Gå til innhold

Sukker, fett og annet dritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger denne på Kropp og helse fordi jeg føler det passer bedre enn Kosthold og trening siden jeg mener dette er et helseproblem.

Jeg mener het særiøst at momsen på sukker- og fettholdige matvareprodukter burde dobbles, hvis ikke mer, og frukt og grønt burde bli billigere. Så mener jeg videre at grove melprodukter burde bli billigere enn lyse melprodukter, osv. Det sunne skal frem og det usunne skal settes i skyggen. Det skal ikke være tvil om man skal "ta seg råd" til det sunne, det skal man ha råd til! Brus burde bli dyrere, mer enn dobbel moms ville tilsi. Tobakk burde forbys fort som svint!!!

Vi har jo tydelige statistikker på at folk ikke klarer å ta vare på seg selv, så hvorfor blir det ikke gjort noe for dette? Og at det i det hele tatt er lovlig å selge røyk i et land der andre skattebetalere betaler for at noen ødelegger lungene og kroppen sin er helt hårreisende!

Dette er ikke noen moralpreken, for jeg spiser ikke så sunt selv. Jeg synes det er så dyrt å kjøpe sunne matvarer i forhold til de usunne. Men jeg har rett og slett ikke råd til å bli mett hvis jeg skal leve slik jeg helst vil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noe uopplyst pjatt. Fett er livsnødvendig.

Skrevet

Eneste jeg er enig i er at det sunne kan gjerne bli billigere (Tenker da på grovt mel o.l).

Hehehe.. Vi lever altså i 2010, er veeeeldig opplyste når det gjelder hva som er sunt eller ei. Likevel er det mange som ikke kan ta vare på seg selv? Det staten bør gjøre er å danne en avdeling som reiser rundt i landet og bitch slapper alle de som ikke kan ta vare på seg selv ;) "SHAME ON YOU!"

Skrevet

Jaaaa, det er nødvendig med fett, men man kan kjøpe oljer/margarin fremfor SMØR, og man kan kjøpe produkter uten 30% fett slik som sjokolade. Det finnes oster med lav fettprosent, men fortsatt fett. Jeg mener man får i seg nok fett med et sunt kosthold!

Skrevet

Hvis folk ikke gidder å ta vare på seg selv så hjelper det ikke om myndighetene prøver aldri så mye å styre livene deres. Økte priser går ut over alle, det er ikke rettferdig.

Og apropos røyking så er "andre skattebetalere" et totalt ugyldig argument. Røykerne betaler langt mer i skatter og avgifter på tobakksvarer (i tillegg til egne skattepenger) enn det koster samfunnet for deres helseproblemer.

Selvfølgelig har du råd til å bli mett på sunn mat. Ingen som har råd til pc og internett kan påstå noe annet. Dine prioriteringer er nettopp det: dine prioriteringer.

Skrevet

Klart det hjelper at myndighetene prøver å styre livene våre. Bare tenk på 70-tallet da det ble ramaskrik fordi sikkerhetsbelte ble påbudt. Ingen skulle komme her og komme her og fortelle hva man skulle kunne gjøre i sin egen private bil.

Sjekk dødlighetsstatistikken i trafikken etter dette ;) Personlig er jeg selv i livet som følge av sikkerhetsbelte.

Å leve sunt er dyrt. Sunn mat er dyrt, trening er dyrt, treningsutstyr er dyrt. Usunn mat koster ingenting.

Jeg er helt enig i at usunn mat burde bli dyrere, og sunn mat billigere.

Da tenker jeg i retning godteri, frossenmat og produkter som stort sett er bygget sammen av E-stoffer. Samt tobakk.

I Oslo er vi i hvertfall heldige som har utallige innvandrerbutikker å velge mellom som har billig frukt og grønt.

Men myndighetene sender ut et signal ved at en usunn livsstil er den rimeligste måten å leve på. Slikt noe kommer man ikke bort i fra, uansett hva man som enkeltperson måtte mene om overformynderi. Dessuten må vi ikke glemme at vi lever i et demokrati, at de som styrer landet vårt er folkevalgte og reflekterer gjennomsnittsønskene til gjennomsnittsnordmannen.

Ønsker man at ting skal bli annerledes, får man engasjere seg i politikken og gjøre en innsats! :) (Ikke bare sitte på baken og klage ;) )

Skrevet

Usunn mat koster ingenting.

Hvor deler de ut usunn mat gratis?

Skrevet

Tråden er flyttet.

Supramundane, mod.

Skrevet

Hvor deler de ut usunn mat gratis?

:roll:

Samme stedet hvor du fikk utdelt hjernen din...

Skrevet

:roll:

Samme stedet hvor du fikk utdelt hjernen din...

Tydeligvis et bedre sted enn der du fikk din personlighet fra, du som må ty til slike kommentarer.

Poenget er at alle har råd til å prioritere sunn mat i Norge. Men det skjønte du kanskje, du bare har ingen argumenter. Ellers må du gjerne forklare hvordan det å leve sunt er "dyrt", ettersom mat i dag er billigere i forhold til inntekt enn noensinne.

Skrevet

Poenget er at alle har råd til å prioritere sunn mat i Norge. Men det skjønte du kanskje, du bare har ingen argumenter. Ellers må du gjerne forklare hvordan det å leve sunt er "dyrt", ettersom mat i dag er billigere i forhold til inntekt enn noensinne.

Alle har faktisk ikke råd til det. Hjelper heller ikke at mat i dag er billigere i forhold til inntekt enn noensinne. Det er i dag som har betydning.

Alts, TS, du vil at usunn mat skal avgiftsbelleges mer enn i dag eller at såkalt sunn mat skal subsidieres?

