Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Skal lage fårikål til 8 - det har jeg gjort en gang, og det er veldig mange år siden... Kan den lages på formiddagen og spises på kvelden?? skal den da varmes i lang tid før den er ferdig? Hvor mye kjøtt pr prs ville dere hatt? Holder med med 9 liters kjele? Bør alt være fårikålkjøtt eller kan jeg ta noe annet kjøtt i tillegg (med mer kjøtt enn bein og fett)? Hvor mange timer før man skal spise bør den settes på og blir den bedre jo lengre den står?? Skal man bare ha hele pepperkorn, kan man ikke pepre litt mellom lagene? Takknemlig for hjelp...

hilsen Cava :kaffekopp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk :)

Hvor mange er din oppskrift beregnet til? Ser at du har 2 kg kjøtt og 2 kg kål.

Skrevet

Jeg lagde fårikål av 1,2 kg kjøtt, det ble bittelitt til overs etter at jeg og samboeren hadde spist. Brukte ett kålhode på ca. 1,8 kg. Ble en del kål igjen. Regner med 2 kg kjøtt rekker til tre personer, men det kommer jo an på mengden kjøtt/bein. Jeg kjøpte fårikålkjøtt i ferdige biter. Jeg brukte 3 dl vann tror jeg, men ville nok doblet mengden om jeg skulle laget det en gang til med samme mengde kjøtt. Lot det koke i tre timer.

Gjest Spinell
Skrevet

Mengden kommer selvsagt litt an på om gjestene dine er storspiste eller ei. I og med at det er mye bein, og fordi fårikål er godt når den varmes opp igjen dagen etter, ville jeg regnet nærmere 500 gram fårkikålkjøtt per person. Like mye kål som kjøtt.

Du kan gjerne tilsette noe kjøtt med mindre fett og bein, men det er fettet og beina som gir kraften smak, så noe må du nesten ha.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg har servert denne oppskrifta til seks personar, og dei vart mette. Tre damer og tre menn. Men som det vert sagt over her, det kjem an på kor svoltne dei du serverer til er. Fårikålen søkk saman når den kokar. Begynn med mykje kjøt, og etter kvart som den sig saman kan du legge i meir kål, viss du er usikker på om du har nok mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...