Gå til innhold

fastlege og taushetsplikt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fastlegen taushetsplikt hvis jeg bytter lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke at jeg vet, men vil da tro at jorunalen din blir overført fra gammel til ny fastlege?

Skrevet

Nei, journalen blir ikke overført med mindre du ber om det selv. Så det er fullt mulig å starte med "blanke ark". Om dette er fornuftig er en annen sak. Den nye legen din vil absolutt ha nytte av gamle helseopplysninger, det kan til og med være svært viktig for din helse. Om du har røket uklar med din gamle fastlege er det nok lurere å bare fortelle dette og si hvorfor.

Skrevet

Eller om du mener - har den gamle fastlegen fortsatt taushetsplikt om det du har fortalt vedkommende selv om du bytter lege, er svaret naturligvis ja.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg mente om når jeg bytter fastlege, om da den gamle fastlegen fremdeles har taushetsplikt om alt som angår meg. Og om taushetsplikten gjelder for alltid? altså i alle år fremover.

Skrevet

Ja, tausetsplikten gjelder for alltid. Uansett om legen har sluttet som lege også.

Skrevet

Ja, tausetsplikten gjelder for alltid. Uansett om legen har sluttet som lege også.

Dersom du bytter lege på et somatisk sykehus, for eksempel ved at du flyttes fra en avdeling til en annen, gjelder likevel ikke taushetsplikt mellom dine behandlende leger. Legen på den nye avdelingen vil ha full tilgang til journalopplysninger (dette gjelder dog ikke dersom du kommer fra gynekologisk avdeling, og hvis du flyttes fra psykiatrisk avdeling, er alle opplysninger om deg derfra taushetsbelagt også overfor legene ved den nye avdelingen). Selvfølgelig har du anledning til å oppheve taushetsplikten legene imellom dersom du skulle ønske dette.

Det at legene på sykehus ikke har absolutt taushetsplikt seg imellom, kan kritiseres, men som regel har legene nytte av å kjenne tidligere sykehistorie. Her burde praksis endres, slik at pasienten får anledning til sile ned til minste detalj hvilken informasjon som h*n tillater meddelt legene imellom. Legene bør fortsatt kunne diskutere pasientrelaterte problemer seg imellom, men dette må skje fullstendig anonymisert.

Dessverre brytes taushetsplikten daglig mellom kolleger på sykehus, men det bryr politiet seg ikke noe om. Det er knapt noen kriminalitet som er lavere prioritert av politiet enn den som pasientene daglig utsettes for i helsevesenet.

Skrevet

Nei, journalen blir ikke overført med mindre du ber om det selv. Så det er fullt mulig å starte med "blanke ark". Om dette er fornuftig er en annen sak. Den nye legen din vil absolutt ha nytte av gamle helseopplysninger, det kan til og med være svært viktig for din helse. Om du har røket uklar med din gamle fastlege er det nok lurere å bare fortelle dette og si hvorfor.

Har hørt snakk om at det skal bli slik at journalen overføres til ny fastlege automatisk, men da er det kanskje bare tull eller ikke tredd i kraft ennå?

Sletter den gamle legen din journalen om man bytter da, om noen vet?

Skrevet

Dette med taushetsplikt undrer jeg også på.

Hva med når legen henviser en passient til en ortoped for undersøkelse av et kne.

MR, CT og eventuelt andre offenglige ortopediske undersøkelser bør kanskje være med.

Men har legen låv til å sende inn full jornal + alt av undersøkelser og utredninger som IKKE har med kneet å gjøre, som vedlegg til henvisningen ?

Skrevet

Alle helsepersonell som har skrevet under taushetspliktserklæring har taushetsplikt til all tid, selv etter de har sluttet å jobbe. Når det er snakk om de forskjellige avdelingene så kan helsepersonell si videre det som er nødvendig for god helsebehandling, ingenting annet.

Men dessverre så er det mange som ikke bryr seg om taushetsplikt eller bryter den uten å egentlig være klar over det. F.eks ved å stå å snakke om pasienter i gangen, selv uten å si navn. Eller å snakke om pasienter til pasientens venner og familie som ikke har opplysningsrettigheter. For å ikke snakke om journalsnoking, det begynner det nå å bli tatt strengt på, endelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...