Gå til innhold

1,6 eller 1,8 eller 2,0 sylindervolum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bruktbil snart, og tror det blir en toyota avensis 2003 - 2006 modell. Ser det ligger mange fristende biler ute på finn til den prisen jeg tenker (ca 150 000), men mange av de har 1,6 sylindervolum eller hva det heter, og det mener mannen min blir litt lite. Den jeg har nå er 2.0. Kommer jeg til å merke veldig forskjell hvis jeg velger en med mindre tror dere? Og hvor mye har det å si for kjøreegenskapene/comfort? Er det en grunn til at det ligger mange 1,6 ute, at folk synes de blir for lite sprek kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du _kan_ merke at du går ned. Er det snakk om bensinmotorer så er en moderne 1,6 helt ok om du skal kjøre bilen stort sett alene. Ikke noe mer enn helt OK, og den blir daff om du skal ha folk i den.

Jeg personlig ville gått for så stor motor som mulig, og aller helst diesel. I en slik bil så er diesel uvurderlig, den kraften en moderne diesel har er perfekt i en familiebil. Jeg har selv kjørt en del mil i Avensis diesel, da forrige generasjon, og synes det var en helt grei kombo. Det var ingen rakett, men slett ingen dum bil. Veldig lettkjørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en slik bil så er diesel uvurderlig, den kraften en moderne diesel har er perfekt i en familiebil.

Hvis man må ha diesel for å få tilstrekkelig dreiemoment er det et tegn på at man vurderer opp mot en for liten bensinmotor. Rundt 2.5-3 liter uten turbo pleier være tilstrekkelig for familiebiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her. Det er stort sett jeg som kjører bilen til/fra jobb og barnehage med 2 barn i. (1 og 3 år). Det er 14 km tur/retur. Også bruker vi bilen min når mannen min også skal være med og på ferieturer osv. Så jeg trenger egentlig ikke noe racerbil, men hvis den blir kjempetreig når to barn sitter på, må jeg vel legge i mer penger og kjøpe en 1,8 eller 2,0 slik jeg forstår dere eller kan jeg greie meg med en 1,6 til mitt bruk tror dere? Sikkert lurt å prøve en 1,6-bil, så jeg kjenner om jeg merker stor forskjell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, så bra, takk for svar! Sitter og ser på en nå, på finn.no. Den er ny i Norge står det, er det bra eller ikke at den er importert? Vil gjerne ha automatgir, for det er det på den jeg har nå og jeg synes det er så kjekt! Men da er det ikke så mange å velge mellom i prisklassen min.. Hva tror dere om denne, dere som har peiling på bil? =D

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22612062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke være veldig negativ, men jeg tror den der kommer til å bli ganske daff med familien på tur, spesielt med automat. Uansett, dette er kanskje litt vel subjektive meninger. Mitt beste tips er å ta seg en tur og prøve så mange biler som mulig, gjerne både med og uten automat. Kanskje også en diesel? Jeg vet at jeg selv iallefall ville betalt litt ekstra for en diesel fremfor en slik liten bensiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprek nok den Avensisen. Jeg har selv hatt Golf3 stasjonsvogn, 1,8l 90hk som familiebil i over 1år. Ikkeno problem å holde fartsgrensene selv med fullstappa bil. Lå i venstrefila på motorveien fra svenskegrensa og kjørte fra alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke være veldig negativ, men jeg tror den der kommer til å bli ganske daff med familien på tur, spesielt med automat. Uansett, dette er kanskje litt vel subjektive meninger. Mitt beste tips er å ta seg en tur og prøve så mange biler som mulig, gjerne både med og uten automat. Kanskje også en diesel? Jeg vet at jeg selv iallefall ville betalt litt ekstra for en diesel fremfor en slik liten bensiner...

Ok, takk for innspill, sikkert lurt å prøve flere forskjellige ja. Men tror du den der er mer daff enn den jeg har nå f.eks?: Toyota carina 1993 mod, 2,0 med automatgir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre Audot =) For jeg synes den jeg har nå er ganske sprek faktisk, og den er jo ganske gammel :P Håper og tror at toyota har utviklet bilene sine litt iløpet av de siste 18 årene, så jeg vil oppleve en bedre bil generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en 01 avensis 1,8 automat selv, har aldri hatt problemer med forbikjøringer og hastigheter generellt med fullstappet bil.

racerbil er det ikke men som bruksbil er den helt fin, god plass, billig i drift og holder seg godt i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 1,6 liter med 102 hk (ikke toyota) men en forholdsvis ny bil, syns den går helt greit! er som regel 1 eller 2 i bilen, og vi har kjørt noen langturer på motorveien vi!

Å ligge på motorvei er ikke noe stress. Den jeg har er ikke så veldig glad i hastigheter over 130, men på norske veier er det jo ikke lov å kjøre så fort uansett! Men å holde fartsgrenser t.o.m. 100 som er maks i dette land, selv med full bil med voksne mennesker det går helt fint, selvom jeg av og til kunne ønske at det var litt mer, da jeg ikke liker å ha over 3000 omdreininger på telleren over lengre tid av en eller annen grunn:)

Med tanke på hva som er mest attraktivt å selge videre, så er det vel en diesel bil som er smartest, da folk flest vil ha diesel i dag, så disse er lettere å selge! Men mange velger rimelige bensin motorer også, av nettopp den grunn at de er billigere og kjøpe og billigere og eie! Mindre drivstofforbruk, og billigere å kjøpe deler til i forhold til en større motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er som de andre sier, det funker helt greit og man klarer fint å holde trafikken i 100 og sikkert vel så det. Som sistemann sier så må du regne med at du får et turtall mellom 2500 og 3000 på vanlig marsjfart, altså 80-90 km/t. Hadde selv en -02 1,8 Mondeo med 125hk, og opplevde litt det der. Jeg er blitt tilhenger av å ha litt kraft slik at man kan klare å komme seg forbi på et relativt kort strekke, evt. trailere og busser, kanskje selv i motbakke. Der er dieselene mye bedre, de har veldig mye mer kraft.

Jeg selv bor på vestlandet, og de plassene man kan komme seg forbi på er ikke lengre enn at det trengs, og da er jeg blitt litt "avhengig" av farten forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe ny bruktbil snart, og tror det blir en toyota avensis 2003 - 2006 modell. Ser det ligger mange fristende biler ute på finn til den prisen jeg tenker (ca 150 000), men mange av de har 1,6 sylindervolum eller hva det heter, og det mener mannen min blir litt lite. Den jeg har nå er 2.0. Kommer jeg til å merke veldig forskjell hvis jeg velger en med mindre tror dere? Og hvor mye har det å si for kjøreegenskapene/comfort? Er det en grunn til at det ligger mange 1,6 ute, at folk synes de blir for lite sprek kanskje?

Vet du ikke hva du trenger, er nok det meste greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avensis med 1,6 er undermotorisert så det holder. Det betyr at motoren må presses for å få den til å yte godt nok, og det betyr mer slitasje og høyere forbruk enn hvis du har en motor med høyere dreiemoment som kan yte mer uanstrengt.

Jeg vil ikke anbefale å gå for en såpass stor og tung bil med såpass liten motor. Og husk at antall hestekrefter ikke gir særlig god indikasjon på om den har tilstrekkelig ytelse eller ikke. Det som teller er bilens vekt, motorens dreiemoment og ikke minst girkassens utveksling.

Tips: Gå for diesel, fordi en diesel er 30% mer effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...