Sophie-Ann Skrevet 14. oktober 2010 #1 Skrevet 14. oktober 2010 I år er min første jul alene med jentene mine. Må si det stikker litt ekstra i hjertet mitt når jeg tenker på at jeg må pynte huset og treet alene, vi har nemlig som tradisjon at barna blir lagt etter "julebad" med ny pysj og julesengetøy, så våkner de til strømpe og pyntet julehus. Så i år blir det bare meg, vanligvis har jeg vært hos min mor, og da er vi alle sammen samlet og koser oss. Men i år skal jeg feire hos min far og de har ingen sånne tradisjoner. Og en ting til...jeg vet at det er barnslig, men jeg får da heller ingen julestrømpe eller adventskalender. Jeg skal ta meg sammen og gi jentene mine en koselig jul, det lover jeg, men det er vel lov til å være litt lei seg likevel??
^KinderMaxi^ Skrevet 14. oktober 2010 #2 Skrevet 14. oktober 2010 Selvfølgelig er det lov å være lei seg. Føler med deg - skal feire med svigerforeldrene mine, og de har ingen tradisjoner. Kommer til å savne mamma på julaften ja og julestrømpe må jeg kjøpe selv. Men forandring fryder, kanskje?
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 14. oktober 2010 #3 Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Det er absolutt lov å føle seg trist når man feirer jula på en annen måte enn man er vant til. Men kanskje du vil like denne "nye" måten? Lag julestrømpe/adventskalender til deg selv - det er lov å skjemme seg bort litt. Eller så kan du og barna gjøre en overensstemmelse dersom de er store nok - dere kjøper en gave hver til en annen for hver dag, dette legges i en egen boks med navnene deres på. Når det kommer til å pynte treet og huset alene - se slik på dette; du får iallefall ro til å få unnagjort pyntingen. Endret 14. oktober 2010 av sunglasses
Sophie-Ann Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2010 Hehe, vi får se. Jeg tror nok at jeg kommer til å stikke til min mor i romjulen, rett og slett fordi jeg elsker å være sammen med den delen av familien og det er de som har tatt vare på alle tradisjonene som jeg elsker. Jeg blir nok aldir for voksen til å ikke savne mammaen min i julen
Sophie-Ann Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. oktober 2010 Det er absolutt lov å føle seg trist når man feirer jula på en annen måte enn man er vant til. Men kanskje du vil like denne "nye" måten? Lag julestrømpe/adventskalender til deg selv - det er lov å skjemme seg bort litt. Eller så kan du og barna gjøre en overensstemmelse dersom de er store nok - dere kjøper en gave hver til en annen for hver dag, dette legges i en egen boks med navnene deres på. Når det kommer til å pynte treet og huset alene - se slik på dette; du får iallefall ro til å få unnagjort pyntingen. Kjenner jeg meg selv rett, så blir det pynting kombinert med litt tårer og julemusikk, hehe. Er fryktelig sentimental av meg noen ganger. Barna er for små til en sånn kalender enda, men jeg har tenkt å lage en pakke kalender til hver av dem, og har allerede et budsjett så alt går nok i orden. Kanskje jeg skal kjøpe en pakke kalender til meg selv, og få eldste datteren min til å pakke dem inn, slik at jeg ikke vet hva som kommer når??
^KinderMaxi^ Skrevet 14. oktober 2010 #6 Skrevet 14. oktober 2010 Det går nok bra skal du se. Prøv å tenk positivt og ikke for mye på mammaen din. Det har jeg en tendens til å gjøre i julen, og da blir det til at jeg får meg selv til å bli trist. Patetisk, men.
^KinderMaxi^ Skrevet 14. oktober 2010 #7 Skrevet 14. oktober 2010 Kjenner jeg meg selv rett, så blir det pynting kombinert med litt tårer og julemusikk, hehe. Er fryktelig sentimental av meg noen ganger. Barna er for små til en sånn kalender enda, men jeg har tenkt å lage en pakke kalender til hver av dem, og har allerede et budsjett så alt går nok i orden. Kanskje jeg skal kjøpe en pakke kalender til meg selv, og få eldste datteren min til å pakke dem inn, slik at jeg ikke vet hva som kommer når?? Smart Fin måte å gjøre det på.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #8 Skrevet 14. oktober 2010 Det er ikke barnslig i det hele tatt. Det jeg gjorde var å sette opp selve treet den 22. Trengte hjelp fra et barn for å få det rett. Samtidig deilig at jeg slapp det på lillejulaftenen. Prøv å ha minst mulig å gjøre denne dagen. Tenker på rengjøring, matlaging til jula mm. At det er en rolig stemning så at du kan kose deg med siste rest. Høres ut som om du har små barn. Hva er kos for deg? Sett på julemusikk som du liker. Ta deg en gløgg, rødvin, portvin, god te mens du pynter. Ha en film som du gleder deg til eller en bok. Mange stearinlys. Cluet er å skape noe som du synes er godt.
Sophie-Ann Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 16. oktober 2010 Takk for omtanken folkens, det varmer . Jeg tenkte å kose meg med jentene tidlig på lillejulaften, lage "spa", hvor vi lakkere negler, lager krøller osv, så får de nye julepysjer på seg, og legger dem i julesengetøy. Hun største kan få være med å pakke inn gaver, og pynte hus, men treet tar jeg selv. Kan sikkert få hjelp av en nabo eller noe. Så tar jeg meg ett glass hvitvin, tar på julemusikk og pynter treet og gjør i stand strømpene til jentene. Legger meg før tolv, slik at jeg kan stå opp tidlig med jentene og kose meg med de før vi må gjøre oss i stand til å dra til min far. Det blir sikkert koselig!! *fake it, until you make it* hehe
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 17. oktober 2010 #10 Skrevet 17. oktober 2010 Høres ut som en super julaften! Hvorfor stresse i jula når man kan slappe av og nyte høytiden?
Jade Skrevet 17. oktober 2010 #11 Skrevet 17. oktober 2010 Kanskje eldste-jenta kan være med å pynte juletreet?
Cata Skrevet 17. oktober 2010 #12 Skrevet 17. oktober 2010 Åh, sånn jul vil jeg også ha . Høres ut som du og jentene kommer til å få en kjempefin lillejulaften sammen. "Spa" med mor og julepysj og julesengetøy må jo være helt topp for jentene og blir sikkert koselig for deg også. Nå sier du ingenting om hvor gammel eldstejenta er, men hun ville kanskje synes det var koselig å pynte treet sammen med deg? Hos oss var det alltid jeg som pyntet treet (med litt hjelp) mens mor satte ut det øvrige "julestæsjet". Tror du allerede har gjort viktigste jobben når du har bestemt deg for at dette skal bli bra, selv om det blir annerledes. Det er faktisk veldig mye sant i det du sier om "fake it, until you make it".
Gjest Miam Skrevet 18. oktober 2010 #13 Skrevet 18. oktober 2010 Synes du skal ta med ungene på juletrepyntingen jeg! Jeg vet jeg ikke hadde klart meg uten, det er jo så koselig! Det kan jo være deres nye tradisjon kanskje? Dere får nok en fin jul skal du se!
Gjest Pekkaline Skrevet 22. november 2010 #14 Skrevet 22. november 2010 Jeg gruer meg også til jul.. forstår deg godt. Nå har jeg aldri fått julestrømpe julaften.. Har ei mor som alltid har truet med "siste jula med dere", så barndomens jul er ingen god jul.. I år skal jeg være alene med ungene mine.. Kjæresten, som først ville være sammen med oss (sa det på eget initiativ), har fått invitasjon til sin søster og har bestemt seg for å reise dit. Jeg har snakket med henne en gang, barna har aldri sett henne, så det blir ikke naturlig for oss å takke ja og feire hos de.. Moren min har personlighetsforstyrrelse, så jeg har måttet si nei til henne i år.. Søsteren min bryr seg ikke om familien og faren min har ikke spurt om å få komme i år så han har nok andre planer.. Lurer på hvordan julen blir.. ikke minst for barna mine.. Gruer meg fryktelig.. :o( Neste år blir jeg nok helt alene.. Kan ikke for det, men er glad, hvert år, når jula er over
AnonymBruker Skrevet 22. november 2010 #15 Skrevet 22. november 2010 Var litt rart når jeg for første gang skulle feire jul alene med kun ungene mine. I tillegg så hadde den siste av foreldrene mine dødd bare et par måneder i forveien. Jeg kjøpte inn spill til oss og hadde den fine og koslige julaften. Vi droppet tv på kvelden og satt å pratet og spilte spill. De dro igjen 1. juledag og resten av jula var jeg alene. Jeg har tro på litt planlegging, jeg. mvh Vilde
Gjest Pekkaline Skrevet 23. november 2010 #16 Skrevet 23. november 2010 Var litt rart når jeg for første gang skulle feire jul alene med kun ungene mine. I tillegg så hadde den siste av foreldrene mine dødd bare et par måneder i forveien. Jeg kjøpte inn spill til oss og hadde den fine og koslige julaften. Vi droppet tv på kvelden og satt å pratet og spilte spill. De dro igjen 1. juledag og resten av jula var jeg alene. Jeg har tro på litt planlegging, jeg. mvh Vilde Så flott å høre at dere fikk det til!! Mine er i alderen 7-12 år, med store forventninger til julenisse osv.. Jeg har ingen familie her jeg bor, så det blir nok til at vi blir alene hele julen.Har fått tilbud om reise til kjærestens familie, men vi kjenner de ikke så godt.. aner ikke hva vi skal gjøre jeg.. Reise dit, være en del av fellesskapet selv om vi ikke kjenner de, eller lage vår egen tradisjon hjemme, alene, bare vi? Hva tror du?
Gjest Maren Skrevet 23. november 2010 #17 Skrevet 23. november 2010 Fint å lese dette om hvordan dere skal kose dere i julen alene, er omtrent slik jeg også har tenkt. Dette blir min første jul uten barna mine på 12 år (den yngste er 12). Mannen min flyttet ut for et år siden, og barna blir der hos han og "nyfamilien" i julen/julaften. Mitt problem er at jeg ikke har så godt forhold til mine foreldre (vanskelig oppvekst), og mine søsken har egne familier og jeg ønsker ikke å komme og være femte hjul på vogna. Jeg har tenkt på å reise bort i julen, er det noen som vet om noe eller har noen forslag på hva en enslig kan finne på i julen? Jeg synes det er julaften som er værst, skulle gjerne ha sittet i en hotellbar et eller annet sted der man ikke ble påminnet for mye at det er jul....
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #18 Skrevet 23. november 2010 Så flott å høre at dere fikk det til!! Mine er i alderen 7-12 år, med store forventninger til julenisse osv.. Jeg har ingen familie her jeg bor, så det blir nok til at vi blir alene hele julen.Har fått tilbud om reise til kjærestens familie, men vi kjenner de ikke så godt.. aner ikke hva vi skal gjøre jeg.. Reise dit, være en del av fellesskapet selv om vi ikke kjenner de, eller lage vår egen tradisjon hjemme, alene, bare vi? Hva tror du? Jeg tror nok jula blir best om dere er hjemme. Jul hos fremmede er ikke alltid det jeg kaller kos. Greit nok når man er voksen, men kanskje ikke for ungene dine? Noen vil sikkert være uenig med meg her, men dette er kun min oppfatning. Du har jo store barn sånn at du faktisk kan sette deg ned med de og spørre om hva dere kan lage som tradisjon i jula. Kan være alt fra å lage snømann til å danse til julemusikk. La fantasien flyte fritt og ikke avvis ungers umulige forslag. Tygg litt på de og se om det kan gjennomføres allikevel. I en eller annen variant. 2. juledag er jo kinodag så det kan jo bli en tradisjon? Aketur? Mvh Vilde
AnonymBruker Skrevet 23. november 2010 #19 Skrevet 23. november 2010 Fint å lese dette om hvordan dere skal kose dere i julen alene, er omtrent slik jeg også har tenkt. Dette blir min første jul uten barna mine på 12 år (den yngste er 12). Mannen min flyttet ut for et år siden, og barna blir der hos han og "nyfamilien" i julen/julaften. Mitt problem er at jeg ikke har så godt forhold til mine foreldre (vanskelig oppvekst), og mine søsken har egne familier og jeg ønsker ikke å komme og være femte hjul på vogna. Jeg har tenkt på å reise bort i julen, er det noen som vet om noe eller har noen forslag på hva en enslig kan finne på i julen? Jeg synes det er julaften som er værst, skulle gjerne ha sittet i en hotellbar et eller annet sted der man ikke ble påminnet for mye at det er jul.... Unnis aktivitetsferie har ulike tilbud for aleneforeldre, både med og uten barn. http://www.unnis-aktivitetsferie.no/ Denne artikkelen http://www.klikk.no/tjenester/jul/article383945.ece gir tips om det å feire jul alene. Sjekk ut om Turistforeningen har tur i selve jula som nevnt i artikkelen. Noen hoteller har også tilbud fra 23. og noen dager framover. Fjellet i jula må jo være vakkert. Kan også sjekke ut denne siden http://www.singelnett.no/index.php?catid=1
Sophie-Ann Skrevet 24. november 2010 Forfatter #20 Skrevet 24. november 2010 Nå blir ikke julen slik som jeg beskrev det i første innlegget. Det viser seg at min mor og mannen ikke reiser vekk likevel, så da tar jeg med ungene dit, og så får vi julen slik vi pleier og elsker. Så det ordnet seg for meg denne julen. Men tusen takk for all støtte, og en stor klem til dere som skal være alene, med eller uten barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå