig mens med en gang da.

Foreslår at du tar en prat med helsesøster på skolen din om dette, de pleier å være veldig forståelsesfulle og hjelpsomme!

Og ja, du må ha fått din første mens før du begynner på p-piller!

Endret av Envy
Skrevet

Haha! Fikk faktisk mensen kvelden etter jeg laget dette. Ganske komisk igrunn :)

Skrevet

Jeg fikk p-piller bare 3-4 mnd etter første mens (var også 14 da mensen dukket opp første gang), men fikk veldig regelmessig mens med en gang da.

Foreslår at du tar en prat med helsesøster på skolen din om dette, de pleier å være veldig forståelsesfulle og hjelpsomme!

Og ja, du må ha fått din første mens før du begynner på p-piller!

Takk for svar, har forhørt meg med helsesøster før ang. dette. Men var ikke mye til hjelp. :sukk:

Skrevet

Takk for svar, har forhørt meg med helsesøster før ang. dette. Men var ikke mye til hjelp. :sukk:

Da bestiller du en legetime! Er ikke sikkert legen vil skrive ut resept til deg med en gang, siden du nettopp har fått mensen, men det er jo verdt et forsøk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...