Hvem definerer hva som er sunt? Kan det sunne bli usunt når man spiser mengder av det? Altså at man velger fordi det er billigst.

Hva med å la folk ta ansvar for egen helse? De velger jo selv. Folk i dag har god tilgang på informasjon. De som hevder noe annet er helt blåst og faktisk ikke interessert. Jeg tror også at en som er glad i loff, søte frokostblandinger og sjokolade vil velge det selv om prisen øker.

Anja

Skrevet

Alle har råd til det. I Norge er det slik at hvis man har for lite penger til grunnleggende livsopphold så får man stønader fra det offentlige. Rekker ikke pengene til sunn mat så prioriterer man isåfall pengene på feil områder. Det er opp til enhver å velge.

Skrevet

Jaaaa, det er nødvendig med fett, men man kan kjøpe oljer/margarin fremfor SMØR, og man kan kjøpe produkter uten 30% fett slik som sjokolade. Det finnes oster med lav fettprosent, men fortsatt fett. Jeg mener man får i seg nok fett med et sunt kosthold!

Og hva i all vide verden er motsetningen mellom fett og et sunt kosthold? Jeg har en bmi på rundt 19, spiser sunt og kjøper av prinsipp ikke lettprodukter. Jeg er ikke redd for fett, og får det gjerne i meg både fra smør, oljer, kjøtt, vanlig ost og andre vanlige matvarer som ikke er lettprodukter.

Har du noen gang sammenlignet ingredienslister og sett hvor mye ekstra de har slengt inn i lettproduktene kontra originalen? Det har jeg, og jeg er skremt over hvor mye dritt det er i lettprodukter kontra originalen.

Skal jeg ha margarin så kjøper jeg originalen, og ikke lettversjonen. Jeg kunne til og med vært så gal at jeg hadde kjøpt meierismør dersom jeg hadde likt smaken. Ang ost, så skal jeg ha vanlig ost fremfor lettost og jeg skal ha vanlige sauser fremfor lettsauser. Nettopp pga fyllstoffene som blir puttet inn i lettversjonene.

Skrevet

Enig at dette er et problem. Men hva skal gjøres? Dyrere usunn mat, eller billigere sunn? Nå har det seg jo sånn at folk flest veit hva som er bra for kroppen, men gir f i det. Hvor mye skal myndighetene detaljstyre kostholdet? Det brukes enorme summer på opplysning for at vi skal ha mulighet til å velge det sunne, men allikevel blir fedme større og større problem. Det er ikke billigere med Grandiosa enn bønnegryte. Faktisk tvert imot.

Og når det gjelder røyking; jeg hørte en samfunnsøkonom fortelle at summen av skattene på tobakksvarer (årlig) tilsvarer omtrent det samme som det koster å behandle syke røykere. Og disse betaler i tillegg skatt, så det er ikke et argument for å forby salg av tobakksvarer hvertfall.

Skrevet

På en måte skulle jeg ønske at all usunn mat burde bli dyrere, slik at jeg er mindre fristet til å kjøpe det. Men på en annen side er jeg redd for at jeg bare ville ha blakka meg enda mer på den måten..

Kanskje jeg heller burde skjerpe meg og ta litt bedre vare på meg selv?

Gjest Elastica
Skrevet

Helt greit for meg om de hadde økt prisen på halvfabrikata og ferdigmat, men å øke prisene på smør, fløte, sukker, hvetemel og annet "usunt", tror jeg ikke er veien å gå.

Skrevet

Alle har råd til det. I Norge er det slik at hvis man har for lite penger til grunnleggende livsopphold så får man stønader fra det offentlige. Rekker ikke pengene til sunn mat så prioriterer man isåfall pengene på feil områder. Det er opp til enhver å velge.

Jeg skjønner at du har sannheten og ikke har erfart.

Deg om det.

Skrevet

Jeg tror folk flest hadde hatt det bedre om de hadde kuttet ut melk, hvete og sukker og all halvfabrikata og ferdigmat, så om det hadde steget i pris hadde man ikke kjøpt så mye av dette.

Hadde det blitt billigere med frukt, grønt, bær, fisk, hvitt kjøtt osv, og alle heller gått over til å lage sund, god mat av rene råvarer, så hadde nok flere fått en bedre helse.

Mange er så redd for fettet, men de forstår ikke at det sunne fettet(umettet fett) som fins i fisk, nøtter og avokado bl.a. er sunt og helsebringende, men det er det usunne fettet man skal være forsiktig med, som fins i frityrstekt mat.

Det er mettet fett i kjøtt og meieripodukter også, så det bør man ikke spise så mye av.

Skrevet

Men renskåret kjøtt, kalkun, fisk, (tran), kylling og indrefiléer burde jo bli billigere!?

Så kan entrecot, fårikålkjøtt og andre fettholdige kjøttvarer bli dyrere.

Men jeg lurer på hvorfor grovt mel er så mye dyrere enn lyst mel f.eks. Det er ganske dumt, for jeg liker best grovt mel.

Sukkerholdige prosseserte produkter burde bli dyrere. Men, kanskje ikke fettholdige prosseserte produkter da, siden det er bra for kroppen til en viss grad.

Frukt og grønt burde bli billigere.

Ok, kanskje de røykerfolka betaler sin egen regning, men de tar sykehusplasser og fyller opp sykehuskøene! Og ikke nok med det, men de som ikke får den hjelpa de trenger kan saksøke staten og de får erstatning... -det blir penger av det og...

Skrevet

HVORFOR må vi andre betale dyrere for varer med økt innhold av sukker, fett, karbohydrater og slikt bare fordi enkelte ikke kan styre seg og overspiser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...