AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #1 Skrevet 15. oktober 2010 Hei! Husker fra tiden som liten da mamma og pappa hadde dårlig råd at vi hadde lever til middag titt og ofte. Denne maten har jeg forstått er ganske rik på jern, pluss at den er (var?) ganske billig! Noen som vet hvor jeg får leverkjøtt i nærheten av Sandvika? :D Og selger de lever i alle kjøttdisker? På Ultra på Sandvika Storsenter? Skal også kjøpe brokkoli, noe det er mye jern i. Jeg har nettopp hatt mensen, og merker at jeg har mistet en del blod. Jeg misliker å være trøtt pga noe så bagatellmessig som jernmangel. Håper på svar.
Gjest Spinell Skrevet 15. oktober 2010 #2 Skrevet 15. oktober 2010 Du får vel lever hos de fleste slakteriforretninger, og i ferskvaredisker. Bare ett tips: ikke kall det leverkjøtt. Lever er innmat, ikke kjøtt.
Daria Skrevet 15. oktober 2010 #3 Skrevet 15. oktober 2010 Du finner det i frossendisken en del steder også.
minipia Skrevet 15. oktober 2010 #4 Skrevet 15. oktober 2010 Grovt brød med leverpostei og rødbeter er også en god jernkilde :-)
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2010 #5 Skrevet 15. oktober 2010 Ulempen med leverpostei er jo at det er så mye merkelig tilsetningsgreier i det? Innmat er jo kjøtt? Hehe, eller er ikke kjøttet "fint" nok? (og nei, det var ikke for å kverulere). Noen som vet om en leverpostei som er ordentlig leverpostei? Med masse ordentlige greier i? :D Jeg elsker feit leverpostei. <3
Gjest Spinell Skrevet 15. oktober 2010 #6 Skrevet 15. oktober 2010 Innmat er jo kjøtt? Hehe, eller er ikke kjøttet "fint" nok? (og nei, det var ikke for å kverulere). Mente heller ikke å kverulere, men innmat er ikke kjøtt. Innmat er de indre organene som er spiselige, som lever (kjertel), nyrer (også kjertler), lunger og hjerte. Siden kjøtt er muskler, er det bare hjertet av innmaten som strengt tatt også kan kalles kjøtt.
andemor Skrevet 15. oktober 2010 #7 Skrevet 15. oktober 2010 Mulig du bare ønsker å øke gjennom kost, men har du prøve Floradix? Den selges i dagligvarehandel. Jeg tåler ikke jerntabletter, men denne fungerer fint for meg.
SmallTalk Skrevet 15. oktober 2010 #8 Skrevet 15. oktober 2010 Ulempen med leverpostei er jo at det er så mye merkelig tilsetningsgreier i det? Innmat er jo kjøtt? Hehe, eller er ikke kjøttet "fint" nok? (og nei, det var ikke for å kverulere). Noen som vet om en leverpostei som er ordentlig leverpostei? Med masse ordentlige greier i? :D Jeg elsker feit leverpostei. <3 Ikke så mye rart i Noras hjemmelagde rødbeter, ihvertfall. Og av leverpostei så tror jeg du må gå løs på ingredienslistene. Noe sier meg at de ovnsbakte kanskje her mer lever i seg enn den vanlige i gul metallboks... :klø:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå