Gå til innhold

Coca Cola

Fremhevede innlegg

Skrevet

Familien til min kjære (mor, bror, søster) er noen store Cola-elskere. Dvs, de bøtter nedpå med Cola. De drikker hovedsaklig Cola og litt kaffe og veldig lite annet.

Ein 6-pakning kan fint gå ned i løpet av et døgn.. Går de tom for Cola på kvelden, ja, da må de på bensinstasjon for å kjøpe ein eller to 2-pakninger så de har til de får handla dagen etter. Når de handler er det som oftest enten ein 6-pakning eller to 4-pakninger.

Både eg og min kjære bekymrer oss litt for denne Cola/sukkerlake avhengigheten de har. For de er avhengige. Det veit de selv også, de har sagt at de skal kutte ned til kun ei halvliterflaske pr dag, men det klarer de tydeligvis ikkje.

Alle røyker, alle beveger seg lite, alle er overvektige, alle har helseproblemer fra før, alle spiser store mengder mat (og gjerne litt usunt i tillegg), alle har lite energi og sover ein del på dagene...

Men eg lurer egentlig på hva sjukdommer etc de kan utvikle av disse syke mengdene de drikker og hva effekt alt sukkeret har på kroppen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oi, det var mye cola det. Kan ikke svare helt på hva slags sykdommer de kan få, men kan jo nevne noen andre ting.

Alt sukkeret i colaen gjør at blodsukkeret stiger og synker raskt, noe som igjen fører til at man blir trøtt, slapp, gretten osv, og man legger gjerne på seg. Hvis man i tillegg er lite aktiv og overvektig, vil dette bare bli verre. tipper de også er i faresone for diabetes, i tillegg til at overvekt sannsynligvis gjør at man er i faresone for forskjellige sykdommer uten å nevne noen spesielle.

I tillegg så er det jo et vannvittig stort syreangrep på tennene...

Leser man på innholdsfortegnelsen på en colaflaske, skjønner man nok lite. Det meste er vel kunstig framstilte stoffer. Koffeinet dehydrerer kroppen, og jo mer brus og mindre vann man drikker, jo mer tørst/dehydrert blir man.

husen har heller ikke godt av alt sukkeret. Kviser, hudrmer, og generelt uren, blek, vissen hud er ofte et resultat av høyt sukkerinntak.

Håper virkelig dere får dem til å tenke i andre baner, for dette høres ikke bra ut..

Skrevet

De har stor sansynlighet for å utvikle

*Sukkersyke

*Hjertekar sykdommer

*noen pluss kilo (overvekt)

Det er de mest dokumenterte sykdommene, og de er nesten garantert å få. men det finnes alltid untak.

I tilegg vil det utvikle konsekvens sykdommer ut i fra disse.

eks overvekt er ekstra belastning på ledd og bein, spesielt kne.

sukkersyke, der kan mann få en del komplikasjoner i forhold til infeksjoner og lignende.

hjerte kar sykdommer. vil overtid utvikle hjerteinfarkt. høyt/lavt Blodtrykk.

om de utvikler kalsiummangel, vi gjerne beinskjørhet utvikle seg tidlig.

vi kan og legge ved kreft. men det er ikke 100% dokumentert at det er direkte sammenkobling med cola eller usunn mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...