Gå til innhold

Erfaring me Samoyed?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt en stund på å skaffe meg en Samojed. Så lurer jeg på om noen av dere har erfaring med dem? Hvor mye stell trenger de, plass osv? Hvor mye blir det i utgifter hver måned? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samojed kan være en strid hunderaser. (anbefaler ei tispe første gangen). Lydighetskurs er et must.

Siden de har såpass tykk pels krever den endel stell pluss at den røyter noe sinnsykt!!

Den trives også med å ligge ute om vinter'n. (må selvfølgelig komme inn også da.. men pga pelsen så liker mange av dem seg ute).

Den må (som alle hunder) aktiviseres for at den ikke skal bli stående å bjeffe og kjede seg.

De koster vel omtrent det samme som alle andre hunder på den størrelsen vil jeg tro. Ta i betraktning kjøpesum (kr 10-15000), mat pr mnd, veterinæroppfølging og forsikring.

Ellers er det en veldig vakker rase da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samojed da jeg vokste opp, og det var en fin hund! Men som nevnt over her stri - den er veldig intelligent og lettlært, men egenrådig og vår var ikke til å stole på om den var løs f eks. Kom på innkalling når den ville, men stakk av når den fant noe mer interessant, så den burde vel egentlig alltid gått i bånd... Den var ganske dominerende, både i forhold til folk og hunder, men også "sosialt intelligent" og god kompis med en del andre hunder (mest tisper).Vi hadde hanhund og kunne nok oppnådd mer om vi hadde gått på kurs, men har hørt flere si at man ikke kan stole 100% på dem i forhold til lydighet, og de er f eks vanskelige å få sauereine.

Veldig fin turhund til kløv og lett trekking, vår elsket å være med i skogen både sommer og vinter. Pelsen er relativt lett å stelle i forhold itl mengde og farge, men man må børste jevnlig for å få ut underulla før den floker seg.

Jeg kunne godt tenke meg samojed igjen, men det krever at forholdene ligger til rette - kanskje mer enn for endel andre raser. Men en fantastisk vakker og blid hund var det vi hadde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er oppvokst med Samojed, og den er absolutt som andre her sier: en stridig rase! Men den er absolutt veldig flott, og blir en fantastisk hund dersom du jobber hardt for det. Du må bare være klar over hva du går inn i.. Det er veldig mye jobb. En lettlært hund er en intelligent hund, og husk at det er på godt og vondt. De lærer rampestreker like fort som de lærer god dressur!

Min erfaring med samojeder generelt er at de ofte ikke liker vann, men er veldig glade i snøen, sover gjerne ute dersom muligheten byr seg og de elsker alt som innebærer tur og læring!

Men alt dette er selvsagt på egne premisser. Det er også en veldig sosialhund, så husk å vær mye sammen med den. Skaffer du deg en utehund, må du være glad i å være ute selv også!

Ellers er det en veldig frisk rase, så dersom den ikke skader seg så er dyrlege regningene ganske lave. Pelsstellet er et ork, men du kan lage votter eller gensere av ulla til en samjoed dersom du sparer ettersom samojeden røyter i dotter. De langhårete er veldig pene og har kompakt og veldig varm ull.

Det er en veldig morsom hund med mye personlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...