Gå til innhold

Utprøving av ADHD medisin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal på utprøving av ADHD-medisin på voksenpsykiatrien i begynnelsen av januar.

Noen som har gjort det, som kan fortelle meg litt hvordan det foregikk? Har vært på utredning, så jeg skal kun i samtale om prøving av medisiner for å så starte prøvingen. Men vil gjerne vite hvordan andre gjorde det osv :) Så dere som har vært på det, fortell meg gjerne alt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Starter med små doser og opplever forskjellige bivirkninger, og øker dosen etter tre og tre. dager. Jeg opplevde mye hetetokter, feber, lite matlyst og raske, tunge hjerteslag. men etter jeg kom opp i rett dose har alle bivirkningene gått over (utenom lite matlyst).

Jeg anbefaler deg å spise gjevne måltider om du også opplever manglende matlyst! jeg gikk ufrivillig ned 16-åringer kilo.

Nå fyngerer jeg mye bedre i hverdagen, og mine dyslektiske vansker ble dempet. Jeg kan følge med i samtaler selv om de er uinteressant! :-D

lykke til! :-)

Skrevet

Jeg begynte på utprøving for 2,5 uke siden. Jeg startet med 5 mg (1/2 tablett) 1 gang pr dag de første 2 dagene. Så 5 mg 2 ganger pr dag i 3 dager så 5 mg 3 ganger pr dag osv.. Så øker man med 5 mg hver 3. dag etter et spesielt skjema. Jeg skal gjøre dette til jeg er oppe i riktig dose.

Er oppe i 35 mg per dag nå. Har hatt veldig lite bivirkninger (heldigvis). Det jeg har opplevd er ekstremt tretthet og blir veldig tung i hodet etter ca 2 timer etter inntatt dose. Jeg er så trøtt at legger jeg meg så kan jeg sove i 2-3 timer. Dette blir slitsomt da jeg har det slik 3 ganger pr dag og det er da om å gjøre og ikke legge seg. Ellers så har jeg opplevd litt mindre matlyst. Har sluttet å småspise mellom måltidene noe som er bra for meg da jeg er overvektig. En annen bivirkning er litt ”murring” i hode den dagen jeg øker dose.

Min ass.lege, ved voksenpsykiatrien, sier at jeg reagerer veldig på nedturen tablettene har. Kapsler vil være det beste for meg, men jeg må ta tabletter til jeg er oppe i riktig dose. Først da kan jeg få prøve kapsler.

Gjest Tinker8ell
Skrevet

jeg bruker kapsler nå og er oppi 80 mg.

jeg bruker kapsler siden jeg hele tiden glemmer tablettene pga butikk-jobb. veldig fornøyd!

Skrevet

jeg bruker kapsler nå og er oppi 80 mg.

jeg bruker kapsler siden jeg hele tiden glemmer tablettene pga butikk-jobb. veldig fornøyd!

Jeg stresser veldig med det å huske på å ta tablettene til riktig tid. Har alarm på mobilen, men det hender jeg glemmer det likevel. Er jeg ute/bort på besøk hender det jeg glemmer å ta med mobilen eller tabletter så blir det stress.

Tar du de 80 mg på en gang eller deler du dosen opp morgen og ettermiddag? Har lest at Ritalin kapsel varer i ca 6-8 timer. Sønnen min går på Concerta som varer i ca 12 timer, men mener jeg har lest at de får ikke vi voksne! Stemmer det?

• Liker 1
Skrevet

Jeg stresser veldig med det å huske på å ta tablettene til riktig tid. Har alarm på mobilen, men det hender jeg glemmer det likevel. Er jeg ute/bort på besøk hender det jeg glemmer å ta med mobilen eller tabletter så blir det stress.

Tar du de 80 mg på en gang eller deler du dosen opp morgen og ettermiddag? Har lest at Ritalin kapsel varer i ca 6-8 timer. Sønnen min går på Concerta som varer i ca 12 timer, men mener jeg har lest at de får ikke vi voksne! Stemmer det?

Ritalin varer 3-4 timer, men kapslene har to doser i seg og varer da 7-8 timer.

Jeg tar to 30mg kapsler først og 20 mg på kvelden, dvs 30+30+20.

Om voksne får Concerta eller ikke har jeg ikke hørt noe om, men exen min som har adhd gikk først på Ritalin, men fikk bytte da tablettene ga dårlig virkning. Tror han går på Concerta nå.

Tror barn går på Concerta fordi tablettene varer lenge, og at de aldri blander tablettene med alkohol...

Skrevet

Min datter bruker rasemisk amfetamin, disse har jeg også prøvd.

Rett og slett en veldig flott virkning på oss to :)

Nå tar jeg bare en ritalin i ny og ne, når jeg må konsentrere meg.

Det er spennende tid du går i møte :) men for meg som voksen, orka jeg ikke være meg selv mer, har prøvd 3 typer adha medisin.

Ble litt borte i meg selv av alle typene.

Skrevet

Min datter bruker rasemisk amfetamin, disse har jeg også prøvd.

Rett og slett en veldig flott virkning på oss to :)

Nå tar jeg bare en ritalin i ny og ne, når jeg må konsentrere meg.

Det er spennende tid du går i møte :) men for meg som voksen, orka jeg ikke være meg selv mer, har prøvd 3 typer adha medisin.

Ble litt borte i meg selv av alle typene.

Jeg er voksen jeg også (40), men jeg orker ikke å ha det slik som jeg har det nå. Hva mener du med at du ble "litt borte i meg selv"?

Skrevet

Min mann har adhd og tar concerta en time før han skal stå opp om morgenen, det hjelper han med å våkne. Om ettermiddagen tar han en ritalin. Så det er mulig for voksne å gå på concerta. Han begynte på medisin i voksen alder.

Skrevet

Jeg er voksen jeg også (40), men jeg orker ikke å ha det slik som jeg har det nå. Hva mener du med at du ble "litt borte i meg selv"?

Skrevet

Det er ikke å anbefale å bruke medisinen kun når det passer deg. Jeg gjorde dette og fikk større plager hver gang alt gikk ut av blodet og jeg begynte på ny med dosen. Fikk streng beskjed fra legen om å IKKE gjøre dette, så anbefaler ingen som er i startfasen å gjøre dette.

Skrevet

Jeg bruker Ritalin kapsler når jeg skal gjøre skolearbeid (et par ganger i uka), men jeg merker at jeg blir voldsomt deprimert av det. (bare mens pillene virker da). Kan begynne å grine av ingenting, og samboeren min sier jeg høres helt dopa ut når jeg tar dem.

Ikke aktuelt for meg å ta dem hver dag, jeg er av natur en veldig glad og optimistisk person, og pillene endrer personligheten min til en person jeg ikke har lyst til å være. Tror ikke jeg hadde hatt hverken venner eller samboer hvis jeg skulle gått på dem hver dag.

Psykiateren min (som forøvrig suger i jobben sin) har gitt klarsignal for min type bruk, så det er mulig det er lov for noen å gjøre det sånn?

Skrevet

pillene forsterker lidelser som angst og deprisjon, så kanskje derfor du har fått lov?

Skrevet

Tusen takk for svar :) Timen ble forflyttet til midten av november, så det er supert! :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for svar :) Timen ble forflyttet til midten av november, så det er supert! :)

har du hatt time? Håper du skriver hvordan det går =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...